چگونه حرکت اسپرم را افزایش دهیم؟

اگر به شما گفته شده که تحرک اسپرم شما کم است، ممکن است از خود بپرسید که چگونه اسپرم خود را متحرک کنید تا احتمال بارداری شما افزایش یابد. بهترین راه برای بهبود سلامت اسپرم اصلاح رژیم غذایی و ایجاد تغییر در سبک زندگی سالم است. به عنوان مثال ، مصرف مکمل ها و کاهش الکل چند کار ساده است که می توانید انجام دهید. اگر شما و همسرتان بعد از ۱ سال هنوز باردار نشده اید ، با پزشک خود در مورد گزینه های پزشکی برای افزایش اسپرم صحبت کنید.

یک رژیم غذایی از غذاهای سالم و کامل را مصرف کنید:

چندین وعده غذایی کوچک که شامل میوه جات، سبزیجات ، غلات سبوس دار ، گوشت یا پروتئین بدون چربی و لبنیات است ، مصرف کنید. خوردن انواع مختلف ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها  تضمین می کند که به طور طبیعی می توانند به افزایش تحرک اسپرم کمک کنند.

  • مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید زیرا این غذاها سرشار از سدیم ، قند تصفیه شده و چربی هستند.
  • از نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا این امر می تواند تحرک اسپرم شما را کاهش دهد.

غذاهایی را مصرف کنید که کیفیت اسپرم شما را بهبود بخشد:

از مواد مغذی مفید برای بهبود عملکرد اسپرم استفاده کنید. برای اطمینان ، غذاهایی را که سرشار از روی و آرژنین هستند ، در رژیم غذایی خود قرار دهید. این غذاها سرعت حرکت اسپرم شما را افزایش می دهند.

غذاهای سرشار از روی و آرژنین شامل این مواد هستند:

  • غذاهای دریایی
  • آجیل و حبوبات مانند  لوبیا ، نخود و گردو
  • گوشت گاو بدون چربی ، گوشت بوقلمون و بره
  • جوانه گندم
  • لبنیات
  • تخم مرغ
  • اسفناج ، مارچوبه ، کلم بروکلی ، سیر و هویج
  • موز ، انار  و گوجی توت

وزن متعادل داشته باشید:

برای تعیین شاخص توده بدن (BMI) از قد و وزن خود استفاده کنید. اگر شاخص توده بدن نشان می دهد که از نظر پزشکی اضافه وزن یا چاقی دارید ، اسپرم ممکن است از نظر کیفیت ، پایین تر و کندتر باشد. با پزشک خود صحبت کنید تا وزن بدن شما را بر اساس BMI مشخص کند. تحقیقات نشان داده است که BMI  ۲۵یا بیشتر میزان و کیفیت اسپرم تولیدی را کاهش می دهد.

مکمل هایی که دارای روی ، ویتامین C ، کارنیتین و آرژنین است را مصرف کنید:

از پزشک خود در مورد افزودن یک مکمل چند ویتامینی به رژیم خود سوال کنید. مکمل حاوی روی، ویتامین C، کارنیتین و آرژنین را انتخاب کنید. مطالعات نشان می دهد این مکمل ها  تحرک اسپرم را بهبود می بخشد. حداقل ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز برای جلوگیری از کاهش سرعت اسپرم مفید است.

میزان الکل مصرفی خود را کاهش دهید:

اگر الکل می نوشید، مقدار نوشیدنی خود را در طول هفته کاهش دهید. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن الکل، تعداد و تحرک اسپرم بدن شما را کاهش می دهد.

ورزش را به طور منظم شروع کنید:

ورزش با تعدادی از فواید سلامتی همراه است و می تواند با تنظیم هورمون ها و کمک به کاهش وزن بدن به بهبود تحرک اسپرم کمک کند. سعی کنید در طول هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط و ۲ جلسه تمرین قدرتی داشته باشید. تمرینات هوازی متوسط شامل پیاده روی سریع ، دویدن یا دوچرخه سواری است. جلسات تمرین قدرتی شامل بلند کردن وزنه ها برای ایجاد عضله است.

برای خنک نگه داشتن بیضه های خود لباس زیر گشاد بپوشید:

از پوشیدن لباس زیر و شلوارهای تنگ خودداری کنید. در عوض ، لباس هایی بپوشید که بیضه ها را در حدود ۹۴ درجه فارنهایت (۳۴ درجه سانتیگراد) نگه دارد تا اسپرم های با کیفیت تولید کنند. اگر محل کار شما گرم است یا وقت زیادی را به نشستن می گذرانید ، کمی استراحت کنید یا بایستید و در جاهایی که هوا خنک است قدم بزنید.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سموم را کاهش دهید:

محصولات و تجهیزات روزمره می توانند مواد شیمیایی آزاد کنند که خطر ابتلا به مشکلات باروری را افزایش می دهد. مصرف محصولات زیر را که می توانند برای تحرک اسپرم مضر باشند ، متوقف کنید.

  • ذخیره مواد غذایی پلاستیکی که حاوی بیس فنول  (BPA) است.
  • غذاهایی که با سموم دفع آفات ، علف کش ها ، مواد نگهدارنده و سایر مواد ساخته شده توسط انسان تحت تیمار قرار گرفته اند.
  • مواد آرایشی مصنوعی ، مواد آرایشی و دئودورانت ها.
  • محصولات دخانیات و دود سیگار.
  • امواج تلفن همراه

با انجام رابطه جنسی ایمن از اسپرم خود محافظت کنید:

اگر بیش از ۱ شریک زندگی دارید از کاندوم استفاده کنید تا خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STI) را کاهش دهد. بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا می توانند قدرت باروری و تحرک اسپرم را کاهش دهند. 

استرس خود را مدیریت کنید و آن را کاهش دهید:

استرس ناشی از باردار شدن و همچنین وقایع روزمره زندگی می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم و تحرک اسپرم شود. خوشبختانه ، آرامش و از بین بردن استرس می تواند باروری اسپرم را بهبود بخشد. برای احساس آرامش بیشتر ، سعی کنید:

  • مراقبه
  • تنفس عمیق
  • تمرین فیزیکی
  • خوابیدن
در صورت امکان مصرف داروهای مرتبط با کاهش ناباروری را متوقف کنید:

داروهای خاصی مانند مسدود کننده های کانال کلسیم ، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ، ضد آندروژن و استروئیدهای آنابولیک می توانند مشکلات باروری ایجاد کنند. اگر در حال حاضر داروهایی مصرف می کنید که بر تحرک اسپرم تأثیر می گذارد ، با پزشک خود در مورد روش های درمانی دیگری صحبت کنید که باعث  کاهش تعداد اسپرم نمی شود. اگر شیمی درمانی یا پرتودرمانی را برای سرطان شروع می کنید ، قبل از شروع دوره های درمانی در مورد بازیابی اسپرم از پزشک خود سوال کنید. سپس می توانید از اسپرم برای لقاح آزمایشگاهی در برخی موارد استفاده کنید.

هرگونه بیماری زمینه ای را درمان کنید:

برخی از بیماری های زمینه ای  می توانند تعداد اسپرم و تحرک اسپرم شما را کاهش دهند. برای تشخیص هرگونه بیماری درمان نشده ، معاینه پزشکی انجام دهید و برنامه درمانی پزشک خود را دنبال کنید. گاهی اوقات ، فقط درمان این بیماری می تواند باعث افزایش تحرک اسپرم شما شود.

  • به عنوان مثال ، اگر به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستید ، عفونت می تواند میزان تولید اسپرم را کند یا کاهش دهد. برای درمان عفونت از آنتی بیوتیک استفاده کنید تا کیفیت اسپرم شما بهبود یابد.
از پزشک خود بخواهید برای بهبود کیفیت اسپرم دارو تجویز کند:

اگر کیفیت اسپرم شما بسیار کم است ، با پزشک خود در مورد مصرف داروهای هورمونی برای بهبود باروری صحبت کنید. به یاد داشته باشید که از آنها در مورد عوارض جانبی  احتمالی داروها سوال کنید دکتر ممکن است که این دارو ها را  تجویز کند:

  • کلومیفن سیترات
  • سروفن
  • آمپول های Follitropin alfa یا gonal-F
  • گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG)
  • لتروزول یا آناستروزول
  • آندروژن های برون زا

 

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *