اثر یوهیمبین بر اختلال جنسی

معرفی گیاه یوهمبه

در این مقاله در ارتباط با اثر قرص یوهیمبین بر اختلالات جنسی صحبت خواهیم کرد. درخت یوهمبه (Yohimbe)  حاوی یک ماده شیمیایی به نام یوهیمبین است که در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یوهیمبین جهت فعال کردن هیجان جنسی ؛رفع اختلالات جنسی که در اثر مصارف داروهای ضد افسردگی به نام مهار کننده‌های باز جذب سروتونین SSRIs است و همچنین مشکلات عمومی آقایان در رابطه جنسی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده یوهیمبین سبب افزایش جریان خون در آلت تناسلی آقایان می‌شود. همچنین باعث خنثی کردن اثرات داروهای ضد افسردگی می‌شود که سبب اختلالات جنسی هستند.

یوهیمبین که ماده موثره پوست گیاه یوهمبه است در واقع به عنوان یک داروی تجویزی در ایالات متحده امریکا جهت درمان ناتوانی جنسی مورد استفاده است. یوهیمبین به عنوان یک جایگزین برای ویاگرا تجویز می‌شود که در اثر عملکرد آن همچنین می‌تواند به نعوظ و حفظ آن کمک کند. تحقیقات درباره یوهیمبین نشان می‌دهد که در جهت کمک به آقایان که دچار مشکلات و ناتوانی جنسی هستند موثر است و همچنین مردانی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته بودند، یوهیمبین به آن‌ها قدرت نعوظ خود به خودی را داده بود و باعث افزایش میزان منی در هنگام انزال شده بود.

یوهیمبین و اختلالات جنسی

مکانیسم اثر یوهمبین

یوهیمبین به عنوان یک ضد آلفا ۲- آدرنرژیک عمل می‌کند. به طور قابل ملاحظه‌ای در گیرنده‌های پیش سیناپس آدرنرژیک فعال‌تر از گیرنده‌های پس سیناپسی است. این عمل سبب بلوکه کردن کاهش پاسخ‌های نورآدرنرژیک مرکزی و بلوکه کردن کاهش فعالیت سمپاتیک محیطی می‌شود که در اثر این عمل، گیرنده‌های آلفا ۲ بلوکه شده و از انقباض عروق جلوگیری می‌کند و عروق متسع شده و به دنبال، آن افزایش گردش خون است، لذا فعالیت سمپاتیک کاهش و فعالیت پاراسمپاتیک افزایش می یابد و به همین دلیل باعث نعوظ آلت تناسلی مذکر ( افزایش جریان وریدی خون و کاهش جریان خروجی خون آلت تناسلی ) می‌شود. این دارو تاثیری بر تمایل جنسی بیمار ندارد. همچنین با اثر تحریکی بر خلق و خوی ممکن است باعث اضطراب شود.

یوهیمبین و اختلالات جنسی

فارماکوکینتیک

یوهیمبین پس از مصرف خوراکی به سرعت جذب می‌گردد. فراهمی زیستی یوهیمبین بشدت متغیر می‌باشد ( با بازه 7 تا 87%-میانگین 33%).
یوهیمبین در اندام‌هایی که جریان خون بلایی دارند نظیر کبد و کلیه بطور وسیعی تحت متابولیسم قرار می‌گیرد هرچند سرنوشت متابولیکی دقیق یوهیمبین هنوز کاملا مشخص نیست. نیمه عمرحذفی یوهیمبین تقریبا 36 دقیقه می‌باشد.

یوهیمبین و اختلالات جنسی

مقدار مصرف معمول برای اختلالات نعوظ

بزرگسالان: 4.5 mg خوراکی سه بار در روز، در صورت بروز عوارض جانبی، مقدار به 2.7 mg خوراکی سه بار در روز کاهش داده شود و به تدریج به 4.5 mg خوراکی سه بار در روز افزایش داده شود.

ادامه مطلب
آیا میدانید دلیل ۵۰ درصد از ناباروری زوجین مردان هستند؟

موارد هشدار  مصرف داروی یوهمبین

بهتر است که قبل از مصرف داروی یوهیمبین ، پزشک خود از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر شما دچار هر‌گونه بیماری، آسیب یا تغییر شکل آلت تناسلی هستید.
  • در صورتی که شما بیماری قلبی- عروقی دارید.
  • اگر خونریزی یا زخم معده یا روده دارید.
  • اگر شما مبتلا به فشارخون بالا هستید.
  • اگر شما بیماری روحی و روانی مانند افسردگی دارید.
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی را دارید.
  • یوهیمبین در بیماران دارای نارسایی عملکرد کلیه منع مصرف دارد.
  • یوهیمبین ممکن است باعث گیجی شود لذا در حین درمان با یوهیمبین از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند مانند رانندگی و کار با ماشین آلات خودداری نمایید. 
  • یوهیمبین ممکن است سبب گیجی هنگام تغییر وضعیت شود لذا هنگام تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده ویا ازحالت دراز کشیده به ایستاده احتیاط لازم را انجام دهید.
یوهیمبین و اختلالات جنسی

عوارض جانبی داروی یوهیمبین

  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تحریک عصبی
  • افزایش فشار خون و ضربان قلب
  • افزایش فعالیت‌های حرکتی، عصبانیت و تحریک پذیری، لرزش و سردرد و عوارض پوستی از عوارض جانبی این دارو می‌باشند.

نکته مهم: اگر دچار عوارضی مانند تغییرات ذهنی یا خلقی ( مانند اضطراب، تحریک پذیری، عصبی بودن ) لرز، مشکلات کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار)، ضربان قلب سریع شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی یوهیمبین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

ادامه مطلب
کریپتوزواسپرمیا ؛ علت ، تشخیص، درمان

منع مصرف یوهیمبین

در صورت وجود بیماری کلیوی، قلبی، روانی، سابقه زخم گوارشی، حساسیت مفرط به هریک از اجزاء فراورده، و برای افراد مسن نباید مصرف شود.

نتیجه گیری

اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی) بدان معنی است که نعوظ اتفاق نمی‌افتد یا اینکه حفظ نمی‌شود. علل متعددی در اختلال نعوظ نقش دارند که شایع‌ترین علت، تنگی عروق خونی آلت تناسلی مرد است. داروی یوهمبین برای درمان ناتوانی جنسی مانند اختلال نعوظ در مردان استفاده می‎‌شود، این دارو برای استفاده بانوان نمی‌باشد. یوهیمبین با افزایش مقدار جریان خون به داخل آلت تناسلی و ممانعت از خروج خون از آلت تناسلی (افزایش جریان وریدی خون و کاهش جریان خروجی خون آلت تناسلی) می‌تواند باعث نعوظ گردد. یوهیمبین در درمان برخی از موارد ناتوانی جنسی به کار می‌رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران ما در وبسایت اسپو ارتباط برقرار کنید.

یوهیمبین و اختلالات جنسی

قرص و مکمل تقویت جنسی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده