هورمون تستوسترون و کرونا؛ آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟ جواب مثبت است

هورمون تستوسترون و کرونا

در طول پاندمی کرونا، پزشکان شواهدی را مشاهده کرده اند که نشان می دهد مردان مبتلا به COVID-19 به طور متوسط بیشتر از زنان، مبتلا به عفونت هستند. یک نظریه این است که اختلاف هورمونی بین زنان و مردان ممکن است مردان را مستعد ابتلا به بیماری­ های شدیدی کند.

از آنجایی که مردان دارای سطح تستوسترون بیشتری نسبت به زنان هستند، برخی از دانشمندان حدس می زنند که مقادیر بالای سطح تستوسترون باعث شده تا مردان بیشتر از زنان به کرونا مبتلا شوند.

اما یک مطالعه جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان می دهد که در میان مردان، ممکن است عکس این قضیه هم وجود داشته باشد: پایین بودن سطح تستوسترون در خون با بیماری شدیدتر مرتبط است. البته این مطالعه نمی تواند ثابت کند که تستوسترون پایین دلیل ابتلای شدید به  COVID-19 است.

هورمون تستوسترون و کرونا؛ آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟ جواب مثبت است

سطوح پایین تستوسترون می تواند به عنوان یک مارکر برای برخی عوامل دیگر باشد. هنوز، محققان با انجام آزمایشات بالینی در مورد درمان های هورمونی که ترشح تستوسترون را بلاک یا کاهش می دهد و یا استروژن را افزایش می دهد، به عنوان درمانی برای مردان مبتلا به COVID-19 احتیاط می کنند.

در طی همه گیری کرونا، گزارش هایی وجود داشت که نشان می داد؛ اگر فردی هنگام ورود به بیمارستان سطح تستوسترون پایینی داشته باشد، خطر ابتلا به COVID-19 شدید در مقایسه با مردانی که سطح تستوسترون بالاتری در گردش خون دارند، بسیار بیشتر است. اگر سطح تستوسترون در طی بستری بیشتر کاهش یابد، خطر ابتلا به کرونا افزایش می یابد.

ادامه مطلب
آیا تماشای تلویزیون بر باروری مردان تأثیر دارد؟

محققان چندین هورمون را در نمونه های خون 90 مرد و 62 زن که با علائم COVID-19 به بیمارستان مراجعه کرده و موارد بیماری را تأیید کرده بودند، اندازه گیری کردند. برای 143 بیمار بستری در بیمارستان، محققان سطح هورمون ها را در روزهای 3، 7، 14 و 28 مجدد اندازه گیری کردند. علاوه بر سطح تستوسترون، محققان سطح استرادیول (نوعی استروژن تولید شده توسط بدن) و IGF-1  (هورمون رشد شبه انسولین که در حفظ توده عضلانی نقش دارند) را اندازه گیری کردند.

محققان هیچ ارتباطی بین میزان هورمون ها و شدت بیماری کرونا در میان زنان پیدا نکردند. در میان مردان، فقط سطح تستوسترون با شدت COVID-19 ارتباط داشت. سطح تستوسترون خون 250 نانوگرم در دسی لیتر در مردان بزرگسال در نظر گرفته می شود. در هنگام بستری در بیمارستان، مردان با COVID-19 شدید دارای سطح تستوسترون 53 نانوگرم در دسی لیتر بودند. در مردان مبتلا به کرونا با شدت متوسط، میزان سطح تستوسترون در خون  151 نانوگرم در دسی لیتر بود. در روز سه، میانگین سطح تستوسترون در مردان با  بیماری شدید کرونا فقط 19 نانوگرم در دسی لیتر بود.

هورمون تستوسترون و کرونا؛ آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟ جواب مثبت است

هر چه سطح تستوسترون کمتر باشد، شدت بیماری شدیدتر است. به عنوان مثال، کسانی که کمترین میزان سطح تستوسترون در خون را دارند، بیشتر در معرض خطر استفاده از دستگاه تنفس قرار دارند، آنها نیاز به مراقبت های ویژه دارند.

محققان خاطر نشان كردند كه سایر عوامل شناخته شده برای افزایش خطر ابتلا به COVID-19 شدید، از جمله سن بالا، چاقی و دیابت نیز با سطح تستوسترون پایین ارتباط دارند.

ادامه مطلب
سطح تستوسترون طبیعی و باروری در مردان

یک متخصص غدد درون ریز در دانشگاه سنت لوئیس گفت: گروه هایی که مبتلا به بیماری  شدند دارای سطح تستوسترون پایین تری بودند. ما همچنین دریافتیم که آن دسته از مردان مبتلا به COVID-19 که در ابتدا بیماری خفیف و سطح تستوسترون پایینی داشتند، احتمالاً طی دو یا سه روز آینده به مراقبت های ویژه احتیاج داشتند. به نظر می رسد سطح پایین­تر تستوسترون پیش بینی می-کند که طی چند روز آینده شدت بیماری در بیماران چگونه است.

علاوه بر این، محققان دریافتند که میزان سطح تستوسترون پایین در مردان نیز با افزایش سطح التهاب و افزایش فعال شدن ژن هایی که اجازه می دهد، بدن هورمون های عملکردی جنسی  را در خون به  گردش در آورد، ارتباط دارد.

ما اکنون در حال بررسی این هستیم که آیا ارتباطی بین هورمون­های جنسی و نتایج قلبی عروقی در بیمارانی که طولانی مدت به  COVID-19 مبتلا بودند، وجود دارد.  یک متخصص قلب و عروق گفت: ما علاقه مندیم تا بدانیم آیا مردان بهبود یافته از COVID-19 ، از جمله افرادی که طولانی مدت به  COVID-19 مبتلا هستند، می توانند از تستوسترون درمانی بهره مند شوند. این روش درمانی در مردان با سطح پایین هورمون های جنسی مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین ممکن است ارزش بررسی این موضوع را داشته باشد که آیا رویکرد مشابه می تواند به بیماران مرد مبتلا به  COVID-19 در درمان کمک کند.

این مطالعه در آزمایشگاه زیست آزمایشی COVID-19 دانشگاه واشنگتن انجام شده و همکار طرح نیز موسسه علوم بالینی و ترجمه ای دانشگاه (ICTS) و دانشکده پزشکی دانشگاه سنت لوئیس، بوده است.

ادامه مطلب
تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک بر باروری مردان

قرص تقویت سیستم ایمنی بدن

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده