اثر سیپروفلوکساسین بر کیفیت اسپرم

 سیپروفلوکساسین

سیپروفلوکساسین Ciprofloxacin
سیپروفلوکساسین از دسته ی آنتی بیوتیک های کینولینی است که در درمان بعضی عفونت ها ازجمله عفونت های تنفسی، ادراری، پروستات، گوارشی، مفصلی و استخوانی و برخی از عفونت های تناسلی کاربرد دارد.

تاکنون مطالعاتی در ارتباط با اثر سیپروفلوکساسین بر کیفیت اسپرم صورت گرفته است که در ادامه به بررسی اثر این دارو بر باروری مردان می پردازیم.

اثر سیپروفلوکساسین بر کیفیت اسپرم

اثر سیپروفلوکساسین بر باروری مردان

اين دارو با مكانيسم جلوگيري ازDNA-gyrase (توپوايزومراز)و با ممانعت از باز شدن رشته های DNA از تکثیر باكتري جلوگيري مي كند. مصرف اين دارو ممكن است داراي اثراتي سوء بر بافت بيضه باشد.

اثر سیپروفلوکساسین بر کیفیت اسپرم


سيپروفلوكساسين از طريق فعال كردن كاسپاز 3 سبب مرگ برنامه ريزي شده سلول(آپوپتوز)مي شود. (آپوپتوز رويدادي است كه با همكاري مولكول هاي خارج سلولي و سيگنالهاي درون سلولي كه در ارتباط با همديگر هستند، رخ مي دهد و سبب مرگ خود به خودی آنها مي شود).

فعال شدن کاسپاز 3 نقش مهمی در کاهش تعداد اسپرم ؛کاهش تحرک اسپرم و درصد اسپرم های زنده دارد و باعث افزایش شکست DNA اسپرم می شود.
اين آنتي بيوتيك سبب واكوئوليزه شدن ميتوكندري هاي موجود در سلول هاي رده سرتولي ، اسپرماتوگوني و اسپرماتوسيت اوليه به همراه افزايش ميزان هتروكروماتين تر شدن هسته اين سلول ها می گردد.
مصرف سیپروفلوکساسین  سبب ايجاد تغييرات پاتولوژيك مثل آتروفي سمی نفروس توبول ها و آسيب هاي غيرقابل برگشت به سلول هاي موجود در بافت بيضه و مرگ سلول هاي اسپرماتوگوني و اسپرماتوسيت اوليه می گردد و سيكل نرمال اسپرماتوژنز را مختل نموده و سبب ايجاد هيپواسپرماتوژنز و ناباروري می شود.

اسپرم

فارماکوکینتیک سیپروفلوکساسین

این دارو از راه خوراکی به خوبی جذب میشود، اما جذب آن در حضور غذا به تاخیر می افتد. اوج غلظت سرمی دارو 1-2 ساعت پس از جذب خوراکی به دست می آید. نیمه عمر پلاسمایی دارو 5/4- 5/3 ساعت است. پس از جذب به طور گسترده در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شود. دفع این دارو عمدتاً کلیوی است.

ادامه مطلب
آندروپوز ؛ یائسگی مردان
اثر سیپروفلوکساسین بر کیفیت اسپرم

انواع اشکال دارویی

این دارو بصورت قرص خوراکی، قطره ی چشمی، ویال و محلول آماده ی تزریق موجود می باشد.

سیپروفلوکساسین

عوارض مصرف داروی سیپروفلوکساسین

  • مصرف سیپروفلوکساسین ممکن است منجر به عوارضی مانند تهوع، اسهال، سردرد و یا مشکلات خواب شود. اسهال خفیف و درد حین ادرار کردن نیز از عوارض شایع سیپروفلوکساسین می باشد که با مصرف مایعات ب مقدار کافی، می توان آن ها را برطرف کرد با این حال اگر اسهال ادامه دار شد و یا حاوی خون بود، حتما به پزشک مراجعه نمایید.
  • داروی سیپروفلوکساسین ممکن است موجب تاثیراتی بر ریتم قلب (افزایشQT) شود. افزایش QT به ندرت موجب تپش قلب (به ندرت خطرناک) و علائمی دیگر مانند سرگیجه و غش کردن شود که سریعاً نیاز به مراجعه به پزشک دارد
  • این دارو به ندرت ممکن است باعث ایجاد بیماری شدید روده (کلوستریدیوم دیفیسیل با نشانه اسهال شدید) شود. این عارضه ممکن است در مدت درمان یا ماه‌ها بعد از درمان خود را نشان دهد. به محض مشاهده عوارضی مانند اسهال مداوم، دردهای غیرطبیعی شکم یا معده، مدفوع مخاطی یا خونی سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. درصورت بروز این عوارض داروهای ضد اسهال یا ضد افسردگی مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث وخیم شدن این عوارض شوند.
  • استفاده مکرر این دارو در دوره‌های طولانی ممکن است موجب ترشحات دهانی شود.
  • در موارد کمی مصرف این آنتی بیوتیک کینولینی منجر به انقباضات و کشیدگی عضلات و آسیب تاندون ها ومفاصل می شود. در صورت احساس درد و کشیدگی در عضلات و مفاصل در مدت درمان با این دارو، در اولین فرصت پیش از مصرف نوبت بعدی دارو به پزشک مراجعه نمایید.
  • مصرف بی رویه سیپروفلوکساسین باعث شده که بسیاری از باکتری ها که قبلا به راحتی با این دارو از بین می رفتند نسبت به سیپروفلوکساسین مقاومت پیدا کرده اند.
سیپروفلوکساسین

هشدار ها

داروی سیپروفلوکساسین ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری، تاری دید شما شود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.

ادامه مطلب
فاکتورهای پس از بیضه ای و ناباروری مردان
اثر سیپروفلوکساسین بر کیفیت اسپرم

هنگام مصرف سیپروفلوکساسین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید. این دارو شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کند و بهتر است زمان درمعرض نور بودن خود را محدود کنید و زمانی که در بیرون به سر می‌برید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس‌های پوشیده به تن کنید. اگر دچار آفتاب‌سوختگی یا قرمزی پوست شدید با دکتر خود مشورت کنید.

اثر سیپروفلوکساسین بر کیفیت اسپرم

نتیجه گیری

اين دارو بااثرات سيتوتوكسيك كه برسلول هاي رده اسپرماتوسيت اوليه ميگذارد سبب افزايش مرگ سلولي اين رده از سلولهاگشته ودرنتيجه با اثراتي كه برپارامترهاي اسپرم خواهد گذاشت، سبب كاهش ميزان باروري در انسان می گردد.

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

4 فکر در مورد “ اثر سیپروفلوکساسین بر کیفیت اسپرم

  1. حسین گفت:

    سلام آقای ۳۲ ساله هستم سال ۹۰ عمل واریکوسل چپ انجام دادم که اسپرم از۶ میلیون بعد۲ سال درمان به ۱۲ میلیون رسید دیگه دکترودارو مصرف کردن را ادامه ندادم تا سال ۹۶ که خانمم باردارشد وامروز آزمایش دادم ازآزمایشگاه تماس گرفتن گفتن که اسپرم من شده درحد ۱ میلیون وسرعت حرکتش ضعیفه وعفونت خیلی شدیدی هم دارم می خواستم بدانم بهترین دارویی که میشه مصرف کرد چه دارویی هستش؟؟
    که به پزشک خودم پیشنهادبدم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      با توجه به وجود عفونت باید مصرف منظم آنتی بیوتیک داشته باشید تا برطرف شود، برای تقویت تحرک و تعداد اسپرم هم می‌توانید از مکمل های فرتیل اید آقایان و کیوتن و ال کارنتین استفاده کنید. مکمل‌های ویتامینه هم توصیه می‌شود.

  2. پری گفت:

    سلام . به علت عفونت ادراری که داشتم دکتر قرص سیپروفلوکساسین 500 هر 12 ساعت یک عدد تجویز کرد .
    الان که عوارضشو خوندم به شدت نگرانم .
    من دخترم . آیا توی تخمک گذاری و کلا چیزایی که مربوط به بارداری و اینا میشه تاثیر بد گذاشته ؟
    خیلی میترسم . اگه اینقدر این دارو بده چرا تجویز میکنند ؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      این دارو برای عفونت ادراری استفاده می شود و توسط پزشکان نسخه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده