ناباروری با علل ناشناخته

ناباروری می‌تواند منشأ بسیار متنوعی داشته باشد: 30٪ به دلایل زنانه، 30٪ به دلایل مردانه و 20٪ مربوط هردو است. 20٪ دیگر از علل ناباروری در زوجین منشا ناشناخته دارد. این بدان معنی است که پس از انجام تمام آزمایشات تشخیصی، نتایج به طور کامل در زن و مرد طبیعی است، اما مشخص نیست چه عواملی منجر به ناباروری در آن‌ها شده است.

تشخیص

ناباروری ناشناخته به عنوان ناباروری ایدیوپاتیک نیز شناخته شده است. لازم به ذکر است که عدم اطلاع از دلایل باردار نشدن زوجین به معنای عدم وجود علت خاصی نیست. همه موارد ناباروری دلایلی دارند، اما تشخیص آن‌ها گاهی دشوار است. به همین دلیل، در یک زوج در صورت داشتن شرایط زیر ناباروری ناشناخته در نظر گرفته می‌شود:

چرخه قاعدگی منظم باشد.
• تجزیه و تحلیل هورمون در روزهای 3-5 چرخه قاعدگی طبیعی باشد.
• هورمون ضدمولرین در محدوده طبیعی باشد.
• هیستروسالپینگوگرافی Hysterosalpingography نشان دهد که لوله‌های رحمی نفوذپذیر هستند.
• سونوگرافی نشان دهد که آناتومی رحم منظم و عادی است و هیچ گونه فیبروم و پولیپ در آن وجود ندارد.
• تعداد فولیکول‌های آنترال توسط سونوگرافی بیشتر از 5 عدد باشد.
• تمام پارامترهای سمینوگرام در مرد طبیعی باشد.
• مقاربت جنسی به خصوص در نزدیکی زمان تخمک گذاری مکرراً اتفاق افتاده باشد.
• زوج حداقل یک سال بدون هیچ گونه پیشگیری تلاش کرده‌اند تا بارور شوند.

علاوه‌بر تمام آزمایشات تشخیصی که تاکنون بحث شده است، آزمایشات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بتواند علت ناباروری را تشخیص دهد. با این حال، گاهی اوقات ترجیح داده می‌شود که قبل از ادامه آزمایشات، درمان ناباروری انجام گیرد. زیرا پس از شکست‌های مکرر در درمان‌های کمک باروری، سقط خودبه خودی یا انجام آزمایش‌های تکمیلی، علت دقیق ناباروری می‌تواند مشخص می‌شود.

ناباروری با علل ناشناخته

علت

از آنجا که ما در مورد ناباروری با منشا ناشناخته صحبت می‌کنیم توضیح دلایل واقعی عدم موفقیت یک زن و شوهر در بارداری دشوار است. با این حال تجربه درمانی با روش‌های کمک باروری (ART)، برخی از تغییراتی را که می‌تواند دلیل ناباروری ناشناخته در زوجین باشد را شناسایی کرده است. که در زیر توضیح داده شده است:

ادامه مطلب
کرونا و ناباروری؛ تاکنون هیچ مطالعه جامعی نشان دهنده تاثیر کرونا بر ناباروری نیست

1. تغییرات ژنتیکی در اسپرماتوزوئیدها

اسپرماتوزوئیدها با اختلال در توالی ژنتیکی خود می‌توانند منجر به اختلال در لقاح یا ایجاد جنین‌های بی‌کیفیت شوند که نمی‌توانند منجربه بارداری مناسب شوند. برای تشخیص این ناهنجاری‌ها، باید آزمایشات ژنتیکی (مانند آزمایش شکست DNA) روی اسپرم صورت گیرد.

2. تغییرات کروموزومی تخمک

تعداد آناپلوئیدها یا جهش‌های ژنتیکی تخمک‌های زن با افزایش سن افزایش می‌یابد. حتی اگر زن دارای چرخه‌های تخمک گذاری طبیعی باشد، ممکن است کیفیت تخمک را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها قادر به ایجاد جنین‌های با کیفیت نباشند.

3. تغییرات در جنین

با لقاح تخمک و اسپرم در آزمایشگاه، می‌توان مورفولوژی جنین‌ها و رشد آن‌ها را به طور کامل مشاهده کرد. جنین‌هایی با سلول‌های نامتقارن، قطعه قطعه شده، چند هسته‌ای یا جنین‌هایی که رشد آن‌ها کند است، بی‌کیفیت تلقی می‌شوند و بنابراین منجر به عدم لانه گزینی در رحم و سقط می‌شوند.

4. اختلال در لانه گزینی جنین در رحم

برای اینکه جنین به دیواره رحم بچسبد و رشد خود را آغاز کند، آندومتر باید پذیرای آن باشد و هماهنگی کاملی بین رشد جنین و آندومتر وجود داشته باشد. یک اختلال در لانه گزینی جنین در رحم می‌تواند منجر به شکست در لانه گزینی و عدم توانایی در حاملگی شود. همه این تغییرات می‌توانند منجربه ناباروری با منشا اصلی یا ثانویه ناشناخته شود یعنی ممکن است یک زوج در گذشته صاحب فرزند شده باشند و اکنون نتوانند فرزند دوم را باردار شوند. لازم به ذکر است که سن زن نیز فاکتور بسیار مهمی است که هنگام جستجوی علت ناباروری باید مورد توجه قرار گیرد. از سن 35 سالگی به بعد به دلیل پیری تخمدان‌ها احتمال دستیابی به بارداری طبیعی بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

ناباروری با علل ناشناخته

درمان ناباروری ناشناخته

درمان مناسب برای رفع ناباروری ناشناخته به سن زن بستگی دارد. به طور کلی، اگر زوجین جوان باشند و آزمایشات هیچ گونه اختلال مرتبطی را نشان ندهد. متخصصان از یک روش درمانی تجربی استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، اگر سن زن بالا باشد، متخصصان می‌توانند از لقاح آزمایشگاهی IVF استفاده کنند.
حال نگاهی گام به گام به روند دستیابی به بارداری در یک زوج جوان با ناباروری ناشناخته می‌اندازیم.

ادامه مطلب
بررسی هورمون های جنسی مردان: چه هورمون هایی اندازه گیری می شوند؟

درمان طبیعی در ناباروری ناشناخته

گاهی اوقات، تغییرات اندک در سبک زندگی زوجین می‌توانند مشکل ناباروری را برطرف کنند. در اینجا چند نکته مهم برای دست‌یابی به بارداری ذکر شده:

  • از رژیم غذایی سالم مانند میوه‌ها و سبزیجاتی که تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های لازم برای سلامت باروری را تأمین می‌کنند، استفاده کنید.
  •  مواد سمی مانند تنباکو را از بین ببرید و مصرف الکل و کافئین را کاهش دهید.
  •  به طور منظم ورزش کنید، چرا که در کاهش استرس و اضطراب که یکی از علل ناباروری است نقش مهمی دارد.
  •  وزن خود را کاهش دهید چرا که افزایش وزن یکی از علل ناباروری در زوجین می‌باشد.
  •  روزهای بارور را مشخص کنید و یک روز در میان همبستر شوید.

این احتمال وجود دارد که علاوه‌بر همه موارد گفته شده، متخصص به زوجین دستور می‌دهد تا فقط در روز تخمک گذاری مقاربت جنسی داشته باشند.

ناباروری با علل ناشناخته

لقاح مصنوعی

تلقیح مصنوعی درمان بعدی است که در صورت عدم حاملگی با روابط جنسی برنامه ریزی شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. لقاح مصنوعی شامل تحریک مختصر تخمدان برای ایجاد یک یا دو فولیکول در تخمدان می‌باشد. پس از القای تخمک گذاری، مایع منی گرفته شده از مرد، به رحم فرستاده می‌شود. لقاح مصنوعی یک روش بسیار ساده می‌باشد که حداکثر 4 سیکل قبل از اقدام به درمان‌های بعدی، صورت می‌گیرد.

لقاح آزمایشگاهی

اگر درمان با لقاح مصنوعی با شکست روبرو شده باشد یا اگر زن بیش از 36 سال داشته باشد. درمانی که برای دستیابی به بارداری مشخص می‌گردد، IVF خواهد بود. موفقیت IVF نسبت به روش درمانی قبلی بسیار بالاتر است و همچنین می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد علل احتمالی ناباروری را که تشخیص داده نشده، ارائه دهد. با IVF می‌توان تخمک‌ها و جنین‌های زن را پس از لقاح در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. به این ترتیب می‌توان آن‌ها را بر اساس پارامترهای کیفیت تعیین شده، طبقه بندی کرد. در این روش بهترین جنین برای انتقال به رحم مادر انتخاب خواهد شد.

ادامه مطلب
چرا مردان نابارور دچار افسردگی می شوند؟

آزمایشات تکمیلی

اگر بعد از تمام مراحل ذکر شده، باز هم بارداری اتفاق نیفتد. متخصص باید از زن و شوهر بخواهد که آزمایشات بیشتری را انجام دهند. این آزمایشات شامل:

کاریوتیپ

یک آزمایش ژنتیکی برای دیدن ساختار و تعداد کروموزوم‌ها و تشخیص تغییرات احتمالی کروموزوم مانند مضاعف شدن، وارونگی و غیره می‌باشد.

تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی: یک آزمایش ژنتیکی است که روی جنین در طی IVF انجام می‌شود. به این ترتیب جنین‌های سالم از نظر ژنتیکی برای انتقال شناسایی می‌شوند، در حالی که جنین‌ها با ناهنجاری‌های ژنتیکی کنار گذاشته می‌شوند.

آزمون ERA

آزمایشی برای بررسی میزان پذیرش آندومتر به منظور تعیین بهترین زمان برای انجام انتقال جنین است.

آزمایشات ترومبوفیلیا

مشکلات لخته شدن خون می‌تواند منجر به اختلال در لانه گزینی و یا سقط مکرر شود که این مورد تا زمان انجام آزمایش‌های خاص ترومبوفیلی مشخص نمی‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید.

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده