اثر امگا 3 بر باروری مردان

تاکنون مطالعات زیادی در ارتباط با اثر امگا3 بر باروری مردان صورت گرفته است که در این مقاله در اتباط با اثر امگا3 بر باروری مردان صحبت خواهیم کرد.

امگا 3

لیپید ها ترکیباتی هتروژن هستند که به علت یک خاصیت فیزیکی مشترک در یک گروه قرار می گیرند.این خاصیت مشترک آب گریز بودن و انحلال ناپذیری آن ها در آب یا ترکیبات قطبی است. اهمیت و کاربرد این ترکیبات شامل:
• ذخیره ی انرژی،
• عایق الکتریک و حرارتی،
• نقش های سیگنالینگ و ساختاری در بدن انسان است.
لیپید ها به سه گروه اصلی
• لیپید های ساده،
• لیپید های مرکب
• لیپید های متفرقه
تقسیم می شوند.

در گروه لیپیدهای ساده، اسید های چرب متصل با گروه الکل قرار دارند که به طور عامیانه چربی نامیده می شوند.این اسید های چرب که زنجیره هایی هیدروکربنی در ساختار چربی ها هستند، به انواع مختلفی تقسیم می شوند که شامل:
• کوتاه زنجیر
• متوسط زنجیر
• بلند زنجیر هستند.
از طرف دیگر این اسید های چرب را می توان به دو
• گروه اشباع
• غیر اشباع تقسیم کرد.

امگا3 و باروری مرذان

سه نوع اسید چرب طبیعی وجود دارد:

اشباع
غیر اشباع با یک پیوند دو گانه(MUFA)
غیر اشباع با چند پیوند دوگانه(PUFA).

اسیدهای چرب PUFA از اسید های چرب ضروری هستند ، زیرا بدن انسان توانایی تولید آن ها را ندارند. امگا 3 در واقع نوعی اسید چرب غیر اشباع است که در زنجیره ی کربنی خود در محل سومین کربن دارای پیوند دو گانه است،از این رو امگا 3 نامیده می شود و برای امگا 6 این پیوند در پیوند ششمین کربن قرار دارد.اسید (DHA) Docosahexanoic ، اسید Eicosapentanoic (EPA)و آلفا لینولنیک اسید PUFA های اصلی امگا 3 هستند.اسید لینولئیک و اسید آراشیدونیک اصلی ترین PUFA های امگا 6 هستند.

ادامه مطلب
آنتی بادی ضد اسپرم

منابع غذایی امگا 3

فقط گیاهان و جانوران آبزی توانایی سنتز اسید های چرب امگا 3 دارند و بدن انسان قادر به سنتز آن نیست.از این رو مصرف چربی های امگا 3 برای افراد ضروری است.بهترین منابع غذایی امگا 3 گیاهانی همچون روغن تخم کتان،روغن کانولا،روغن سویا،و گیاهان خانواده شنبلیله هستند.اما در مورد منابع جانوری امگا 3 می توان از ماهی ساردین،ماهی خال مخالی آتلانتیک،ماهی سالمون،کولی،ماهی آزاد و قزل آلا و … نام برد.

اثر امگا 3 بر باروری مردان

مکمل های امگا 3

اما اگر فردی به دلایل مختلف همچون مشکلات اقتصادی،عدم تحمل برخی مواد غذایی و … توانایی تهیه یا مصرف مواد غذایی ذکر شده را نداشت باشند، می توانند از مکمل های امگا 3 که به صورت کپسول در داروخانه ها موجود می باشد استفاده کنند. نحوه مصرف این مکمل ها می تواند متفاوت باشد،پس بهتر است براساس درستورالعملی که بر روی جعبه این مکمل ها درج شده عمل شود.

نیاز به امگا 3

امروزه به علت رژیم های غذایی اشتباه و مصرف بی رویه روغن ها و مواد غذایی آماده یا فست فود ها،چاقی و بیماری های قلبی عروقی به شدت افزایش یافته است.یکی از مهمترین دلایل آن مصرف بی رویه اسید های چرب امگا 6 است که قسمت غالب روغن های آفتاب گردان از این نوع است. نسبت ایده آل امگا 6 به امگا 3 1 به1 است اما طی 100 سال گذشته ، امگا 6 رژیم های غربی به طرز چشمگیری افزایش یافته است که این امر منجر به افزایش نسبت امگا 6 / امگا 3 از 25به1 به 40به 1 شده است.پس لازم است که با دریافت امگا 3 چه از طریق رژیم غذایی و یا از طریق مکمل های امگا 3 نیاز بدن به این اسید چرب را تامین کنیم.

ادامه مطلب
چگونه مورفولوژی یا شکل اسپرم را بهبود ببخشیم؟

باروری و امگا 3

15 تا 20درصد از زوجين علي رغم تلاش براي بچه دار شدن به عنوان زوج نابارور شناخته مي شوند که علل نيمي از موارد ناباروري به علت فاکتور مردانه مي باشد. بخش عمده ناباروري مردان با پارامترهاي مختل اسپرم همراه مي باشد. لذا اين افراد کانديد استفاده از روش هاي کمک باروري بوده و ممکن است به کرات اين درمان ها را تجربه کرده باشند. طی سال ها کاهش باروری در مردان اتفاق افتاده است. تراکم اسپرم طی 50 سال گذشته 40٪ کاهش یافته است. یکی از دلایل اختلال در پارامترهای مایع منی در طی سالهای اخیر، عوامل رژیم غذایی است.

اثر امگا 3 بر باروری مردان


همچنین یکی از عوامل بسيار مهم در موفقيت لقاح گامت ها ،سلامت DNAوکروماتين اسپرم است .مطالعات مختلف نشان مي دهند که هرچه کيفيت پارامترهاي اصلي اسپرم پايين تر باشد، سلامت DNA اسپرم هم با مشکلات بیشتری مواجه می شود. لذا قبل از انتخاب روش درماني مناسب براي اين زوجین، ارزيابي ميزان شکستDNA اسپرم توصيه مي شود.

در بسياري از اين موارد در صورت مشخص شدن وجود آسیب در DNA اسپرم با انجام مداخلات درماني مناسب، امکان بهبود کيفيت اسپرم فراهم مي باشد. اطمينان از سلامتDNA اسپرم يكي از موارد مهم در فرآيند باروري تخمك و تداوم تكامل جنين و موفقيت روش هاي كمك باروري است. ارزيابي سلامت DNAاسپرم در مرداني با سن بالا، زوجين مبتلا به سقط مكرر جنين، مردان مبتلا به واريكوسل يا مرداني كه در تماس با مواد سمي و آلودگي هاي محيطي و يا مبتلا به سرطان پيش از شروع شيمي درماني هستند، توصيه مي شود.

ادامه مطلب
عفونت کلامیدیایی

مکانیسم ها

اولین مکانیسمی که امگا 3 و امگا 6 توسط آن بر اسپرماتوژنز اثر می گذارد ، شرکت در غشای پلاسمایی اسپرم است. امگا 3و6 از اجزای ساختاری غشای پلاسمایی اسپرم هستند. غشای سلولی توسط وجود این لایه لیپیدی حفظ می شوند. لقاح موفقیت آمیز اسپرم بستگی به لیپیدهای غشایی اسپرم دارد. مکانیسم دوم که بوسیله آن امگا 3 کیفیت اسپرم را بهبود می بخشند ، شامل فعالیت آنتی اکسیدانی است. استرس اکسیداتیو یکی از اصلی ترین موضوعات مرتبط با ناباروری مردان است.

گونه های اکسیژن واکنش پذیر (ROS) به طور قابل توجهی تأثیر منفی بر عملکرد اسپرم در غلظت های بالا دارند. عدم تعادل بین ظرفیت آنتی اکسیدانی در پلاسمای سمینال و تولید ROS منجر به استرس اکسیداتیو می شود. ظرفیت آنتی اکسیدانی پلاسما منی نقش مهمی در عملکرد اسپرم دارد. فعالیت آنتی اکسیدانی پلاسمای منفی متعادل از اکسیداسیون ماکرومولکول های مختلف مانند DNA ، پروتئین ها و لیپیدها جلوگیری می کند. PUFA های امگا 3 از جمله آنتی اکسیدان های مهم هستند.

نتیحه گیری

امگا 3 از طریق حفاظت از غشای لیپیدی اسپرم و همچنین عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان و جلوگیری از استرس اکسداتیو در سلامت اسپرم و کمک به بهبود باروری در مردان نقش دارد.

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده