چگونه حجم مایع منی را افزایش دهیم ؟

حجم اسپرم

شما می توانید با ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی، حجم مایع منی خود را افزایش دهید. روش های مختلفی را امتحان کنید تا ببینید کدام روش برای شما بهتر است.

رژیم خود را اصلاح کنید

تغییرات صحیح در چیزهایی که می خورید می تواند باعث افزایش حجم منی  شود. این مرحله را دست کم نگیرید. غذاهای فرآوری شده را کاهش داده یا از بین ببرید و به رژیم غذایی کم چرب و پروتئین بالا روی آورید. چربی های اشباع باعث کاهش حجم منی می شوند در حالی که چربی های سالم می توانند به افزایش حجم منی کمک کنند. سبزیجات و غلات فراوان بخورید  و در صورت امکان غذاهای ارگانیک مصرف کنید. لازم به ذکر است نوشیدن مقدار زیادی آب برای سلامتی شما مفید می باشد.

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید

مواد غذایی که حاوی ویتامین  C  و آنتی اکسیدان ها هستند می توانند موجب سلامت غشایی در اسپرم شده و تحرک اسپرم را افزایش دهند. یک لیوان  آب پرتقال تازه حاوی حدود 124 میلی گرم ویتامین C است. 

ویتامین C و حجم اسپرم

مواد غذایی حاوی روی مصرف کنید

مصرف روی با افزایش حجم مایع منی، تعداد اسپرم و سطح تستوسترون همراه است. روزانه حدود 11 میلی گرم روی مصرف کنید. می توانید روی را با خوردن گردو، لوبیا، صدف، گوشت گاو و مرغ دریافت کنید.

اسیدهای آمینه را به عنوان مکمل در غذا مصرف کنید

اعتقاد بر این است که ردپای اسیدهای آمینه را می توان در گوشت ها، میوه ها و سبزیجات یافت.  اسیدهای آمینه حجم منی را افزایش می دهند. اسیدهای آمینه ای که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید عبارتند از:

  • ال کارنیتین که در گوشت قرمز و شیر یافت می شود.
  • ال-آرژنین که در آجیل، دانه کنجد و تخم مرغ یافت می شود.
  • ال-لیزین که در لبنیات یافت می شود.
ادامه مطلب
تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک بر باروری مردان

رژیم غذایی خود را با اسید فولیک تکمیل کنید

اسید فولیک (ویتامین B9) ممکن است به افزایش حجم منی کمک کند. روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک بسیار مفید است. اسید فولیک در غلات، سبزیجات برگ سبز، حبوبات و آب پرتقال یافت می شود.

مصرف روزانه کلسیم و ویتامین D خود را افزایش دهید

شما می توانید هر دو مکمل را مصرف کنید یا زمان قابل توجهی را در آفتاب سپری کنید تا بدن شما بتواند ویتامین D را سنتز کند. هم چنین می توانید مقدار زیادی ماست، شیر بدون چربی و ماهی سالمون بخورید تا میزان کلسیم دریافتی شما افزایش یابد. اگر زمان بیشتری را در آفتاب می گذرانید، حتماً مقداری ضد آفتاب استفاده کنید تا از آسیب اشعه های مضر احتمالی جلوگیری کند.

حجم اسپرم و ویتامین D

سیر که حاوی آلیسین است مصرف کنید

آلیسین، یک ترکیب ارگانوسولفور، با بهینه سازی جریان خون در اندام های جنسی، حجم مایع منی را افزایش می دهد و میلیون ها اسپرم متحرک ایجاد می کند. صبح یک یا دو حبه سیر خام مصرف کنید. توجه داشته باشید که ارتباط بین آلیسین و افزایش حجم مایع منی اساساً بیشتر از مطالعات انسانی بر اساس مطالعات حیوانی است.

سیر و حجم اسپرم

از غذاهای مرتبط با باروری استفاده کنید

  • گوجه دارای لیکوپن است که برای اسپرم ها مفید است
  • جینسینگ به عنوان یک ماده برای افزایش تولید تستوسترون مفید است
  • دانه کدو تنبل (اسیدهای چرب امگا 3) برای سلامت غشای اسپرم مفید است 
  • گردو (اسیدهای چرب امگا 3) برای سلامت میتوکندری و غشای اسپرم و هم چنین سلامت بیضه ها مفید است. 
  • مارچوبه (ویتامینc ) برای مقابله با رادیکال های آزاد موجود در بیضه و مایع منی مفید است 
  • موز (ویتامین B) برای سلامت بیضه ها و تولید هورمون تستوسترون مفید است.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

برخی از عادات سبک زندگی که بدن و سیستم ایمنی شما را تحت فشار قرار می دهند منجر به کاهش حجم منی می شود. اگر می خواهید بچه دار شوید، بهتر است از مصرف سیگار، داروها (به جز داروهای تجویز شده – در این مورد با پزشک خود مشورت کنید) و مصرف الکل خودداری کنید.

  • کاهش استرس: استرس می تواند بر سلامت باروری و حجم مایع منی تأثیر منفی بگذارد. تکنیک های مدیریت استرس مانند یوگا، مدیتیشن، یا تنفس عمیق می تواند مفید باشد.
  • خواب کافی: خواب کافی برای سلامت کلی و باروری ضروری است. روزانه 8 ساعت خواب برای باروری لازم است. 
ادامه مطلب
هایپرترمی بیضه یا استرس گرمایی بیضه

کاهش مصرف الکل: مصرف بیش از حد الکل می تواند به سلامت باروری و حجم مایع منی آسیب برساند.

ورزش

  • ورزش منظم: ورزش منظم می تواند به بهبود جریان خون به اندام های تناسلی و افزایش حجم مایع منی کمک کند.
  • تمرینات کگل: تمرینات کگل عضلات کف لگن را تقویت می کند که می تواند به انزال قوی تر و حجم بیشتر مایع منی کمک کند.

از وان آبگرم و سونا استفاده نکنید

افزایش دما اثر منفی بر دستگاه تولید مثل مردان می گذارد و باعث کاهش حجم منی می شود. بیضه های برای اسپرم سازی به دمای پایین تر از 3 الی 4 درجه نسبت به دمای بدن نیاز دارند و به همین دلیل در کیسه بیضه بیرون از بدن قرار دارند. دمای زیاد روند اسپرم سازی را مختل می کند. 

استرس را کاهش دهید

استرس بواسطه هورمون کورتیزول می تواند باعث اختلال در هورمون های مورد نیاز تولید اسپرم شود و میزان تولید آن را کاهش دهد.

وزن خود را کنترل کنید

افزایش وزن یا کاهش وزن می تواند تعادل هورمونی شما را تحت تأثیر قرار دهد. مقدار زیاد استروژن یا تستوسترون بسیار کم روی حجم منی شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وزن و حجم اسپرم

خواب کافی داشته باشید

بدن شما بیشتر کارهای تولید را هنگام خواب انجام می دهد – که این شامل تولید اسپرم نیز می شود. اگر می خواهید تعداد اسپرم خود را بالا ببرید ،  در روز 8 ساعت کامل بخوابید.

در هنگام رابطه جنسی از روان کننده ها دور باشید

روان کننده ها اگرچه برای روند نزدیکی مفید هستند، اما ممکن است در برخی موارد مضر باشند. دلیل این امر آن است که مواد روان کننده از جمله لوسیون و ژل می توانند در حرکت اسپرم تداخل ایجاد کنند. در صورت نیاز سعی کنید از روغن های گیاهی استفاده کنید که ممکن است به اسپرم شما آسیب نرساند.

ادامه مطلب
آندروپوز ؛ یائسگی مردان

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و تشعشعات سمی را محدود کنید

مواد شیمیایی سمی و اشعه می تواند باعث آسیب دائمی اسپرم شود. اگر مرتباً با مواد شیمیایی سمی کار می کنید ، حتماً از پوشش محافظتی (دستکش ، ماسک و غیره) استفاده کنید

سوالات پر تکرار

Q1. چگونه می‌توانم حجم مایع منی خود را افزایش دهم؟

A1. با تغییر در رژیم غذایی و مدیریت سبک زندگی، می‌توانید حجم مایع منی خود را افزایش دهید. به خوردن غذاهایی که دارای چربی های سالم و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، توجه کنید. همچنین از روش‌های مدیریت استرس و اجتناب از عادات مضر مانند مصرف دخانیات و الکل نیز استفاده کنید.

Q2. چه غذاهایی باید به رژیم غذایی اضافه کنم تا حجم مایع منی افزایش یابد؟

A2. مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند روی هستند، می‌تواند به افزایش حجم مایع منی کمک کند. این غذاها شامل آب پرتقال تازه، مواد غذایی حاوی روی مانند گردو و صدف، و مواد حاوی اسیدهای آمینه مانند لبنیات و گوشت هستند.

Q3. آیا ورزش می‌تواند به افزایش حجم مایع منی کمک کند؟

A3. بله، ورزش منظم می‌تواند با بهبود جریان خون به اندام‌های تناسلی و تقویت عضلات کف لگن، به افزایش حجم مایع منی کمک کند. تمرینات کگل مخصوصاً می‌توانند تاثیر بسزایی در افزایش حجم مایع منی داشته باشند.

Q4. آیا مصرف سیر می‌تواند حجم مایع منی را افزایش دهد؟

A4. بر اساس مطالعات، مصرف سیر می‌تواند با بهبود جریان خون در اندام‌های جنسی و ایجاد میلیون‌ها اسپرم متحرک، به افزایش حجم مایع منی کمک کند. 

Q5. آیا مصرف الکل می‌تواند بر حجم مایع منی تأثیر داشته باشد؟

A5. بله، مصرف بیش از حد الکل می‌تواند به سلامت باروری و حجم مایع منی آسیب برساند. بنابراین، بهتر است مصرف الکل را محدود نمایید تا به حفظ سلامتی اندام‌های تناسلی خود کمک کنید.

مقالات مرتبط

14 فکر در مورد “ چگونه حجم مایع منی را افزایش دهیم ؟

  1. محمد عیسی گفت:

    سلام خسته نباشید
    بواسطه بزرگ شدن پروستات قرص اُمنیک ۴٪ مصرف میکنم بعد حدود ده روز اولا هنگام آمیزش در نغوظ مشکل پیدا کردم درثانی یا منی خارج نمی شود یا خیلی خیلی کم در حد یک قطره لطفا راهنمایی فرمایید

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      از عوارض دارو می‌باشد بعد از قطع دارو می‌توانید به شرایط عادی برگردید.

      1. احمد گفت:

        سلام بعد از ارضاع اب منی به رنگ زرد مایل به تیره تغیر شکل داده مشکل چیه

        1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

          سلام. ممکن است التهاب و عفونت پروستات داشته باشید. به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید.

  2. عل گفت:

    به علت دیابت میل جنسی و حجم منی کم شده

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      سلام
      بله دیابت بر روی میل جنسی با کاهش تستسترون تاثیر می‌گذارد بهتر است مکمل تستسترون مانند تستوبوست استفاده کنید. همچنین روی نعوظ شما نیز به واسظه تاثیر روی گاز نیتریک اکساید تاثیر منفی بگذارد. برای آن هم بهتر است مکمل ال آرژنین و مکمل دایان مکث مصرف کنید

  3. رضا گفت:

    با عرض سلام من دچار عفونت بیضه شدم و اسپرم کم شده چیکار کنم لطفاً جواب بدهید با تشکر

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      سلام. مصرف آنتی بیوتیک را شروع کنید. سیپروفلوکساسین ، تاوانکس و افلوکسین از جمله آنتی بیوتیک ها هستند.

  4. محمد باقری گفت:

    سلام علت نیامدن اب منی هنگام رابطه چیه چند سری اب منی موقعه رابطه از من خارج نمیشه علت چیه

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      علت های زیادی دارد. انواع مختلف عدم خروج منی می تواند ناشی از عوامل روانی، بیماری‌ها و دارو می‌باشد. باید بررسی شود. می توانید یک مشاوره ثبت کنید

  5. هاتف گفت:

    سلام
    حجم منی ام جهت حمل اسپرم بسیار و بسیار کم شده ولی برابر آزمایشات مقدار اسپرم مطلوب است تمامی موارد راهم رعایت میکنم علت چیست . برای فرزند آوری دچار مشکل شده ام ۱ سال و شاید بیشتر می باشد که باعث نارضایتی ام شده است حجم منی کم است و احتنالا” با این خشکی به رحم نمی رسد لطفا راهنمایی کنید..

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      حجم منی مطلوب بیش از 2 میلی لیتر کافی است. حجم منی به تنهایی نشان‌دهنده میزان سلامت باروری نیست. تعداد، تحرک و شکل اسپرم پارامتر‌های مهم تر هستند. توصیه می شود یک آزمایش اسپرم انجام دهید. در خانه می توانید با استفاده از دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو این کار را انجام دهید.

  6. علی محمدی گفت:

    سلام وقت بخیر من مجرد هستم بیضه ام بعضی وقتا درد شدیدی داره علتش چی میتونه باشه

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      درد بیضه علت های مختلفی و علایم مختلفی دارد. اگر همراه با متورم شدن و قرمز شدن پوست روی آن را باشد می تواند نشانه التهاب و عفونت باشد. هیدروسل و واریکوسل هم میتوانند باعث ایجاد درد شوند. باید معاینه فیزیکی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده