آیا واکسن کووید 19 بر باروری مردان تاثیر دارد؟

واکسن کووید 19 و باروری مردان

در حالی که جهان در حال عبور از پاندمی COVID-19 است، واکسیناسیون انبوه به تازگی تایید شده است. واکسن کووید-19 در سراسر جهان آغاز شده است. اما سوالی که مطرح است این است که آیا COVID-19 بر سلامت باروری مردان تاثیر می گذارد؟

آیا واکسن کووید 19 باروری مردان (پارامترهای اسپرم) را مختل می کند؟

 گیرنده های آنزیم ACE2 نقش کلیدی در پاتوژنز این بیماری ایفا می کند. بنابراین، سلول هایی که سطح بالایی از بیان ACE2 را نشان می دهند می توانند هدف مستقیم کووید 19 باشند. بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که سطح بیان بالا ACE2 در سلول های بیضه، مانند اسپرماتوگونی، سلول لایدیگ و سرتولی شناسایی شده است. بیان سلول های ACE2 بیضه مرتبط با سن است.

در یک مطالعه، نشان داده شد که  بالاترین میزان بیان ACE2 در بیماران 30 ساله بیشتر از بیماران بیست ساله است. در حالی که بیان ACE2 در بیماران 60 ساله کمترین میزان بوده است. این موضوع نشان می دهد که بیماران مرد جوان در حال حاضر در معرض خطر COVID-19 نسبت به بیماران مسن هستند.

تاثیر عفونت واکسن کووید 19 بر باروری مردان

احتمال دیگری از آسیب بیضه نیز فرض شده است که با واسطه پاسخ ایمنی و التهابی که در طول بیماری رخ می دهد، ایجاد می گردد. عفونت کووید -19 همچنین می تواند باروری مردان را از طریق مکانیسم های دیگر مانند افزایش استرس اکسیداتیو، افزایش متیلاسیون و تکه تکه DNA، آسیب مستقیم به سلول های لایدیگ و اسپرماتوسیت ها کاهش دهد. علاوه بر این، تداوم درجه حرارت بالا در طول عفونت ویروسی فعال در خون می تواند به سد خونی بیضه آسیب برساند و در نتیجه منجر به ورود ویروس ها به لوله های اسپرم ساز و ناباروری شود. تعدادی آزمایش بالینی برای تعیین ایمنی واکسن کووید 19 انجام شده است، اما تاثیر آنها بر باروری مردان هنوز بررسی نشده است. برخی از مطالعات نشان داده اند که  عفونت SARS-CoV-2 بر پارامترهای اسپرم، عملکرد جنسی تاثیر منفی می گذارد.

ادامه مطلب
پروتامین اسپرم و ناباروری مردان

همچنین ببینید: سنجش باروری مردان

کیفیت اسپرم  پس از تزریق 2 دوز واکسن

مطالعات بسیار کمی در مورد تأثیر واکسن کووید-19 بر اسپرم انجام شده است. در مطالعات انجام شده نیز نتایج به دلیل حجم نمونه پژوهش قابل اعتماد نیستند و متغیرهای زیادی برای ارزیابی مردان باید در نظر گرفته شود. در یک مطالعه، تأثیر دو واکسن mRNA BNT162b2 (Pfizer-BioNTech) و mRNA1273 (Moderna) بر پارامترهای اسپرم قبل و بعد از واکسیناسیون COVID-19 در 45 داوطلب بین 18 تا 50 سال مورد بررسی قرار گرفت. کاهش معنی داری در کیفیت پارامتر های اسپرم  پس از تزریق 2 دوز واکسن مشاهده نشد. از آنجایی که واکسن فقط حاوی mRNA است و نه ویروس زنده، بعید است که واکسن بر پارامترهای اسپرم تاثیر منفی داشته باشد.

در پستی از انجمن تولید مثل و اورولوژی مردان در 9 ژانویه 2021 منتشر شد، گزارش گردید که هیچ داده ای  مربوط به تأثیر واکسن کووید-19 بر باروری مردان یا زنان وجود ندارد . فقط حدود 16 درصد از مردان پس از دوز دوم واکسن Pfizer/BioNtech COVID-19 تب را تجربه کردند

نتیجه گیری نهایی از تاثیر واکسن کرونا بر باروری مردان

بنابراین، تا زمانی که داده های قطعی جدیدی منتشر نشود، هیچ داده قطعی برای پشتیبانی از احتمال وجود ندارد. در کووید 19، آسیب مستقیم بیضه به دلیل تهاجم ویروس و پاسخ التهاب به دنبال اتصال ویروس SARS-COV2 به گیرنده های ACE2 است.  تا آنجا که به واکسیناسیون کووید-19 مربوط می شود، هیچ داده قابل توجهی وجود ندارد که واکسن بر اسپرم تأثیر بگذارد در حالی که عفونت SARS-CoV-2 آسیب می زند.

ادامه مطلب
نرموزواسپرمی

محصولات تقویت باروری مردان

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده