سبک زندگی مردان و عوامل تاثیر گذار آن در بهداشت باروری مردان

این مقاله تحت عنوان بررسی سبک زندگی در مردان نابارور می باشد و در مورد بررسی تاثیرات عوامل زندگی بر بهداشت باروری مردان که شاهد کاهش جهانی باروری مردان در چند دهه ی اخیر شده است اطلاعات جمع آوری شده است.محیط زیست،شغل وسبک زندگی نامناسب عواملی هستند که در  کاهش باروری نقش دارند. سیگار کشیدن ، مصرف الکل ، استفاده از داروهای غیر قانونی ، استرس روانی ،سن بالای پدر،رژیم غذایی نامتعادل ،مصرف قهوه می تواند از علل ناباروری مردان  باشد.همچنین عوامل دیگر مانند استرس گرمایی بیضه،دوچرخه سواری زیاد ،کمبود خواب وقرار گرفتن در معرض تابش الکترومغناطیسی و استفاده از تلفن همراه از دیگر عوامل مورد بحث است .           

سبک زندگی و بهداشت باروری مردان

سبک زندگی مردان نابارور                                                                                                        

سبک زندگی از جمله تاثیر گذارترین عواملی است که می تواند کیفیت اسپرم و قدرت باروری مردان را پیش بینی کند.سبک زندگی ناسالم از جمله عوامل پر خطری است که می تواند باروری مردان را مختل کند.اما با این حال ممکن است که تاثیرات منفی را با تغییر سبک زندگی  تغییر داد.از این منظور آگاهی وشناخت از تاثیر احتمالی عوامل خطر موجود در زندگی روزمره در میان زوجین متقاضی بارداری بسیار مهم است.با حفظ یک سبک زندگی مثبت بار عوامل متعددی که می تواند برکیفیت اسپرم وباروری مردان تاثیر بگذارد را کنترل کرد.

 موارد وروش                                                                                                                           

یک بررسی سیستماتیک  طی 10سال گذشته در ادبیات جامع برای شناسایی  اطلاعات مربوط به دهه های گذشته وجود دارد.که مهم ترین آنها در رابطه با عوامل سبک زندگی و ارتباط با ناباروری مردان وکیفیت مایع منی است.شواهد زیادی در مورد کاهش جهانی کیفیت اسپرم در چند دهه گذشته وجود داشته باعث شد که  گروه لوین در یک بررسی سیستماتیک وتجزیه وتحلیل متا رگرسیون از روند فعلی اسپرم ها گزارش تهیه کنند.که در این گروه42935مرد به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند.که طبق گزارش کاهش قابل توجهی یعنی 60%در تعداد اسپرم  مردان امریکای شمالی،اروپا،استرالیا ونیوزیلند بود.                                                                               .

ادامه مطلب
چگونه تعداد اسپرم را چک کنیم؟

یافته ها                                                                                                                                

در کل 1012مقاله از جستجوی پایگاه داده پس از آن که شناسایی شد با مرور عناوین وچکیده گزارش ها 104مقاله دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند.از این میان 30گزارش منتفی بودند زیرا متن کامل قابل بازیابی نبود وچکیده اطلاعات مربوط را نداشت 74گزارش باقیمانده برای داده ها بررسی شد که در ارتباط با یک عامل سبک زندگی خاص وناباروری مردان بود مورد بحث واقع شدند                                                                               .

بهداشت باروری مردان

نتیجه گیری                                                                                                                      

طیف گسترده ای از عوامل خطر وجود دارد که می تواند کیفیت اسپرم  و بهداشت باروری مردان تاثیر بگذارد.این عوامل شامل سبک زندگی،مشروبات الکلی،سیگار کشیدن،داروهای غیر قانونی ،چاقی،استرس روانی،رژیم غذایی ومصرف کافئین . اثرات سوAD حتی می تواند از یک نسل به نسل بعد تشدید یابد.با این حال می توان بر اثرات منفی آنها غلبه وتا حد زیادی با اصلاح رفتار وزندگی بهتر و سبک زندگی تاثیرات مضر آنها را کم کرد و توانایی تولید مثل مردان را افزایش داد .بنابراین نتایج مطلوب تری گرفت. مدت زمان وشدت قرار گرفتن در معرض خطر متفاوت است.که هنگام برنامه ریزی وبررسی طرح مطالعه ای قرار گیری در معرض عامل های مخدوش کننده نیز باید در نظر گرفته شود.شاید با حفظ یک سبک زندگی مثبت بار عوامل متعددی که می تواند بر کیفیت اسپرم وباروری انها تاثیر بگذارد را مورد کنترل قرار داد. تاثیر چندین مورد از این عوامل حاکم بر مردان نابارور ممکن است برگشت پذیر باشد بنابراین زن وشوهرها می توانند از مشاوره اولیه ومداخلات بالینی بهره مند شوند.   

 قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده