داروهای ضد افسردگی و باروری مردان

در این مقاله در ارتباط با تاثیر داروهای ضد افسردگی برباروری و عملکرد جنسی مردان صحبت خواهیم کرد. چرا که امروزه در ارتباط با اثر داروهای ضدافسردگی بر باروری مردان مطالعاتی صورت گرفته است .

امروزه ناباروری دیگر یک مساله بیولوژیکی نیست و سلامت روانی و اجتماعی زوجین را نیز تهدید می‌­کند. هر کدام از زوجین نابارور ممکن است به شیوه متفاوتی به ناباروری و درمان آن واکنش دهند. اما پاسخ‌های شایع آن‌ها کاهش اعتماد به نفس، اشکال در برقراری ارتباط با دیگران، کاهش رضایت از زندگی اضطراب و افسردگی است. مطالعه‌ها نشان داده‌اند عوامل خطرساز مانند افسردگی و اضطراب با کاهش میزان باروری و عوارض دوران بارداری در ارتباط هستند. افسردگی تجربه ناخوشايندی است و می‌تواند روی  عملکرد و احساس لذت مردان از زندگی تاثیر نامطلوب بگذارد. داروهای ضدافسردگی می‌‌توانند به بهبود سريع‌تر كمک كنند اما این داروها عوارض جانبی‌ای نیز خواهند داشت. مصرف داروهای روانپزشكی به دنبال مشكلات روانی با تأثير بر محور هيپوتالاموسی هيپوفيزی گنادی می‌توانند برعملكرد جنسی تأثيرگذار باشند .

 داروهای ضدافسردگی و باروری مردان

داروهای ضد افسردگی چگونه اثر می‌کنند؟

جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که داروهای ضدافسردگی فعالیت بعضی از مواد شیمیایی مغز به نام نوروترانسمیترها را افزایش می‌دهند. مغز در واقع یک عضو جنسی بسیار حساس می‌باشد. تمایلات جنسی در مغز آغاز شده و به نقاط دیگر سرایت می‌کنند. این سازوکار به دلیل وجود مولکول‌های شیمیایی به خصوصی به نام گیرنده‌های عصبی میسر می‌شود. این مولکول‌ها منجربه افزایش ارتباطات میان سلول‌های مغزی شده و جریان خون بیشتری را به سمت عضو جنسی هدایت می‌کنند. مشکل اینجاست که در حضور افسردگی و دیگر اختلالات خلقی، مدارهای مغز که با استفاده از این مولکول‌ها با یکدیگر ارتباط دارند، عملکرد مطلوب خود را از دست می‌دهند. در افسردگی غالباً سروتونین و نورآدرنالین که هر دو جز نوروترانسمیترها هستند، دچار اختلال می‌شوند. افرادی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند با اختلالاتی در میل یا فعالیت جنسی روبه‌رو هستند.

ادامه مطلب
اثر یوهیمبین بر اختلال جنسی
داروهای ضد افسردگی و باروری مردان

سه مورد از شایع‌ترین علایم افسردگی در مردان

  • درد فیزیکی: گاهی اوقات افسردگی در مردان به صورت دردهای جسمانی مانند سردرد مکرر، مشکلات خواب، اختلال عملکرد جنسی و یا اختلالات گوارشی.
  • خشم: این می‌تواند به صورت تحریک پذیری، حساسیت، از دست دادن حس شوخ طبعی، خلق و خوی کوتاه و یا حتی خشونت بروز کند.
  • رفتار بی‌پروا: یک مرد مبتلا به افسردگی ممکن است شروع به نمایش رفتارهای خیالبافانه و یا خطرناک نماید . ممکن است بیش از حد دارو، الکل و یا سیگار مصرف کند.

مشکلات جنسی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی

مشکلات جنسی ناشی از مصرف داروهای ضدافسردگی عبارتند از :

  • ناتوانی در شروع رابطه جنسی یا لذت بردن از آن
  • اختلال نعوظ یا تاخیر در انزال برای مردان
  • کاهش میل جنسی
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم

عوارض مصرف داروهای ضدافسردگی بر اسپرم

امروزه با افزایش شیوع افسردگی در جوامع، محققان توجه بیشتری نسبت به اثرات ناشی از استفاده طولانی مدت داروهای ضدافسردگی برروی باروری و عملکرد جنسی معطوف داشته‌اند. مطالعات نشان داده‌اند که داروهای ضدافسردگی مانند ایمیپرامین و نورتریپتیلین، تحرک اسپرم را مهار می‌کنند. دارو نفازودون نیز موجب کاهش تعداد و تحرک اسپرم می‌شود. اختلال ناشی از مصرف داروی کلومیپرامین بیشتر شامل کاهش در حجم و تحرک اسپرم است. داروهای ضدافسردگی سروتونرژیک مانند فلوکسیتین و وینلافاکسین نیز به صورت غیرمستقیم، با تاثیر بر میل جنسی، قابلیت نعوظ و ظرفیت پرتاب منی، باروری مردان را کاهش می‌دهند. مصرف این داروها در مردان منجر به کاهش تعداد حرکت و اشکال طبیعی اسپرم می‌شود.

 داروهای ضدافسردگی و باروری مردان

تاثیر داروهای روانپزشکی و آرام بخش بر اسپرم

مصرف داروی سیتالوپرام در دراز مدت باعث شکست کروموزوم‌های اسپرم و منجربه ناباروری می‌شود. به طور کلی استفاده طولانی مدت از داروهای مهارکننده برداشت جذب سروتونین موجب تاثیر در شکت کروماتین اسپرم و آسیب به  DNA  اسپرم می‌شود. اختلال در باروری ناشی از مصرف این رده از داروهای ضدافسردگی، با آزمایش تجزیه منی مشخص نمی‌شود. زیرا با انجام آزمایش پارامترهای تجزیه منی دارای (تعداد، حرکت و شکل اسپرم) طبیعی هستند و فقط آزمایش شکست DNA وجود ناباروری را مشخص می‌کند. لیتیوم داروئی است که به طور نسبتاً زیاد توسط روانپزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو علاوه از کاهش دادن میل جنسی، ممکن است در 15درصد مردان سبب اختلال در نعوظ گردد. داروهای آرام بخش و خواب‌آور شامل کلردیازپوکساید، دیازپام، اگزازپام، آلپرازولام، لورازپام و کلونازپام می‌باشند. کلاً این رده از داروها عوارض سوء جنسی کمتری دارند، ولی اگر همراه با لیتیوم مصرف شوند در 49 درصد بیماران سبب مشکلات جنسی می‌شوند.

ادامه مطلب
داروهای موثر بر قدرت باروری مردان
داروهای ضد افسردگی و باروری مردان

اثرات جنسی مصرف داروهای ضدافسردگی

ارزیابی اثر داروهای ضد افسردگی در کاهش میل جنسی مشکل است. زیرا در شخص افسرده بین افسردگی و کاهش تحریک و لذت جنسی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. به دنبال استفاده از داروهای ضدافسردگی، عدم نعوظ نیز ممکن است مطرح شود که بیشتر به علت اثرات ثانوی جنسی مصرف داروهای ضدافسردگی حدود ۲ تا ۳۵ درصد است. البته میزان از کار افتادگی نعوظ در مردان افسرده قبل از درمان ۲۵ تا ۴۰ درصد گزارش شده است. از دیگر اثرات ثانوی جنسی مصرف داروهای ضدافسردگی سروتونرژیک، به تاخیر افتادن زمان ارگاسم یا عدم ارگاسم است. همچنین تاخیر در جهش منی نیز به دنبال استفاده از دارو کلومیپرامین در حدود ۹۶ درصد افراد مشاهده شده است.

مکانیسم عمل داروهای ضدافسردگی

مکانیسم داروهای ضدافسردگی در تغییر عملکرد اسپرم شناسایی نشده است و فقط عوامل هورمونی درون ریز عصبی ممکن است در این زمینه با تنظیم فعالیت واسطه‌های شیمیایی نقش موثری در عملکرد جنسی مردانه داشته باشند. برای مثال سروتونین، با مهار دوپامین و تحریک عامل آزاد کننده پرولاکتین، سطح پرولاکتین را افزایش می‌دهد. افزایش پرولاکتین می‌تواند طی سه مکانیسم، باروری را از بین ببرد:

  1. در سطح هیپوتالاموسی، به وسیله بالا بردن سطح دوپامین مانع رها شدن هورمون آزادکننده گنادوتروپین می‌شود.
  2. در سطح هیپوفیزی، مانع ترشح هورمون‌های لوتئینی و محرکه فولیکولی می‌شود.
  3. در سطح گنادی، مانع ترشح هورمون‌های ترشحی می‌شود .

اما هميشه نمی‌توان گفت كه داروهای ضد افسرگی به علت افزايش سطح پرولاكتين در بدن، باروری را از بين می‌برند. چون مكانيسم اثر داروهای ضد افسردگی بر اسپرماتوژنز و حركت اسپرم آشكار نيست احتمال دارد داروهای ضد افسردگی با اثر بر pH يا چسبندگی اسپرم، اثر بر غلظت نيتريك اكسايد) يک مهاركننده حركت اسپرم (و يا اثر بر اسيد گاما آمينوبوتريك) تنظيم كننده فيزيولوژيک حركت اسپرم موجب تغيير در اسپرماتوژنز و حركت اسپرم شده باشند.

ادامه مطلب
اثرات قرص سیلدنافیل در مردان نابارور
داروهای ضد افسردگی و باروری مردان

بسیاری از واسطه‌های شیمیایی بر محور هیپوتالاموسی -هیپوفیزی -گنادی اثر می‌کند و بدین طریق بر اسپرماتوژنز مردان تاثیر می‌گذارند. این دارو‌ها با‌ کنترل سمپاتیک و پاراسمپاتیک، بر تحریک جنسی، نعوظ، انزال، ارگاسم و‌ حتی به واسطه اثرات جانبی داروها بر گیرنده‌های کولینرژیک و آدرنرژیک می‌توانند بر باروری نیز تاثیر داشته باشند.

 داروهای ضدافسردگی و باروری مردان

نتیجه‌گیری

ناباروری در مردان ممکن است به دلایل گوناگونی از جمله عوامل هورمونی، تشریحی، خود ایمنی، ژنتیک و محیطی باشد. ارزیابی مشخصات به کمک آزمون‌های فیزیکی، تجزیه منی و سنجش هورمونی انجام می‌شود. اغلب مردانی که برای تشخیص ناباروری مراجعه می‌کنند اسپرم در منی دارند. اما تعداد آن‌ها کم است (غلظت طبیعی اسپرم ۵ تا ۲۰ میلیون بر میلی لیتر، در الیگو اسپرمی زیر ۱میلیون بر میلی لیتر) یا اینکه حرکات و شکل آن‌ها غیرطبیعی بود. بیشتر تحقیق‌های موجود در‌مورد اثر عوامل روانپزشکی برروی باروری و‌ تولید مثل در زن‌ها متمرکز هستند.

داروهای ضد افسردگی و باروری مردان

این مقاله در مورد اثرات بالقوه داروهای روانپزشکی برروی مردان پرداخته است. با وجود اینکه تنظیم هورمونی عمل جنسی مردانه و زنانه بسیار مشابه هستند. ولی در زنان تعداد اوسیت‌ها قبل از تولد مشخص شده است. در حالی که در مردان فرایند تشکیل گامت در تمام طول عمر تداوم دارد. بنابراین نسبت به مواد خارجی آسیب پذیرتر هستند. این موضوع بیانگر اهمیت تحقیق در مورد اثرات پنهانی داروها بر روی باروری مردان است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

19 فکر در مورد “ داروهای ضد افسردگی و باروری مردان

  1. مهساااا گفت:

    سلام ی سوال داشتم
    مرد هایی ک مدت طولانی از داروی ضد افسردگی مصرف میکنند
    میتونن بچه دار بشن؟ تااثیری روی جنین نمیزاره؟

    1. حسین واثقی گفت:

      سلام. داروهای ضد افسردگی بر روی سلامت جنسی تاثیرمیذارن. در مورد این که می تونید بچه دار بشین، بله می تونید. توصیه میشه با مشاوره با یک روان شناس یا یک مشاور اقدام به بچه دار شدن نمایید و طی این مدت همیشه با مشاور در ارتباط باشید

      1. یا حیدر گفت:

        باسلام داروی فلوکسامین و آریزور در باروری مردان تاثیر دارد؟برای اقایی که قصد بچه دارشدن دارد این دارو باعث ناباروری یا کاهش تعداد و تحرک و مورفولوژی و همچنین مشکل در دی ان ای نمیشود؟باتشکر

        1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

          در مردان، مصرف داروهای SSRI مانند فلووکسامین ممکن است منجر به کاهش سطح تستوسترون شود که می تواند بر تولید اسپرم و باروری تأثیر بگذارد. در زنان، SSRI ها ممکن است چرخه قاعدگی را تغییر داده و تخمک گذاری را مهار کنند، که می تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

  2. نجمه مرادی گفت:

    من شوهرم قرص اعصاب میخوره میتونه بچه داررشیم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      مصرف قرص‌های اعصاب می‌تواند باعث کاهش تستسترون شود، بهتر است اگر می‌توانند برای یک مدت دوز را کاهش دهند یا زیر نظر پزشک از داروی جایگزین استفاده کنید

  3. معصومه گفت:

    سلام خسته نباشید همسر من داروهای ضد افسردگی می خورند می خواهم باردار شوم جایگزین برای داروی نوتروپرلین چیه ممنون اگه راهنمایی کنید مثل خودش باش چیهه سپاسگذارم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      نظر پزشک معالج خود را باید جویا شوید. نسبت به دوز دارو و جایگزینی آن در زمان بارداری حتما باید زیر نظر یک پزشک باشید. استفاده خودسرانه ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد

  4. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید مصرف قرص آلپرازولام در مردان
    مشکلی برای بچه دار شدن نداره یعنی تاثیری روی جنین نخواهد گذاشت؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      مصرف بی‌رویه نداشته باشید، حتما با پزشک خودتون مشورت کنید.
      امکان تاثیر دارو‌های افسردگی روی باروری وجود دارد

  5. محمد گفت:

    سلام
    من (آقا هستم) به مدت ۱۱ سال هست که به دلیل اضطراب، داروی سرترالین مصرف می‌کنم.
    جواب تستم آزواسپرمی است.
    آیا ممکنه به دلیل مصرف داروی سرترالین باشه؟ آیا مصرف این دارو میتونه منجر به اختلال در هیپوفیز و اختلالات هورمونی شده باشه؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      داروی سرترالین و داروهای مشابه آن که متعلق به گروه دارویی مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است . مشخص شده است که این داروها با عوارض جانبی جنسی قابل توجهی از جمله کاهش میل جنسی، افزایش تاخیر انزال و تغییر هورمون های گردش خون و اختلال نعوظ مرتبط هستند. این داروها تاثیر روی DNA اسپرم نیز دارند اما این که باعث آزواسپرمی شوند در جایی گزارش نشده است باید علت را در پارامترهای دیگر دلایل آزواسپرمی جویا شوید. هم چنین با قطع این داروها امکان برگشت به وضعیت عادی وجود دارد.

  6. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید قرص داپوکستین بر باروری تاثیر می گذارد؟ من برای تاخیر در انزال مصرف میکنم و اگه تاثیر میزاره وقتی قطع کنیم مصرفو از بین میره تاثیر منفیش؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      بله- مصرف طولانی مدت داپوکستین اثرات مخربی بر اسپرم‌زایی دارد. با قطع شرایط طبیعی می شود. برای این که خیالتان راحت بشود می توانید با استفاده از دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو تست انجام دهید

  7. احمد گفت:

    سلام من مدتی است دارو افسردگی استفاده میکنم ایمی پرامین ده چند سال است ازدواج کردم بچه دار نمیشم ایا میشود بخاطر همین دارو باشد

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      بله – داروهای افسردگی روی اسپرم سازی و هورمون ها تاثیر می گذارند.

  8. احمد رشیدی گفت:

    سلام من چند سال است بچه دار نمیشم چون قرص ایمی پرامین ده استفاده میکنم دلیل داره بخاطر این باشه

  9. احمد رشیدی گفت:

    سلام من چند سال است قرص ایمی پرامین ده مصرف میکنم بچه دار نشدم ،ممکن است بخاطر قرص باشه،ممنون میشم جوابم بدین،نه خیر

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      بله – داروهای افسردگی روی اسپرم سازی و هورمون ها تاثیر می گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده