هایپرترمی بیضه یا استرس گرمایی بیضه

در این مقاله از وبسایت اسپو به بررسی هایپرترمی بیضه یا استرس گرمایی بیضه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هایپرترمی بیضه چیست؟

هایپرترمی بیضه که استرس گرمایی بیضه نیز نامیده می‌شود، اصطلاحی است که به تغییر غیرطبیعی درجه حرارت بدن اشاره دارد. به طور خاص، هایپرترمی بیضه یا استرس گرمایی بیضه، افزایش دما در ناحیه اسکروتوم ( کیسه‌ای است که بیضه‌ها را احاطه کرده است) می‌باشد. هایپرترمی بیضه به اسپرماتوژنز ( روند تولید اسپرم ) آسیب می‌رساند، و به دنبال آن موجب کاهش کیفیت اسپرم می‌شود. در نهایت باروری فرد را به خطر می‌اندازد. بعضی از آسيب‌های بيضه‌ای، از جمله کریپتورکیدیسم و يا واريكوسل، می‌توانند باعث هيپرترمي بيضه شوند. علاوه‌بر این، عواملی چون استفاده از لباس‌های تنگ، قرار گرفتن در معرض گرما و استفاده از لپ تاپ نیز باعث افزایش دمای بیضه‌ها می‌شوند.

اشاره به نکات مهم هایپرترمی بیضه

بیضه‌ها در کیسه‌ای در خارج از شکم به نام کیسه بیضه (اسکروتوم) قرار دارند. عملکرد این کیسه حفظ دمای مناسب بیضه‌ها برای تولید اسپرم است. دمای بیضه‌ها تقریباً دو درجه کمتر از دمای بدن ( 37 درجه سانتیگراد )، یعنی 35 درجه سانتی گراد می‌باشد. هنگامی که بیضه‌ها در دمای بالاتر از 35 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرند، گفته می‌شود که هایپرترمی بیضه بوجود آمده و روند تولید اسپرم دچار اختلال می‌شود. بنابراین، گرما در ناحیه کیسه بیضه باعث کاهش تعداد اسپرماتوزوئیدها و تغییر در تحرک و مورفولوژی اسپرم‌ها می‌شود.

ادامه مطلب
عفونت کلامیدیایی

همچنین گرما منجر به افزایش تخریب DNA اسپرم نیز می‌شود. در نتیجه وجود گرما در ناحیه کیسه بیضه، توانایی اسپرم در باروری تخمک را کاهش می‌دهد و منجر به ناباروری می‌شود.

علل هایپرترمی بیضه

به طور معمول، افزایش دمای کیسه بیضه با عوامل خاصی مانند رانندگی طولانی مدت، بی تحرکی، استفاده از لباس‌های تنگ و نامناسب همراه است. استفاده مکرر از لپ تاپ یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث افزایش دمای بیضه‌ها شود و می‌تواند بر مایع منی مردان تأثیر منفی بگذارد.

این دستگاه‌ها گرما از خود ساطع می‌کنند، که می‌تواند باعث ناهنجاری در تحرک، مورفولوژی و یا غلظت اسپرم شود. لازم به ذکر است که استفاده از پد محافظ یا روکش بین پاها و لپ تاپ از بیضه‌ها در برابر گرما محافظت نمی‌کند. لازم به ذکر است که بیان این موضوع به معنای ناباروری مرد با قرار دادن لپ تاپ روی پاهای خود در هر زمان نیست، بلکه به این معنی است که استفاده مکرر و طولانی مدت می‌تواند باعث مشکلات باروری در فرد شوند. از طرف دیگر، آسیب‌های پزشکی خاص نیز می‌توانند باعث افزایش دمای بیضه شوند. در زیر به جزئیات برخی از این آسیب‌ها می‌پردازیم.

کریپتورکیدیسم

این بیماری، یک ناهنجاری مادرزادی است، که در آن یک یا هر دو بیضه در طی رشد جنین به طور طبیعی پایین نمی‌آیند. در طی رشد و نمو جنین، بیضه‌ها باید از شکم به داخل کیسه بیضه پایین بیایند. وقتی این روند به درستی اتفاق نیفتد، بیضه‌ها تحت افزایش دما قرار می‌گیرند.

واریکوسل

واریکوسل به معنی گشاد شدن سیاهرگ‌های درونی کیسه بیضه است. با گشاد شدن رگ‌ها، جریان خون بالا می‌رود و در نتیجه دمای بیضه افزایش می‌یابد.

ادامه مطلب
آندروپوز ؛ یائسگی مردان

نکات قابل توجه

به طور کلی، برای جلوگیری از افزایش درجه حرارت کیسه بیضه، تغییر سبک زندگی مهم است. در اینجا چند نکته برای محافظت از کیسه بیضه در برابر گرما ذکر شده است:

  • از سونا، جکوزی و حمام گرم خودداری کنید.
  • برای فعالیت‌هایی که نیاز به نشستن زیاد دارند، مانند دوچرخه سواری، زمان را کاهش دهید.
  • لباس زیر تنگ نپوشید.
  • لپ تاپ را روی پاهای خود قرار ندهید.
هایپرترمی بیضه یا استرس گرمایی بیضه

گذاشتن لپ تاپ بر روی پاها تا چه حد می تواند باعث ناباروری مردان شود؟

عوامل تاثیرگذار بر باروری مردان بسیار گسترده هستند و بسیاری از عوامل هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند. تغذیه، عادات زندگی مانند ورزش و مصرف نکردن دخانیات بر تولید مثل بسیار موثر و مهم هستند. همچنین عوامل محیطی نیز می‌توانند بر تولید مثل تأثیر گذار باشند.

افزایش دما در ناحیه دستگاه تناسلی مردان می‌تواند یکی از دلایل کیفیت پایین اسپرم باشد. مطالعات در این زمینه نشان می‌دهند که استفاده از لپ تاپ بیشتر از 10-15 دقیقه منجر به بالا رفتن درجه حرارت در کیسه بیضه (اسکروتوم ) می‌شود، که بالا رفتن دمای بیضه می‌تواند باعث ایجاد اختلال در تولید اسپرم شود.

بنابراین توصیه می‌شود که از لپ تاپ بر روی میز استفاده گردد تا از افزایش دمای بیضه که عاملی مخرب برای اسپرم است، جلوگیری شود.

آیا آسیب بر اسپرم در اثر گرما برگشت پذیر است؟

بله، سلول‌های اسپرم هر 3 ماه یکبار احیا می‌شوند. به همین دلیل، اگر بیضه‌های فرد در معرض دمای بالا قرار بگیرند، اسپرم‌های تولید شده پس از 3 ماه تحت تأثیر افزایش دما قرار نمی‌گیرند.

چگونه می‌توانیم دمای مناسب را در ناحیه کیسه بیضه حفظ کنیم؟

برای داشتن دمای مناسب در ناحیه کیسه بیضه، رعایت سبک زندگی سالم و عدم استفاده از حمام‌های گرم مانند سونا ضروری است. همچنین استفاده نکردن از لباس زیر تنگ و یا کاهش زمان نشستن توصیه می‌شود، زیرا نزدیک بودن بیضه‌ها به بدن باعث افزایش دمای آنها می‌شود. همچنین توصیه می‌شود، از گذاشتن لپ تاپ برروی قسمت بالای پاها خودداری کنید.

ادامه مطلب
اختلال نعوظ و افسردگی

جمع بندی

هایپرترمی کیسه بیضه (اسکروتوم) باعث کاهش تعداد و تحرک اسپرم‌ها و افزایش مورفولوژی اسپرم‌ها به صورت غیرطبیعی می‌شود. همچنین منجر به افزایش قطعه قطعه شدن DNA اسپرم نیز می‌شود. در نتیجه هایپرترمی کیسه بیضه، منجر به ایجاد مشکلاتی در ارتباط با سلامت باروری مردان می‌شود.

نویسنده: زهرا روستا / دکتری جنین شناسی

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

15 فکر در مورد “ هایپرترمی بیضه یا استرس گرمایی بیضه

  1. مهدی گفت:

    سلام من واریکوسل گرید ۲ دارم. دکترم گفت نیاز به عمل نداره. آزمایش اسپرم دادم یک بار تعداد اسپرم ۱۹ بود یکبار ۱۲. آیا درمان میشه با دارو؟ چه دارویی و چه مدت باید استفاده بشه؟ ممنونم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      با سلام و احترام،
      پیام شما به بخش مشاوره پزشکی ارجاع شد لطفا با شماره 09370647608 در پیام‌رسان واتس‌اپ در ارتباط باشید تا دقیق تر شما رو راهنمایی کنند.
      با تشکر

    2. سعید خاکی گفت:

      باسلام آقای دکتر من ۲بار بیماری بروسلوز داشتم و بار دوم که ۳سال پیش بودعفونت شدید مثانه هم داشتم باتوجه به اینکه ۱۰سال قبل صاحب فرزند شده ام اما حالا با وجود آزمایشات طبیعی که دارم بارور نمی‌شویم آیا بیماری های من موثر در عدم لقاح می‌تواند باشد؟

      1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

        سلام. نیاز به بررسی های آزمایشگاهی هست. نمی توان در اینجا توصیه ای کرد. به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید.

  2. ناشناس گفت:

    سلام من بدنم خیلی گرمه ایا روی اسپرم تاثیر میذاره

    1. حسین واثقی گفت:

      دمای بالای بدن روی اسپرم سازی تاثیر منفی می گذارد. سعی کنید بیضه هاتون رو خنک نگه دارید.

  3. مهدی گفت:

    سلام من واریکوسل گرید ۲ دارم جنبش اسپرم خیلی ضعیف چه دارویی باید مصرف کنم

  4. امیرحسین گفت:

    سلام من با آب گرم دوش میگیرم آیا برای بیضه و اسپرم بد است؟
    و اگر اسپرم دچار گرما شد ،دوباره خوب میشود یا نه؟
    لطفاً جواب بدید

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      با توجه به مطالبی که در مقاله نیز گفته شد دمای بیضه باید ۳ تا ۴ درجه سانتی گراد پایین تر از دمای بدن باشد استحمام با اب گرم به مدت طولانی می‌تواند بر روی تولید اسپرم تاثیر بگذارد. اگر بیضه‌ها دچار گرما شود نسبت به خنک کردن آن اقدام نمایید

  5. آرش گفت:

    سلام من تو فست فودی جلوی فر پیتزا با دمای بالا کا میکنم الان یه ماهی هست که در معرض گرمای زیلد هستم و میخوام بدونم آیا به غدد ها اسیبی وارد شده خودم که متوجهش نیستم و اینکه با خیس کردن خودم و شستن هر یه ساعت یبار میتونه جلوی اسیبو تا حدی بگیره

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      دمای بالا بدون شک به تولید اسپرم آسیب وارد می‌نماید توصیه می‌شود یک آزمایش اسپرم با گجت اسپو داشته باشید. برای مشاوره بیشتر می‌توانید با شماره ۰۲۱۷۱۰۵۷۶۰۶ در ارتباط باشید

  6. علی گفت:

    سلام، من واریکوسل خفیف دارم ، ۲.۸ میلیمتر بود، زالودرمانی انجام دادم، الآن شده ۲ میلیمتر در حالت استراحت (بدون مانور والسالوا) ولی هنوز کیسه بیضه دست میزنم داغه و دماش از بدنم بیشتره

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      در رابظه با طب سنتی هیچ گونه ایده و نظری نداریم. موفق باشید و سلامت

    2. فاطمه گفت:

      سلام ،من همسرم در تولیدی نان ساندویجی کارمیکند با فر دمای بالا …اسپرمش خیلی ضعیف شده یک اسپرم سالم در منی وجوددارد …آیا اگر گرما راترک کرده و سبک زندگی سالم در پیش گیرد ..اسپرمش برای باروری خوب میشود ک

      1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

        سلام، شدیدا توصیه می‌شود که نسبت به خنک نگه داشتن بیضه توجه داشته باشند. در این شرایظ اقتصادی شاید عوض کردن شغل امکان پذیر نباشد ولی دفعات یک ساعته شستشوی بیضه با آب ولرم می‌تواند از اثرات مضر آن جلوگیری کند. لباس زیر تنگ هم به هیچ وجه نپوشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده