روش تن آرامی جاکوبسنی و تاثیر آن در زندگی مردان نابارور

روش تن آرامی جاکوبسنی چیست؟                                                                                              

روش تن آرامی جاکوبسنی یکی از تکنیک های تن آرامی است که ادموند جاکوبسنی بین سال های 1926تا1936 روش انبساط عضلانی به روش علمی را به وجود آورد.روش تن آرامی جاکوپسنی را هر کسی می تواند انجام دهد.این روش باعث آرام سازی بدن و ذهن می شود .روش تن آرامی با شل کردن عضلات باعث می شودکه فرد احساس بهتری داشته باشد.

تن ارامی

از روش تن آرامی در چه مواقعی میتوان استفاده کرد؟                                                                        

بر طبق چندین پژوهشی که انجام گرفته است تاثیر این روش در افسردگی،استرس،کنترل خشم،داشتن خواب راحت و عمیق و بسیاری از مشکلات دیگر تایید می کنند. این روش در سه حالت ایستاده، نشسته وخوابیده با چشمان باز و بسته انجام می گیرد. (اما بهتر است چشم ها بسته باشد).اگر این تمرینات را در روز 2تا3بار انجام داده شوند بعد از 3تا4هفته تاثیر آن قابل احساس است.ولی اگر 2 تا 3جلسه در هفته انجام گیرد 6تا 8هفته طول می کشد که تاثیر آن دیده شود.                                                                                                       .

تاثیر روش تن آرامی جاکوبسنی برای مردان نابارور                                                                         

همان طور که گفته شد از تن آرامی جاکوبسنی در کنترل اضطراب ،افسردگی ،کنترل خشم و… استفاده می شود و با توجه به نتاج تحقیقات وپژوهش های صورت گرفته هم مردانی که ناباروری را تجربه می کنند یک سری مسائل روحی. روانی مانند افسردگی و پرخاشگری و استرس و.. را هم تجربه می کنند.روش تن آرامی جاکوبسنی هم از جمله راه حل هایی است که برای این افراد توصیه می شود چون باعث می شود ذهن وروح آن ها آرام شود و راحت تر بتوانند با مشکلاتشان کنار بیایند وهمچنین بهتر بتوانند در روند بهبودی مشکلات قدم بردارند .                  .

تاثیر تن آرامی جاکوبسنی برای تغییرات هورمونی                                                                         

هنگامی که افراد هیجاناتی را تجربه می کنند مانند ترس و عصبانیت و استرس و… یک سری تغییراتی در هورمون ها اتفاق می افتد. که ترشح بعضی هورمون هاباعث می شود عضلات منقبض شوند و همین تغییرات هورمونی باعث می شود فرد تغییرات رفتاری داشته باشند که با انجام تمرین انبساط عضلانی گرفتگی و انقباض را آزاد کنیم . همچنین با تجربیات هیجانات و ترشح هورمون ها و تغییرات در آن ها سیستم عصبی خودمختار سمپاتیک وارد عمل می شود.سمپاتیک شروع به فعالیت می کند و تغییراتی در بدن ایجاد می کند که استفاده از تکنیک آرام سازی باعث می شود پاراسمپاتیک وارد عمل شده و بدن را به حالت تعادل برگرداند. به طور کلی شل سازی موجب افزایش ترشح هورمون اندورفین یا هورمون ضد درد وکاهش هورمون ادرنالین یا هورمون استرس زا می شود.

تاثیرات فیزیکی وروانی تن آرامی جاکوبسنی                                                                                   

روش تن آرامی جاکوبسنی  تاثیر فیزیکی تسکین دهنده که بر روی بدن دارد در برگیرنده ی عوامل زیر می باشد :

  • آرام کردن ضربان قلب
  • گردش خون به مغز
  • متعادل کردن فشار خون

و عوامل روانی که با انجام روش تن آرامی می توان آن ها را کنترل کرد و در پس آن ها سبک زندگی سالم تری داشت می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • باعث افزایش انرژی وتمرکزمی شود.
  • با بیماری ها مقابله میکند.
  • توانایی حل مشکل، انگیزه وب ازدهی را بالا می برد.
  • باعث افزایش اعتماد به نفس می شود
  •  قدرت روبرو شدن با مشکلات را افزایش می دهد.

که همه ی این موارد می تواند برای مردان که ناباروری را تجربه می کنند مفید واقع شود و آن ها را برای مواجهه با مسئله ای که برایشتن  پیش آمده کاملا آماده می کند. تن آرامی برای آرامش عمومی تن و ذهن و روان و فعالیت های فکری، هنری و کار مانند مطالعه کردن و … مؤثر است؛ و حتی مقدمه ایست برای دیگر مهارت های آرامش بخش.

تن ارامی

نکاتی که در حین اجرای تمرینات تن آرامی جاکوبسنی باید بدان توجه کنیم                                            

1-در وهله ی اول باید توجه کرد که تنفس هنگام انقباض و انبساط کاملا معمولی انجام گیرد و نفس نگه داشته نشود .

2-باید توجه داشته باشیم که تفاوت دو عمل انقباض و انبساط عضلانی را خوب احساس کنیم هرچند که بعد از مدتی خود به خود این تفاوت را حس خواهیم کرد.

3-هنگامی که عمل انبساط انجام می گیرد باید حواس خود را روی عضلاتمان متمرکز کنیم و بدن را تحت تاثیر قرار دهیم .

4-تمرین برای هر گروه عضلانی 20 دقیقه و دو تا سه بار تکرار می‌شود اما  با پیشرفت و پس از مدتی می‌توان مدت آن را افزایش داد.

5- تمرین را بهتر است در یک جای آرام وهمراه با یک موسیقی آرامش بخش انجام دهیم.

نکته ی پایانی                                                                                                                      

در زندگی امروزه شاید به خاطر وجود مشغله ی زیاد و دغدغه های فکری نتوان ان گونه که برای ارامش فکری وزجسمی خود وقت گذاشت و همین تنش هایی  که در طول روز برایمان اتفاق می افتد می توانند زمینه و بستری باشند برای مشکلاتی که در اینده به وجود می آیند. تجربه ی هیجانات منفی مانند استرس و  اضطراب بیش از اندازه، افسردگی، پرخاشگری و….می توانند در سیستم جسمانی ما تاثیرات منفی بگذارد و یکی از این تاثیراتی که می توانیم از آن ها بپذیریم این است که باروری افراد را تحت تاثیر قرار دهد و یک سری مشکلات جنسی به وجود بیاورد ، حال  روش های مختلفی وجود دارد برای مقابله با این تنش ها اما یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه حل برای مقابله وجود دارد روش وتکنیک های تن آرامی جاکوبسنی می باشد. این روش با انقباض و انبساط عضلات وشل کردن عضلات هم تاثیر مثبت فیزیکی وهم تاثیر مثبت روانی روی افراد می گذارد.برای انجام این تمرینات می توان از افراد متخصصی که در این حیطه فعالیت می کنند کمک گرفت.

 

 

 

 

 

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *