گزارش یک بحران؛ ” اسپرم خاموش”

تحقیقات اخیر نشان داده است که کیفیت و تعداد اسپرم در دنیا به شدت در حال کاهش است. ظاهراً در مسئله کاهش کیفیت اسپرم ، افزایش سرطان بیضه نیز در بسیاری از کشورها وجود دارد.
متاآنالیز نشان می دهد که در میان مردان آمریکای شمالی ، اروپا و استرالیا ، غلظت اسپرم در کمتر از 40 سال بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

اسپرم خاموش

هنوز در مورد مقیاس مشکل اختلاف نظر وجود دارد اما برخی از دانشمندان شروع به پرسیدن کرده اند که ، آیا در برهه ای از زمان ، آیا در تولید مثل انسان با بحران روبرو خواهیم شد؟ آیا ممکن است با خودمان کاری کنیم که در دهه 1950 و 1960 با عقاب های طاس انجام دادیم؟
عقاب سر سفید در حدود سالهای 1976 در خطر انقراض قرار داشت و سازمان های حفاظت از حیوانات شرایط زندگی این پرنده را به دلیل شکار بی رویه، آلوده شدن محیط زندگی و تخریب زیست گاه ها در شرایط بسیار نامطلوب گزارش دادند.

در آن سال‌ها و بعد از جست و جوی بسیار، تنها یک جفت عقاب سر سفید برای پرورش و جلوگیری از خطر انقراض پیدا شدند. از همین طریق محققان توانستند نسل این جانور را حفظ کرده و تعداد آنها را تا سال 2007 به میزانی ارتقا دهند که این گونه از لیست جانوران در حال انقراض خارج شود.

تعداد اسپرم

چرا تعداد اسپرم در حال کاهش است؟

هنگامی که محققان از سال 1973 تا 2011 7،500 مطالعه را غربالگری کردند و تجزیه و تحلیل متا رگرسیون را بر روی 185 مطالعه انجام دادند ، آنها 52.4 درصد کاهش غلظت اسپرم و 59.3 درصد کاهش تعداد اسپرم در مردان آمریکای شمالی ، اروپا ، استرالیا و نیوزلند. مشاهده کردند

این مطالعه همچنین نشان می دهد که شیب کاهشی بسیار زیاد و قابل توجه بود حتی زمانی که تجزیه و تحلیل به مطالعات با جمع آوری نمونه بین سال های 1996 و 2011 محدود شد.

در مقابل ، کاهش چشمگیری در آمریکای جنوبی ، آسیا و آفریقا مشاهده نشد ، اگرچه مطالعات بسیار کمتری در این مکان ها انجام شده است.

در حالی که از سال 1992 کاهش تعداد اسپرم گزارش شده است ، این سوال به دلیل محدودیت در مطالعات گذشته همچنان مورد بحث باقی مانده است.

هاگای لوین به راحتی نمی ترسد. محقق بهداشت عمومی دانشگاه عبری ، متخصص اپیدمیولوژیک سابق نیروهای دفاعی اسرائیل است ، بنابراین وقتی او در مورد آینده نسل بشر تردید ایجاد می کند ، ارزش گوش دادن دارد. لوین به همراه شانا سوان ، استاد طب محیطی و بهداشت عمومی در دانشكده پزشكی ایكان در كوه سینا ، یك تجزیه و تحلیل مهم جدید را نوشت كه میزان اسپرم مردان را در چند دهه گذشته ردیابی می كرد و این مطالعه همان چیزی بود که او را ترساند. لوین می گوید: ” “مشکلی در مردان وجود دارد.”

این چیزی است که شما ممکن است به شنیدن آن عادت نداشته باشید. در موضوع ناباروری معمولا این زنان هستند که بار پزشکی و روانی تلاش برای بارداری – و ماندن – را بر دوش می کشند. این زنان هستند که انتخاب سبک زندگی آنها به دلیل تأثیر مفروض بر باروری ، بی وقفه تجزیه و تحلیل می شود و زنانی که صدای شوم ساعت بیولوژیکی را می شنوند. زنان با رژیم های باروری بیشمار ، اقدامات ویژه یوگای تقویت کننده باروری و تمام برنامه های باروری که می توانند در تلفن همراه خود داشته باشند ، بمباران می شوند. اینها اهداف یک صنعت باروری است که انتظار می رود در سال 2020 بیش از 21 میلیارد دلار در جهان ارزیابی شود. حتی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری زنان این مساله را ثابت می کند و با شمارش تعداد زنان نابارور ، ناباروری را در ایالات متحده ردیابی می کنند.

ادامه مطلب
آندروپوز ؛ یائسگی مردان

اگر زنان تنها عامل موفقیت یا عدم موفقیت در بارداری باشند ، این عدم وجود قابل درک است. اما آنها تنها عامل نیستند. طبق انجمن پزشکی باروری آمریکا ، شریک مرد در حدود 40 درصد از موارد ناباروری یا تنها عامل یا عامل اصلی آن است. عفونت های گذشته ، شرایط پزشکی ، عدم تعادل هورمونی و موارد دیگر می توانند باعث مواردی شوند که به عنوان عامل ناباروری در مردان شناخته می شود. مردان حتی نسخه مخصوص خود را از ساعت بیولوژیکی دارند. از اواسط دهه 30 سالگی ، باروری مردان به تدریج تخریب می شود و در حالی که اکثر مردان تا روز مرگ شان اسپرم تولید می کنند ، بعد از 40 سالگی خطر انتقال ناهنجاری های ژنتیکی به فرزندان از جمله اوتیسم بالا می رود.

همه این موارد باعث شده است که موسسات پزشکی متهم شوند به کم کاری و فراموش کردن مردان در موضوع ناباروری و توجه ویژه و بیشتر به نیازهای زنان در طول سالها ، و همین باعث شده است که مشکلات مردان به خوبی مطالعه نشود.

آنچه ما در مورد کاهش تعداد اسپرم می دانیم ، نه تنها تولید مثل بلکه همچنین سلامت کلی مردان در وضعیت خوبی نیست. مردان جوان ممکن است خود را شکست ناپذیر بدانند ، اما سیستم تولید مثل مردان یک ماشین مزاجی است. چاقی ، کم تحرکی ، استعمال دخانیات – گزینه های اساسی ضعیف و سبک زندگی مدرن شما – می تواند به طور چشمگیری تعداد اسپرم ها را کاهش دهد ، همچنین قرار گرفتن در معرض برخی از سموم محیطی.

“کاهش تعداد اسپرم ، قناری موجود در معدن ذغال سنگ است.” “
اگرچه یک اسپرم سالم برای تولید کودک کافی است ، اما برای غلبه بر شانس ده ها میلیون اسپرم لازم است ، این بدان معنی است که کاهش قابل توجه تعداد اسپرم در نهایت باعث کاهش باروری مردان می شود. “حتی یک تغییر نسبتاً کوچک در میانگین تعداد اسپرم تأثیر زیادی در درصد مردانی خواهد داشت که در زمره نابارورها یا نابارورها قرار می گیرند”

ادامه مطلب
تاثیر مصرف قهوه و کافئین بر ناباروری در مردان

در دانمارک ، در سال 1990 نیلز اسکاکباک متخصص غدد اطفال دانمارکی شروع به بررسی سلامت باروری مردان کرد. سالها بود که او از افزایش سرطان بیضه و همچنین افزایش تعداد پسران مبتلا به بیضه بدشکل نگران بود. او فکر کرد که ارزیابی کیفیت و کمیت اسپرم ممکن است به او سرنخی از آنچه برای بیمارانش اتفاق می افتد ، بدهد.

کیفیت اسپرم

آنها محاسبه کردند که میانگین تعداد اسپرم در سال 1940 حدود 113 میلیون در هر میلی لیتر مایع منی است و تا سال 1990 به 66 میلیون کاهش یافته است. علاوه بر این ، آنها شاهد افزایش سه برابری تعداد مردان با تعداد اسپرم زیر 20 میلیون نفر بودند ، نقطه ای که ناباروری به یک خطر جدی تبدیل می شود.
ما در یک نقطه عطف هستیم. ” مسئله این است که آیا ما می توانیم خودمان را حفظ کنیم.”

مطالعه دیگری نشان داده است که از متقاضیان اهدا کننده اسپرم در استان هونان ، چین ، 56 درصد در سال 2001 واجد شرایط بودند و اسپرم آنها از استانداردهای بهداشتی برخوردار بود. اما در سال 2015 ، فقط 18 درصد واجد شرایط بودند.

در این تحقیق که بیش از 30،000 مرد شرکت داشتند ، “کیفیت اسپرم در مردان جوان چینی طی 15 سال کاهش یافته است.”

غلظت اسپرم

یک مطالعه در سال 2015 نیز نشان داد که مردان مبتلا به ناباروری بیشتر در معرض ابتلا به مسائل بهداشتی مانند بیماری های قلبی ، دیابت و سو مصرف الکل هستند ، در حالی که مطالعه دیگر ناباروری را به سرطان مرتبط می کند.
“کیفیت مایع منی فقط حامله شدن یک زن و شوهر نیست.” “شواهد فزاینده ای در سطح جمعیت وجود دارد که مردان با کیفیت پایین مایع منی زودتر می میرند و بیماری های مزمن بیشتری دارند. این موضوع برای هر کشوری بدون شک مهم است.”
اما متاسفانه “به نظر می رسد اهمیت محافظت از هنجارهای سنتی مردانگی در جامعه بیش از پرداختن به نیازهای بهداشتی واقعی مردان است.” و این یک خطر جدی است
همیشه صحبت از ناباروری در مردان باعث ایجاد احساس اضطراب ، افسردگی و ناامیدی در آن ها می شود. مطالعه ای که در انگلستان و بین 12 هزار نفر انجام شده نشان می دهد حتی در کشورهای غربی نیز ناباروری مردان همچنان یک تابو بزرگ است و بسیاری از مردان تمایلی به گفتگو در مورد مشکلات مربوط به باروری خود با همسر یا پزشک عمومی ندارند. نزدیک 52 درصد از مردم کشورهای غربی نمی توانند با همسر خود در مورد ناباروری صحبت کنند و 45 درصد از مردان نیز برای گفتگو در مورد این موضوع با پزشک عمومی خود راحت نیستند

یکی از راه های تحقق این هدف این است که مردان بتوانند مسئولیت بهداشت باروری خود را به عهده بگیرند. این همان چیزی است که تیم اسپو ، در تلاش است تا با گجت اسپو این امکان را برای مردان فراهم کند تا ارزیابی اسپرم خودرا در خانه انجام دهند. این گجت به مردان این فرصت را می دهد تا باروری خود را بدون وارد شدن به مطب پزشک ارزیابی کنند. این رویکرد فراتر از یک راحتی صرف است زیرا مردان به طور قابل توجهی کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند و از طرف دیگر این گجت همه پارامترهای لازم برای ارزیابی را در اختیار مردان قرار می دهد.

اسپو

تلاش تیم اسپو در وهله اول طراحی یک ابزار برای تسهیل دسترسی به خدمات ارزیابی و در وهله دوم ارایه خدمات مشاوره توسط پزشکان متخصص و پیشنهاد تغییر در سبک زندگی می باشد. ابزار مورد نظر؛ گجت اسپو می باشد که این امکان را به مردان می دهد تا یک گزارش اولیه از وضعیت باروری خود توسط نرم افزار نصب شده در گوشی همراه خودشان طی 30 ثانیه داشته باشند. گجت اسپو قابلیت اندازه گیری تعداد و تحرک اسپرم را دارد. پشتیبانی از داده ها، قابلیت ذخیره سازی و گزارش گیری و ارسال به پزشک از دیگر ویژگی های محصول می باشد.
در حالی که آزمایش اسپرم در خانه ممکن است تصویری کاملی از وضعیت باروری را نشان ندهد، اما این اولین قدم خوب برای زوج هایی است که به دنبال مشاوره ناباروری هستند. ارزش این آزمایش برای مردانی است که در تلاش برای ایجاد تغییر در شیوه زندگی هستند که می تواند بر وضعیت باروری آن ها تأثیر بگذارد. در واقع بنیان گذاران اسپو آن را به عنوان یک ابزار “ارزیابی ریسک ناباروری” معرفی می کنند.
آزمایش اسپرم در خانه فرصتی بی نظیر برای نظارت بر پیشرفت مردان با مداخله – ورزش ، ترک سیگار و غیره – را فراهم می کند و مردان می دانند که آیا وضعیت باروری خود را مطابق با شمارش اسپرم ها بهبود داده اند یا خیر؟ سرویس های مشاوره ای که در کنار گجت اسپو وجود دارد می تواند برای دسترسی به متخصصان باروری، روان شناسی و تغذیه مورد استفاده مردان قرار بگیرد.
اطلاعات تشخیصی برای کاربران به راحتی تفسیر شده اند تا کاربر را به جستجوی مراقبت پزشکی، تغییر رفتار یا استفاده از دارو تحریک کند. برای معیارهای زنده ماندن اسپرم، نتایج به صورت کمی گزارش می شوند و درک این وضعیت برای کاربر آسان است. با بیان اینکه آیا نتایج طبیعی هستند یا نگران کننده هستند و اقدامات بعدی را برای کاربر پیشنهاد می کند.

ادامه مطلب
آیا میدانید دلیل ۵۰ درصد از ناباروری زوجین مردان هستند؟

۶ نکته برای اسپرم سالم تر

قرص و مکمل تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده