چرا مردان نابارور دچار رفتارهای پرخاشگر و عصبانیت می شوند؟

بروز رفتارهای پرخاشگری و عصبانیت در مردان نابارور

پرخاشگری و عصبانیت در مردان نابارور                                                                                                              

ناباروری در مردان موضوع گسترده ای است که عوامل فیزیولوژیکی ،محیطی، داروییو روان شناختی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.کاهش قدرت باروری مردانمسئله ای استکه برای آن ها شاید بزرگترین ضربه در زندگی باشد و بحران طولانی مدت برای آنها به وجود بیاورد.مردانی که ناباروری را تجربه می کنند، رفتارهایی ازخود بروز می دهند که نسبت به رفتارها و هنجارهای تعریف شده در جامعه متفاوت است. عده ای از مردان نابارور ممکن است رفتارهای همراه با پرخاشگری و عصبانیت از خود بروز دهند.

تعریف پرخاشگری

طبق نظریه ناکامی فروید ؛ پرخاشگری به دنبال ناکامی بروز خواهد کرد. عصبانیت و پرخاشگری جز آن دسته رفتارهایی است،علاوه بر این که خود فرد آسیب می بیند اثرات منفی آن در زندگی مشترک نسبت به شریک زندگی، شریک جنسی وهمچنین نسبت به اطرافیان، دوستان و جامعه زیاد است و یا حتی در مواقعی غیر قابل جبران می باشد.پرخاشگری ممکن است به دو صورت بروز نماید ؛ پرخاشگری نسبت به خود وپرخاشگری نسبت به دیگران.

ناباروری

پرخاشگری نسبت به خود                                                                                                                                

هنگامی که فرد با ترس و ناامیدی مواجه شود ویا در موقعیتی قرار گیرد که نتواند از پس یک کار بربیایداین امر موجب می شود تا فرد نسبت به خودش پرخاشگری کند و دائما خود و عملکردش را مورد سنجش و قضاوت قرار دهد. همچنین احساس گناه نسبت به خود موجب می شود که فرد نسبت به خودش پرخاشگری  نشان دهد.با این حال مردانی که مشکل باروری دارند، احتمالا دچار ناامیدی نسبت به زندگی خود می شوند که این امر باعث پرخاشگری آن ها می شود و یا از اینکه نمی توانند همسران خود را بارور سازند، احساس گناه می کنند که این موضوع هم می تواند موجب پرخاشگری در آن ها گردد.

ناباروری

پرخاشگری نسبت به دیگران                                                                                                                           

برخورد پرخاشگرانه با دیگران مکانیسمی برای تخلیه انرژی ویرانگر است . مردان نابارور ممکن است که عصبانیت وپرخاشگری خود را نسبت به اطرافیان خود اعمال کنند و حتی مشکل خود را به جامعه وعوامل محیطی نسبت دهند. همچنین ممکن است که برخورد اطرافیان هر چند که با او عادی باشند ولی آن ها را نوعی ترحم و تحقیرانه قلمداد کنند و همین امر باعث می شود که نسبت به آن ها رفتار نامناسبی بروز دهند.

عواملی که باعث بروز پرخاشگری در مردان نابارور می شود                                                                                       

همانطور که گفته شد ناباروری بحرانی را در زندگی افراد به وجود می آورد که شاید اثرات آن تا مدت ها در زندگی افراد باقی بماند. بروز ناباروری در مردان باعث می شود که دیگر مردان تمایل به برقراری رابطه ی جنسی نداشته باشند و نیازهای جنسی خود را سرکوب کنند . سرکوب کردن نیازهای جنسی خود اثرات منفی را درپی دارد. همچنین نداشتن رابطه ی جنسی باعث افزایش استرس و  بروز رفتارهای عصبی و پرخاشگری می شود.

مردان نابارور ممکن است که مورد پرسش اطرافیان و دوستان خود قرار بگیرد که باعث آزار و اذیت آن ها می شود و از این رو ممکن است که در مقابل آن ها عصبانی شوند و رفتارهای تند وپرخاشگرانه از خود بروز دهند. علاوه بر این مردان برای درمان مشکل خود دائما مجبور هستند که به دکتر مراجعه کنند و از دارو استفاده کنند و مدام  تغذیه و فعالیت های خود را تحت کنترل قرار دهند که احتمالا این روند باعث کلافگی آن ها و در نهایت موجب بروز حالتهای عصبی در آن ها می شود.

طبق تحقیقات انجام شده زنانی که همسران آنها مشکل ناباروری دارند تحمل و بردباری بیشتری داشته و بهتر با شرایط همسر خود کنار می آیند که ممکن است مردان رفتار همسران خود را گذشت و ترحم قلمداد کنند واین باعث ناراحتی آنها گردد که در پی آن به احتمال موجب بروز رفتارهای پرخاشگرانه نسبت به زنان خود داشته باشند. همچنین افسردگی در مردان بیشتر به صورت خشم و عصبانیت بروز می دهد.

ناباروری

اثراتی که پرخاشگری بر زندگی افراد نابارور می گذارد                                                                                             

پرخاشگری در زمره ی رفتارهایی قرار دارد که اثرات منفی آن قابل مشاهده می باشد.خلق عصبی و پرخاشگری باعث کاهش شدید میل جنسی و همچنین در پی آن باعث ناتوانی جنسی می گردد. عصبانیت وپرخاشگری در مردان نابارور باعث می شود که در طول روز احساس کلافگی ،خستگی و بی حوصلگی را تجربه کنند که این حالت باعث پایین آمدن کیفیت کاری آن ها می شود و احتمالا در محیط کار دچار دردسر و مشکل شوند. خلق عصبی و پرخاشگری باعث می شود که فرد استرس زیادی را تحمل کند. وجود استرس نیز یکی از عواملی است که باعث کاهش قدرت باروری می شود.

تاثیرات هورمون در بروز رفتارهای عصبی وپرخاشگرانه                                                                                           

تستوسترون از جمله هورمونهایی است که در قدرت باروری مردان نقش ایفا میکند.کمبود تستوسترون با سندرم تحریک پذیری آقایان ارتباط دارد. همچنین سطح تستوسترون با سطح کورتیزولکه هورمون استرس هم نامیده می شود در ارتباط است. ریچارد متخصص  سلامت متابولیک می گوید که خشم و عصبانیت جز رفتارهایی است که ناشی از عدم تعادل در سطح سرمی تستوسترون وکورتیزول می باشد. محققان دانشگاه ایالتی جورج یا کشف کردند که انتقال دهنده های عصبی سروتونین (HT-5)  و هورمون آرژنین –وازوپرسین(AVP) بر پرخاشگری و سلطه گری تاثیر می گذارد. کاهش سروتونین باعث انزال زود رس وهمچنین کاهش تعداد اسپرم در مردان می شود. سروتونین یک ماده شیمیایی است که توسط مغز تولید می شود و نقش مهمی در اعمال جنسی دارد.

نتیجه گیری

باتوجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده در مورد رفتار مردان نابارور میتوان گفت که مردان ناباروری  پس از اطلاع یافتن از مشکل ناباروری خود یک سری رفتارهای نابه جا از خود بروز می دهند که باعث آسیب به خود و اطرافیان می شوند. پرخاشگری از جمله رفتارهایی است که اثرات منفی آن نسبت به خود و اطرافیان قابل مشاهده می باشد . عواملی در بروز این رفتار دخیل هستند که باید به آن ها توجه کرد و در پس رفع این عوامل بر آمد .

فرد رفتار پرخاشگری را یا در پس مشکل خود بروز می دهد و یا عوامل محیطی و رفتار اطرافیان باعث به وجود آمدن این رفتار می شود.با این حال می توان با استفاده و بهره گرفتن از راهکارهای مهارتهای زندگی  و تغییر سبک زندگی که باعث برهم خوردن روند عادی زندگی و رفتار شده است، می توان بر مشکلات غلبه کرد و با کنار آمدن با مشکلات خود و پذیرش آن، زندگی نرمال و عادی را شروع کرد.

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده