روش های کمک باروری در ناباروری مردان

روش های کمک باروری

درمان ناباروری در مردان

ناباروری مردان یکی از مشکلاتی است که بر توانایی تولید مثل در مردان تأثیر می گذارد و ممکن است از دستیابی زنان به بارداری طبیعی جلوگیری کند. با این وجود، چندین روش درمانی پزشکی و همچنین روش های کمک باروری برای حل مشکلات باروری مردان و پدر دار شدن آن ها وجود دارد.

روش های کمک باروری در ناباروری مردان

اصلی ترین عواملی که می تواند بر باروری مردان تأثیر بگذارد:

فاکتورهای پیش از بیضه ای یا غدد درون ریز

این فاکتورها به دلیل اختلالاتی در تولید و / یا ترشح هورمون های مردانه که تنظیم کننده اسپرماتوژنز یا رشد اندام های جنسی مردانه هستند، ایجاد می شوند.

فاکتورهای بیضه ای

این فاکتور ها  بطور خاص در بیضه یافت می شوند که به دلایل ژنتیکی یا اکتسابی ، اسپرم به درستی تولید نمی شود.

فاکتورهای پس از بیضه ای

این ا ختلال به دلیل انسداد مجاری منی است که اسپرم را از بیضه به مجرای ادراری منتقل می کند.

فاکتورهای اسپرم

این ناباروری در اثر تغییر در کیفیت اسپرم مانند غلظت ، مورفولوژی و / یا تحرک ایجاد می شود.

روش های کمک باروری

2- درمان های پزشکی و طبیعی

بسیاری ازموارد ناباروری در مردان را می توان با دارو درمان کرد.  این موارد شامل تغییراتی در سیستم غدد درون ریز می باشد که به عنوان محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-بیضه شناخته می شوند. در مواجهه با این وضعیت ، تجزیه و تحلیل هورمونی برای تعیین اینکه هورمون ها به طور صحیح تولید می شوند یا خیر ، توصیه می شود. وقتی مشکل دستیابی به بارداری به دلیل انسداد در مجاری منی باشد ، می توان  این انسداد را جراحی کرد.

در بسیاری از موارد ، با جراحی می توان انسداد فیزیکی را که مانع عبور اسپرم می شود از بین برد و یا در صورت لزوم ، ترمیم مجاری دفران را انجام داد تا اسپرم بتواند به طور صحیح در انزال خارج شود.

علاوه بر درمان های پزشکی ، درمان های طبیعی برای ناباروری مردان نیز وجود دارد. بیشترین موارد توصیه شده و مورد استفاده آن هایی است که بر پایه مکمل های ویتامینی و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و L- کارنیتین ساخته شده اند. این مکلمل ها می توانند تا حدی کیفیت منی را در موارد ی بهبود بخشد.

ادامه مطلب
آیا واکسن کووید 19 بر باروری مردان تاثیر دارد؟

ماکا پرو همچنین به عنوان یک درمان طبیعی برای ناباروری مردان به طور گسترده ای شناخته می شود. به دلیل محتوای بالای پتاسیم ، باعث تبادل سلولی و انتقال پیام های عصبی می شود. یکی از مفیدترین خواص آن ، کاهش استرس اکسیداتیو  در برخی از  سلول هابه ویژه سلول اسپرم است.

اکثر متخصصان اورولوژی یک رژیم غذایی سالم ، سرشار از:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • ماهیان روغنی با محتوای بالای اسیدهای چرب
  • امگا 3

را  توصیه می کنند.

روش های کمک باروری در ناباروری مردان

3- روش های کمک باروری و ناباروری مردان

وقتی درمان های طبی یا طبیعی نتواند مشکل باروری مردان را حل کنند، استفاده از تکنیک های کمک  باروری در صورت تمایل به فرزند دار شدن، ضروری می باشد. معمولاً ، وقتی زن و شوهر به دلیل مشکلات باروری تصمیم می گیرند به کلینیک درمانی روند، پزشک ناباروری آزمایشات مختلفی را انجام می دهد تا بداند چه چیزی مانع باروری آن ها شده است.

در مورد زنان ، آزمایشات رایج مربوط به وضعیت ذخیره تخمدان آن ها و همچنین رد هر نوع بیماری یا ناهنجاری در سیستم تولیدمثلی آن ها می باشد. اگر می خواهید به طور دقیق تری بدانید که این آزمایشات شامل چه مواردی است ، پست زیر باید مورد توجه شما قرار گیرد:

آزمایشات باروری مردان

در مردان ، علاوه بر معاینه فیزیکی ، تجزیه و تحلیل هورمونی ، رایج ترین آزمایش ، سمینوگرام برای تعیین کیفیت نمونه منی است. برای اینکه بهتر بدانید سمینوگرام از چه چیزهایی تشکیل شده و چگونه ساخته می شود ، باید پست زیر را بخوانید:

گزارش تجزیه و تحلیل مایع منی چیست؟

بسته به نتیجه این تجزیه و تحلیل ها ، پزشک مناسب ترین روش درمانی باروری را توصیه می کند. در میان آن ها موارد زیر وجود دارد.

روش های کمک باروری در ناباروری مردان

3-1تلقیح مصنوعی

این روش کمک باروری یک درمان ناباروری با پیچیدگی کم می باشد. پس از پردازش در آزمایشگاه ، یک نمونه منی کم با یک کانول تلقیح در داخل رحم قرار می گیرد و  لقاح به خودی خود اتفاق میافتد. تلقیح مصنوعی در موارد ناباروری خفیف انجام می گردد. به طور کلی ، نمونه seminal باید با این معیارها مطابقت داشته باشد.

  • MSC  ( تعداد اسپرم متحرک) بیشتر از۳۲ میلیون اسپرم متحرک
  • مورفولوژی اسپرم طبیعی با توجه به معیارهای WHO  باید بیشتر از 4% باشد.

3-2- IVF

IVF فرآیند بسیار پیچیده تری است. علاوه بر تحریک تخمدان ، برای جمع آوری تخمک ها در آزمایشگاه ،  جراحی زن تحت بیهوشی ضروری است.

ادامه مطلب
اثر آنتی اکسیدانت ان استیل سیستئین بر کیفیت اسپرم

اساساً لقاح آزمایشگاهی شامل جمع آوری تخمک ها و اسپرم ها ، قرار دادن آن ها در تماس یکدیگرمی باشد تا لقاح صورت گیرد و جنین های بدست آمده را به رحم مادر آینده منتقل کند. این روش در موارد شدید ناباروری مردان نشان انجام می شود ، جایی که پارامترهای منی بیشترین تغییر را دارند. مثلا:

oligospermia یا: oligozoospermia وجود کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر.

Teratospermia یا teratozoospermia مورفولوژی اسپرم طبیعی کمتر از 4٪ باشد.

Asthenozoospermia:  حرکت طبیعی اسپرم کمتر از 32% باشد.

Oligoasthenoteratospermia: ترکیبی از 3 شرایط قبلی.

Cryptozoospermia: کمتر از 100000 اسپرم در هر میلی لیتر.

3-3 ICSI

تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم تخمک، یکی از روش های معمول در روش های کمک باروری است. اگرچه این تکنیک یک نوع IVF در نظر گرفته می شود ، اما نشان می دهد که لقاح در خارج از رحم زن اتفاق می افتد  و دستکاری گامت ها (تخمک و اسپرم) بیشتر است.

این  روش شامل ترزیق مستقیم اسپرم به تخمک با استفاده از میکرو پیپت ها است. در حالی که بسیاری از کلینیک ها از ICSI در همان مواردی که IVF انجام می شود ، استفاده می کنند تزریق داخل سیتوپلاسمی به طور خاص برای جدی ترین موارد ناباروری مردان طراحی شده است.

برخی از این موارد عبارتند از:

آستنواسپرمیا: در این اختلال تحرک اسپرم کاهش می یابد. اگر این سلول ها نتوانند به تخمک برسند ، علی رغم اینکه سایر پارامترها رضایت بخش باشد لقاح به سختی اتفاق می افتد. تزریق مستقیم اسپرم به تخمک این مشکل را برطرف می کند.

آزواسپرمی: عدم وجود اسپرم در انزال می باشد. از آنجایی که برای بارورسازی حداقل یک تخمک تنها به یک اسپرم مورد نیاز است ، یافتن برخی از اسپرم های زنده در نمونه منی کافی است. اگر اسپرم در انزال یافت نشود ، می توان مستقیماً آن ها را از بیضه جمع آوری کرد. برای انجام این کار ،  یکی از این 3 روش ضروری است:

بیوپسی بیضه: این روش شامل ایجاد برش در کیسه بیضه برای دسترسی مستقیم به بافت بیضه در محل تولید اسپرم و بدست آوردن نمونه است. این روش با جراحی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

آسپیراسیون اپیدیدیم: در  این روش نمونه  اسپرم از اپیدیدیم  ، عضوی که در بالای بیضه قرار دارد ، با عمل جراحی گرفته می شود

ادامه مطلب
هایپرترمی بیضه یا استرس گرمایی بیضه

آسپیراسیون بیضه: این فرآیند بسیار شبیه فرآیند قبلی است. تفاوت در ناحیه آسپیراسیون است ، که در این مورد ، خود بیضه است.

4- دیگر تکنیک های کمک باروری

3 تکنیک ذکر شده در بالا روش های اساسی مورد استفاده در تکنیک های کمک باروری است . با این حال ، روش های مکمل دیگری نیز برای این ها وجود دارد که می تواند در موارد خاص ناباروری مردان استفاده شود.آن ها حتی اثر لقاح آزمایشگاهی معمولی یا ICSI را حتی بیشتر می کنند. این تکنیک ها عبارتند از:

4-1 IMSI

این روش ، با نام (Intrcytoplasmic Morphologically Selected Sperm Injection (IMSI ، یکی از انواع ICSI است. در روش  IMSI از میکروسکوپ با بزرگنمایی 6000 استفاده می کند ،  این بزرگنمایی ماکروسکوپی به جنین شناس اجازه می دهد تا مورفولوژی اسپرم را با جزئیات بیشتر ارزیابی کند تا بهترین اسپرماتوزوا را انتخاب کند..

4-2- MACS

روش MACS ، مرتب سازی سلول فعال مغناطیسی ، شامل فیلتر کردن منی از طریق یک سیستم ستونی برای حذف اسپرم های مرده از نمونه است. در این روش با استفاده از ذراتی که در برخی از اجزای سلولی سلول های مرده بیان شده ، امکان شناسایی سلول های سالم از مرده وجود دارد.

4-3- PICSI

همچنین به عنوان ICSI فیزیولوژیکی شناخته می شود. روال مشابه ICSI معمولی انجام می شود.تفاوت در این است که قبل از انجام ریز تزریق ، انتخاب خاصی از اسپرم انجام می شود. اسپرماتوزوئیدها در ظرف مخصوصی قرار می گیرند که حاوی مناطقی با محتوای بالای اسید هیالورونیک است. اسپرم به کمک گیرنده های موجود در ناحیه سر ، این مولکول را تشخیص می دهد. با استفاده از این تکنیک اطمینان حاصل می شود که اسپرماتوزوئیدها قادر به شناسایی مولکولی هستند که تخمک را پوشانده و با آن متصل می شوند.

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده