اثر آنتی اکسیدانت ان استیل سیستئین بر کیفیت اسپرم

مقدمه

در این مقاله در ارتباط با اثر آنتی اکسیدانت ان استیل سیستئین بر کیفیت اسپرم صحبت می کنیم. تاکنون مطالعات زیادی در ارتباط با اثر آنتی اکسیدانت ان استیل سیستئین بر کیفیت اسپرم صورت گرفته است که در این مقاله به آن ها اشاره می شود.

يكي از مسائل مهم علم پزشـكي، مـشكل نابـاروري و كـاهش باروري است. منظور از ناباروري عـدم رخـداد بـارداري در يك زوج بعد از يكسال نزديكي بـدون اسـتفاده از روش هـاي پيشگيري از بـارداري اسـت.

نابـاروري در 15-10 %زوج هـا ديــده مــي شــود و بخــش مهمــي از طبابــت بــاليني بــسياري از پزشــكان محــسوب مــي شــود. در 40 %مــوارد نابــاروري زوجين، نازايي مردان مطرح است.

روش هـاي كمـك بـاروري مثـل ICSI, ZIFT, IVF و ديگـر روش ها منجـر بـه لقـاح تخمـك و اسـپرم شـده و بـسياري از مشكلات ناباروري را حل كرده است؛ اما هزينه درمان توسط اين روش ها بالا است.

درمان هاي دارويي و آنتی اکسیدانتی هزينه كمتري دارنـد و در دسترس طيف وسيعي از زوج ها مي باشند. برخي درمان هاي خوراكي، باعث بهبود پارامترهاي تعداد و تحرك اسپرم ميشوند.
تجويز داروی N -استیل ‌سیستئین ، الـكـارنيتين، آرژينـين، روي، سلنيوم، ويتامين B12 و همچنين آنتياكسيدان هاي بيـشماري مثـل C Vit ،E Vit ،گلوتـاتيون و كـوآنزيم Q10 در بهبـود پارامترهاي اسپرم موثر شناخته شده­ اند.

تاثیر داروی ان استیل سیستئین بر کیفیت اسپرم

داروی N -استیل ‌سیستئین

داروی N -استیل ‌سیستئین، یك آنتی ‌اكسیدان پاكسازی كننده رادیكال ‌های آزاد است.  از این آنتی اکسیدانت می‌ توان به عنوان یك مكمل برای كاهش استرس اكسیداتیو در افراد نابارور استفاده كرد .

ادامه مطلب
یکی از شایع ترین نقایص دستگاه تولیدمثل، کریپتورکیدیسم یا بیضه نزول نکرده

ان- استیل از مشتقات پایدار اسید امینه سیستئین ( NAC ) سیستئین است که گروه تیول این ماده اثر آنتی اکسیدانی داشته و قادر به خنثی سازي رادیکال هاي آزاد است.
داروی N -استیل ‌سیستئین بر روي پارامترهاي استرس اكسيداتيو، تعداد، حركت و مرفولوژي اسپرم در مردان نابارور است.

تاثیر داروی ان استیل سیستئین بر باروری مردان

ناباروري مردان ناشی از اثرات منفی استرس اکسیداتیومی باشد. اسپرم بسیار مستعد ابتلاء به استرس اکسیداتیو است. زیرا غشاء سلولی آن غنی از اسید هاي چرب غیراشباع بوده و در نتیجه بیشتر در معرض آسیب هاي القاءشده توسط اکسیژن و پراکسیداسیون لیپیدي قرار میگیرد.

علاوه بر این اسپرم بالغ به دلیل از دست دادن بخش زیادي از سیتوپلاسم خود طی فرآیند اسپرماتوژنز، فاقد آنزیم هاي سیتوپلاسمیک و مکانیسم هاي دفاعی آنتی اکسیدانی می باشد.

عامل اصلی ایجاد استرس اکسیداتیو تولید بیش از حد گونه هاي واکنشی اکسیژن ROS یا (Reactive Oxigen Species)می باشد که به عنوان عامل مخرب و آسیب رسان به سلول ها و بافت ها شناخته شده است.

استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که تولید ROS بیش از مکانیسم هاي اکسیدانی طبیعی بدن باشد و باعث صدمه به بیومولکول های بدن مانند لیپید و پروتئین ؛ DAN  می شود.

ان استیل سیستئن یک آنتی اکسیدان به شکل مکمل است. ان-استیل سیستئین یا NAC در بدن به اسید آمینه‌ای به نام سیستئین تبدیل می‌شود. سیستئین یک اسید آمینه نیمه ضروری است.این اسید آمینه وقتی ضروری می‌شود که جذب متیونین و سرین از طریق رژیم غذایی کم باشد.

سیستئین به تولید گلوتاتیون کمک می‌کند که آنتی اکسیدانی است که نقش مهمی در تنظیم بسیاری از عملکرد سلولی و کمک به حفظ سیستم ایمنی در وضعیتی مطلوب دارد.

ادامه مطلب
پاپیلوما ویروس انسانی و ناباروری مردان

مردان نابارور داراي سطوح بالاتري از گونه هاي فعال اکسیژن نسبت به مردان بارور هستند. سطح بالاییROSدر اسپرم می تواند باعث اختلال در عملکرد اسپرم، آسیب DNA اسپرم و کاهش توان تولید مثلی در مردان شود.

يكي از مهمترين عوامل مؤثر در ايجاد ناباروري آسيب اكسيداتيو به سلول هاي بيضه توسط راديكال هاي آزاد مي باشد. N-استيل سيستئين (NAC )از جمله تركيبات آنتي اكسيدان است كه قادر به بازيافت راديكال هاي آزاد است و با جلوگيري از آسيب بافتي باعث حفاظت از اسپرم می شود.

همچنین ويسكوزيته بالاي مايع مني از جمله علل منجر به ناباروري ناشي از عوامل مردانه محسوب مي گردد كه با فعاليت سيستم هاي اكسيداتيو سلولي در ارتباط است و لذا استفاده از درمان هايي با خاصيت آنتي اكسيدان ممكن است در بهبود آن موثرباشد. اثربخشي ان- استيل- سيستئين در كاهش ويسكوزيته مايع مورد تایید است.

اثر آنتی اکسیدانت ان استیل سیستئین بر کیفیت اسپرم

فارماکوکینتیک

جذب استیل سیستئین از دستگاه گوارش، پس از مصرف خوراکی سریع و کامل می باشد.حداکثر غلظت پلاسمایی آن طی یک تا دو ساعت حاصل می شود.
فراهمی زیستی دارو 4 تا 10 درصد و نیمه عمر آن حدود 6 ساعت است. فرآیند متابولیسم آن کبدی است. استیل سیستئین در دیواره روده کوچک و در عبور اول کبدی استیل زدایی می شود. حدود 30 درصد دوز مصرف شده دارو توسط کلیه ها دفع می شود.

اشکال دارویی ان استیل سیستئین

  • آمپول
  • قرص
  • قرص جوشان
اثر آنتی اکسیدانت ان استیل سیستئین بر کیفیت اسپرم

عوارض ناشی از مصرف دارو

N-acetyl cystein برای اکثر بزرگسالان به هنگام استفاده به عنوان داروی تجویزی، بی خطر است. اما می‌تواند عوارضی داشته باشد از جمله:

  • تهوع، استفراغ و اسهال یا یبوست.
  • خارش، تب، سردرد، خواب آلودگی
  • فشار خون پایین
  • مشکلات کبدی 
ادامه مطلب
به چه اسپرم­هایی تراتواسپرمیا گفته می­شود؟

محصول مولتی ویتامین

مقالات مرتبط

2 فکر در مورد “ اثر آنتی اکسیدانت ان استیل سیستئین بر کیفیت اسپرم

  1. ميلاد راد گفت:

    در واتساپ پيام بگذاريد سوال دارم ممنون
    ٠٩٩٠٥٤٨٦٢٨٤

    1. حسین واثقی گفت:

      بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده