چگونه نمونه مایع منی را جمع آوری کنیم؟

مایع منی

مایع منی

مایع منی حاصل ترشحات بخش های مختلف مجاری و غدد توليد مثلی است؛ ترشحات لوله های سمينی فروس 5%، ترشحات وزیکول سمينال 70 % و ترشحات پروستات 25 % آنرا تشکيل می دهد. از اینرو، ارزیابی پارامترهای مایع منی اطلاعات بالينی ارزشمندی در مورد اسپرم، كيفيت آن و عملکرد بيضه، اپيدیدیم و الگوی ترشحی غدد ضمائم جنسی شامل وزیکول سمينال، پروستات و غدد بولبواورترال را در اختیار ما قرار می دهد. 35-50% كل موارد ناباروری ناشی از عامل مردانه است كه از این ميان، بخش عمده آن ناشی از كيفيت نامناسب مایع منی (غلظت، تحرک و مورفولوژی) است.

آنالیز مایع منی در بررسی ناباروری مردان

جمع‌ آوری مایع منی

برای اینکه نتایج تجزیه و تحلیل مایع منی قابل اعتماد باشد، اقدامات احتیاطی خاصی که بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت است، باید قبل، در حین آزمایش و پس از جمع آوری مایع منی انجام دهید:

  • برای دستيابی به یك نمونه مناسب بررسی، باید به فرد توضيحات دقيق و روشن شفاهی و كتبی درباره نحوه جمع آوری مایع منی ارائه شود.
  • باید به بيمار تأكيد شود كه تمامی نمونه مایع منی گرفته شود.
  • قبل از جمع آوری مایع منی ، 2-3 روز از انزال خودداری کنید. این کار باعث شده تا تعداد و تحرک اسپرم شما در زمان جمع آوری نمونه در سطح مطلوب باشد. به همین دلیل بیش از 5 روز از انزال خودداری نکنید. این بدان معنا نیست که شما باید از فعالیت جنسی کاملاً اجتناب کنید. این فقط به این معنی است که شما باید در این بازه زمانی از انزال خودداری کنید.
  • نمونه معمولا در اتاق مخصوصی در كلينيك و نزدیك آزمایشگاه جمع آوری شود.
  • برچسب ظرف حاوی نمونه باید شامل اطلاعاتی از جمله نام و نام خانوادگی مراجعه كننده، شماره پرونده و تاریخ و ساعت جمع آوری نمونه باشد.
  • نمونه باید از طریق استمناء و در ظرف های استریل پلاستيکی یا شيشه ای مخصوص با دهانه گشاد جمع آوری شود. در حین استمنا از مواد روان کننده و ژل ، استفاده نکنید. مواد روان کننده ، ژل یا حتی بزاق ممکن است نمونه شما را آلوده و تجزیه و تحلیل آن را غیرقابل اعتماد کند. نمونه خود را در کاندوم جمع نکنید . اگر شما نیاز به تهیه نمونه خود از طریق مقاربت دارید ، آزمایشگاه موظف به تهیه کاندوم برای شما می باشد، کاندوم را با گره پیچ خورده مهر و موم کرده و در ظرف قرار دهید.
ادامه مطلب
اپیدیدیمیت یا التهاب اپیدیدیم وناباروری مردان

·         دست ها و آلت تناسلی خود را از قبل با آب تمیز کرده و کاملا خشک کنید، هنگام تمیز کردن خود از صابون یا روغن استفاده نکنید، زیرا این امر باعث آلودگی نمونه شما می شود. دستها و آلت تناسلی خود را تا حد ممکن خشک کنید تا از ورود آب به نمونه شما جلوگیری کند.

  • آزمایشگاه ممکن است دستمال مرطوب یا دستمال تمیز کننده استریل شده ای را فراهم کند که می توانید با خیال راحت و بدون تأثیر بر نمونه از آنها استفاده کنید.
  • انگشتان خود و یا هر چیز خارجی را درون ظرف قرار ندهید ، زیرا این امر در نتایج تجزیه و تحلیل اختلال ایجاد می کند. هر نخ موی یا نخ لباسی را که درون ظرف می افتد ، خود خارج نکنید هنگامی که نمونه خود را تحویل می دهید، یک تکنسین آزمایشگاه را در مورد آن مطلع کنید. آزمایشگاه قادر است موها یا نخ ها را با ابزاری ضدعفونی شده بر نتایج آزمایش تأثیری بگذارد.
  • پزشک را از هر دارویی که در حال حاضر مصرف می کنید مطلع کنید ، برخی از داروهای تجویزی و داروهای گیاهی ممکن است بر تعداد اسپرم یا سایر مقادیر تجزیه و تحلیل اسپرم تأثیر بگذارند. پزشک یا تکنسین آزمایشگاه شما می تواند برای اطمینان از تجزیه و تحلیل دقیق ، در صورت نیاز به قطع این داروها به شما اطلاع دهد.
  • همچنین ممکن است در روزهای نزدیک به نمونه گیری از شما خواسته شود که از نوشیدن الکل یا مصرف داروهای تفریحی خودداری کنید. برخی از داروها که ممکن است نتایج آزمایش را تحت تأثیر قرار دهند شامل خار مریم و سایمتیدین است.
  • نمونه خود را ظرف 1 ساعت برگردانید و آن را نزدیک به بدن خود نگه دارید. اگر نمونه بیش از یک ساعت در محیط باشد، تحرک اسپرم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که نمی توان به طور قابل اعتماد آنالیز کرد. اطمینان حاصل کنید که بتوانید نمونه­ی خود را در یک زمان مشخص به آزمایشگاه منتقل کنید. فراموش نکنید که هنگام برنامه ریزی انتقال نمونه خود ، مواردی مانند ترافیک و زمان لازم برای رسیدن به آزمایشگاه را نیز در نظر بگیرید. از حمل نمونه با کیف که باعث گرم شدن نمونه گردد خود داری کنید.
  • در صورت از بین رفتن نمونه ، کارمندان آزمایشگاه را مطلع کنید: اولین قسمت از انزال غالباً از نظر تعداد اسپرم غنی ترین است ، بنابراین مهم است که اگر نمونه شما این قسمت را از دست داده است ، به تکنسین آزمایشگاه اطلاع دهید. اگر قسمتی از منی ها ریخته شده است ، سعی نکنید خودتان آن را داخل ظرف قرار دهید.
ادامه مطلب
سرطان بیضه و ناباروری در مردان

گجت آزمایش اسپرم در خانه اسپو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده