فاکتورهای پس از بیضه ای و ناباروری مردان

فاکتورهای پس از بیضه ای و  ناباروری مردان – علل و درمان آن

فاکتورهای پس از بیضه ای در مردان نابارور به فاکتور هایی گفته می شود که پس از تولید اسپرم و ترک بیضه، اسپرم را تحت تأثیر قرار می دهند. معمولاً علت اصلی این نوع ناباروری به خاطر انسداد در مجاری منی می باشد که از خروج انزال توسط مجاری جلوگیری می کند.

علت

دلایل ناباروری به خاطر فاکتورهای پس از بیضه ای،  مربوط به حمل و نقل اسپرم و یا منی است. عدم انزال به عنوان  anejaculation شناخته می شود. در این حالت ، مرد قادر به دفع منی یا  مایعی که اسپرم را حمل می کند، نمی باشد .

از طرف دیگر ، ممکن است انزال وجود داشته باشد، اما در سمن، اسپرم وجود نداشته باشد یا غلظت آن بسیار کم باشد. این تغییرات به ترتیب به آزواسپرمی و الیگوزواسپرمی معروف هستند. در هر دو مورد ، دستیابی به یک بارداری طبیعی بسیار پیچیده یا غیرممکن خواهد بود.

فاکتورهای پس از بیضه ای و ناباروری مردان

1- انسداد مجرای منی

مجاری منی یا اسپرم، مجاری هستند که اسپرم را از بیضه ها به خارج دستگاه تولید مثل مردان هدایت می کنند که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • اپیدیدیم
  • مجاری وازادفران
  • مجرای ادراری

هرگونه ضربه یا عفونت در هر یک از این مجاری یا قسمت های مجاور آن­ ها می تواند منجر به انسداد شود و از عبور اسپرم جلوگیری کند. ناهنجاری دیگری که می تواند در این گروه گنجانده شود، عدم وجود مادرزادی دو طرفه واز دفرانس است . این بیماری یک تغییر ژنتیکی است که در اکثر بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک که باعث آزواسپرمی انسدادی می شود، دیده شده است. یکی دیگر از علل های انسداد مجاری انزالی  در بزرگسالان،  وازکتومی می باشد.

ادامه مطلب
درمان اختلال نعوظ

2-آلودگی سمن

عفونت های باکتریایی مجاری منی یا غدد ضمیمه ای دستگاه تناسلی مردان می تواند باعث ایجاد زخم و انسداد در مجاری شود. بیماری هایی که در زیر به آن اشاره شده است سبب انسداد مجاری انزالی می گردد.

  • پروستاتیت: عفونت و التهاب پروستات.
  • اپیدیدیمیت: ، عفونت و التهاب اپیدیدیم.
  • دفرنتیت: عفونت و التهاب مجاری دفران
  • عفونت مجرای ادراری: عفونت و التهاب مجرای ادرار.

اگر می خواهید در این مورد بیشتر بخوانید، توصیه می کنیم پست های دیگر سایت اسپو را که با عنوان عفونت های اسپرم و و ناباروری مردان ، عفونت و التهاب اپیدیدیم. می باشد را مطالعه کنید.

3-ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ به ناتوانی مرد در حفظ آلت تناسلی گفته می شود در این بیماری مرد به ندرت از رابطه جنسی لذت می برد. بدیهی است که اگر مرد نتواند رابطه جنسی برقرار کند، احتمال بارداری در زن از بین می رود.

4-انزال برگشتی

انزال رتروگراد تغییر در دستگاه تناسلی مردان است که شامل ناتوانی مرد در دفع منی از طریق مجرای ادرار است. در این بیماری ، انزال مرد در مثانه قرار می گیرد و امکان یافتن اسپرم در ادرار را فراهم می کند. دلایل احتمالی انزال رتروگراد دیابت ، فشار خون و جراحی در پروستات ، کیسه صفرا یا مجرای ادرار است.

فاکتورهای پس از بیضه ای و ناباروری مردان

درمان برای رسیدن به بارداری

اولین علامتی که ممکن است نشان دهنده تغییر در مجاری منی باشد، تعداد کم اسپرم در آزمایش سمینوگرام است. مردان مبتلا به  الیگواسپرمیا ( تعدادکم اسپرم) با لقاح آزمایشگاهی (in vitro)  می توانند به بارداری موفق دست پیدا کنند. اما هنگامی که مرد با آزواسپرمی تشخیص داده شود ( یعنی عدم وجود اسپرم در بدن) در این حالت ، دو اتفاق می تواند رخ دهد: یا مرد مبتلا به آزواسپرمی انسدادی است یا مبتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی می باشد.

ادامه مطلب
اثرات قرص سیلدنافیل در مردان نابارور

در آزواسپرمی انسدادی ، مرد در بیضه هاش اسپرم تولید می کند، اما اسپرم ها نمی توانند به بیرون منتقل شوند . بنابراین، جمع آوری اسپرم با روش هایی مانند بیوپسی بیضه یا آسپیراسیون اپیدیدیم ضروری خواهد بود. در سایت اسپو می توانید در ارتیاط با بیوپسی بیضه مطالعه کنید.

بیوپسی بیضه :

نمونه برداری از بیضه یا همان بیوپسی بیضه بدلیل عدم اسپرم در مایع انزالی انجام می گیرد. در این نمونه برداری یک تکه کوچک از بیضه برداشته می شود. البته این تکه های نمونه می تواند از یک بیضه یا هر دو بیضه برداشته شود. تکه های نمونه گیری شده برای بررسی از نظر کیفیت اسپرم و وجود اسپرم مورد ارزیابی قرار می گیرد. از اسپرم های بدست آمده برای باروری تخمک ها با استفاده از تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی  ICSI و به دست آوردن جنین استفاده می شود.

آسپیراسیون اپیدیدیم:

آسپیراسیون اسپرم به طور مستقیم از اپیدیدیم صورت می گیرد. اپیدیدیم لوله ای است که در پشت بیضه ها قرار گرفته است. اسپرم در اپی دیدم بالغ می شود ، بنابراین میتوان اسپرم با کیفیت بهتری را با این روش به دست آورد.

فاکتورهای پس از بیضه ای و ناباروری مردان

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده