سطح تستوسترون طبیعی و باروری در مردان

سطح تستوسترون طبیعی در مردان بارور چقدر است؟

سطح تستوسترون در مردان از طریق آزمایش خون تعیین می شود، سطح تستوسترون کم بر باروری مردان اثر منفی می گذارد. در صورتی که سطح تستوسترون پایین تر از حد طبیعی باشد باعث شده تا باروری مردان دچار اختلال شود.

میزان تستوسترون طبیعی در خون شما به چندین روش مختلف اندازه گیری می شود. در ایالات متحده ، تستوسترون در مردان  با نانوگرم بر دسی لیتر خون (ng / dL) اندازه گیری می شود. به طور معمول ، سطح حدود 264-914  نانوگرم بر دسی لیتر خون  (طبق یک مطالعه برجسته) در مردان بزرگسال سالم طبیعی تلقی می شود.

در انگلستان ، تستوسترون در نانومول در لیتر (nmol / L) برای تستوسترون کل (تمام تستوسترون موجود در خون) و در پیکومول در لیتر (pmol / L) برای تستوسترون آزاد اندازه گیری می شود.  سطح تستوسترون در مردان کل بالاتر از 12 نانومول در لیتر یا تستوسترون آزاد بالاتر از 225 پیکومول در لیتر طبیعی تلقی می شود.

سطح تستوسترون طبیعی

بهترین زمان برای اندازه گیری تستوسترون چه زمانی است؟

سطح تستوسترون شما در طول روز بسیار تغییر می کند. بیشترین مقدار تستوسترون در صبح است (بنابراین بیشتر آزمایشات خون برای اندازه گیری تستوسترون معمولاً در آن زمان انجام می شود) هنگامی که تازه غذا می خورید تستوسترون کاهش می یابد.

چگونه سطح تستوسترون طبیعی با افزایش سن تغییر می کند؟

سطح تستوسترون شما در اواخر نوجوانی ، حدود 17 تا 19 سال ، به اوج خود می رسد. با این حال ، سطح تستوسترون شما به طور کلی برای چند دهه آینده بالا می ماند. مردان جوان سالم هر روز حدود 6 میلی گرم تستوسترون تولید می کنند.

ادامه مطلب
ویتامین D و باروری مردان

حدود 30 سالگی سطح تستوسترون شما به طور طبیعی شروع به کاهش می کند، اما این یک روند بسیار تدریجی است. برای اکثر مردان این میزان فقط 1٪ در سال کاهش می یابد.

در سن 70 سالگی تولید تستوسترون در یک مرد متوسط ​​30٪ کمتر از اوج خود است. با این حال تخمین زده می شود که حداقل 75٪ از مردان مسن هنوز دارای سطح تستوسترون در محدوده طبیعی هستند.

در اینجا نتایج یک مطالعه غدد درون ریز وجود دارد ، که نشان می دهد چگونه میزان تستوسترون در مردان سالم پس از 40 سالگی کاهش می یابد (ارقام مربوط به کل تستوسترون در بدن است):

تغییرات سطح تستوسترون در بدن

  • سطح تستوسترون در  40 سالگی      252-916   نانوگرم در دسی لیتر
  • سطح تستوسترون در   50 سالگی      215-878   نانوگرم در دسی لیتر
  • سطح تستوسترون در 60 سالگی      196-859 نانوگرم در دسی لیتر
  • سطح تستوسترون در 70 سالگی     156–819 نانوگرم در دسی لیتر

بنابراین ، می بینید که مردان مسن تر ممکن است سطح تستوسترون پایین تری نسبت به مردان جوان داشته باشند ، در حالی که در مجموع از سلامت خوبی برخوردار هستند.

چگونه می توان فهمید که سطح تستوسترون پایینی داریم؟

علائم تستوسترون پایین نقشی را که هورمون در بدن شما بازی می کند منعکس می کند. از آنجا که تستوسترون برای باروری ، سطح انرژی و قدرت عضلات و استخوان ضروری است، تستوسترون پایین می تواند بر موارد زیر از سلامتی تأثیر بگذارد.

ممکن است از این موارد رنج ببرید:

  • از دست دادن میل جنسی و اختلال نعوظ
  • خستگی و مشکلات خواب
  • کاهش توده عضلانی و استخوانهای شکننده
  • از دست دادن بدن و موهای صورت
  • افسردگی ، تحریک پذیری یا از دست دادن حافظه
ادامه مطلب
زود انزالی و درمان آن

اگر برخی از این علائم را تجربه می کنید ، همیشه می توانید به پزشک عمومی مراجعه کرده و درخواست کنید که سطح تستوسترون شما بررسی شود.

آنها در مورد علائم شما با شما مشورت می کنند و ممکن است آزمایش خون را توصیه کنند.

درمان تستوسترون پایین

جایگزینی تستوسترون (Testosterone Replacement Therapy)  به عنوان درمان شناخته می شود.TRT شامل رساندن تستوسترون اضافی به بدن شما است تا سطح هورمون شما بهبود یابد و باعث کاهش علائم شود.

قرص و مکمل تقویت جنسی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده