چرا مردان نابارور دچار افسردگی می شوند؟

افسردگی در مردان نابارور

ناباروری در مردان برابر است با تحمل حجم عظیمی از احساسات منفی، اضطراب، آسیب روانی و عوامل روان شناختی دیگر. افسردگی از جمله عوامل روانشناختی است که در پس یک مسئله و یا حادثه ای برای افراد پیش می آید. و هرکسی امکان دارد که نوعی از آن را در زندگی خود تجربه کند. همچنین احساس افسردگی ممکن است به سراغ مردانی که ناباروری را تجربه می کنند هم برود. افسردگی در مردانی که قدرت باروری را ندارند منجر به ناتوانی جنسی روانی در آن ها می شود.

همچنین رضایت جنسی به طور عمده تحت تاثیر پیامدهای ناباروری مثل کاهش عزت نفس، افسردگی و نگرانی قرار می گیرد.مسئله افسردگی در مردان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. عوامل محیطی و تغییرات هورمونی از جمله دلایلی است که می تواند افسردگی درمردان را ایجاد کند.افسردگی در مردان نابارور امکان دارد در وهله ی اول به صورت خفیف بروز نماید؛ یعنی هم بر زندگی شخصی و اجتماعی فرد آسیب می رسد و هم اینکه امکان دارد که درمان دارویی آنها با مشکل صورت گیرد.

نقش عوامل محیطی درافسردگی مردان نابارور

مردان نابارور که فکر می کنند توانایی مردانگی خود را از دست داده اند و دیگر نمی توانند برای همسرشان مرد ایده آلی باشند دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند که این مسئله به نوعی و با مرور زمان باعث بیماری افسردگی می شود. همچنین ناباروری می تواند جزیی از اتفاقات ناگوار زندگی باشد و پذیرش آن تا حدودی سخت و دشوار است. طوری که بسیاری از محققان پیامدهای روانشناختی ناباروری را به واکنش های سوگ عمومی تشبیه کرده اند که این مسئله می تواند باعث ایجاد افسردگی در مردان نابارور شود.

ناباروری و بچه دار نشدن باعث می شود که شاید بعضی آرزوهای مردان یعنی پدر شدن و داشتن خانواده ی بزرگتر ناکام بماند. و این مسئله باعث می شود که مردان حس دلسردی نسبت به زندگی و همسرشان داشته باشند و از آن ها فاصله بگیرند که به مرور دچار انزوا وگوشه گیری و افسردگی می شوند. مردان نابارور با توجه به مشکل شان سعی می کنند که کمتر با دوستان و آشنایان خود ارتباط داشته باشند. چون از اینکه بخواهند در مورد مشکلشان با کسی صحبت کنند و یا برای کسی توضیح دهند و همچنین در ذهن خود به این فکر کنند که مورد ترحم و قضاوت اطرافیان قرار بگیرند آنها را اذیت می کند و با گذشت زمان آن ها ترجیح می دهند که حدالامکان تنها باشند و در این مدت یک سری عوامل عصبی و استرس را هم تجربه می کنند که احتمالا منجر به افسردگی در آن ها می گردد.

چرا مردان نابارور دچار افسردگی می شوند؟

 تاثیر افسردگی بر زندگی مردان نابارور

افسردگی از جمله بیماری های روانشناختی است که می تواند اثرات منفی بر زندگی افراد مبتلا بگذارد. افسردگی زمانی به سراغ مردان نابارور می رود که آن ها پس از آنکه از بیماری و مشکل خود مطلع شدند دچار بحران روحی می شوند و احتمالا تجربه ی منفی روانی را داشته باشند و در پی آن مشکلات دیگری هم به وجود می آید. مردان ناباروری که افسردگی به سراغ آن ها می آید ممکن است. خستگی مداوم، اختلالات خواب، تغذیه، اضطراب و بی قراری را هم تجربه کنند که این عوامل هم می تواند مردان را در نقش همسری، اجتماعی وشغلی دچار مشکل کند.
همچنین افسردگی باعث بی میلی جنسی در مردان می شود که این مسئله می تواند در بروز ناباروری دخیل باشد. طبق تحقیقاتی که اخیرا روی زوج های نابارور آمریکا انجام شده نشان داد. که افسردگی شانس باروری مردان را کاهش می دهد. همچنین مردانی که افسردگی حاد دارند قدرت باروری شان کاهش یافته و کمتر امکان دارد که بتواند همسران خود را بارور سازند.

ادامه مطلب
تاثیر ناباروری در اعتماد به نفس مردان

افسردگی و زود انزالی مردان نابارور

زود انزالی یک اختلال جنسی است که عوامل روانی هم در آن دخیل است. در زود انزالی فرد دچار تحریک پذیری بالایی می گردد و قادر به حفظ و نگهداری خود برای یک مدت معیتی نمی شود. که اگر این اختلال مدت زیادی طول بکشد و شدت پیدا کند باعث بی میلی جنسی می گردد که این مسئله در ناباروری دخیل است. همچنین زود انزالی در مردان باعث می شود که شریک جنسی دچار سرد مزاجی گردد. که در نهایت منجر به افسردگی فرد شده و مشکلات دیگری را به دنبال خواهد داشت.

همچنین هنگامی که مردان یک مشکل عصبی را تجربه می کنند. در پی آن دچار بی میلی جنسی و زود انزالی می شوند. در هر صورت یا زود انزالی می تواند باعث به وجود آمدن افسردگی شود و یا مسئله ی افسردگی زمینه ای برای زود انزالی گردد که هر دو عامل بارور بودن را تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین ناتوانی در انزال هم می تواند یکی از دلایل ناباروری باشد. ناتوانی در انزال به مرور باعث می شود که فرد دست از رابطه جنسی بردارد و احتمالا خود ارضایی داشته باشد که این مسئله هم می تواند با این بیماری رابطه داشته باشد.

 

 تغییرات هورمونی و افسردگی در مردان نابارور

تغییرات هورمونی یکی از مسائل مهمی است که اگر در بدن ما اتفاق بیفتد باعث به وجود آمدن یک سری مشکلات می گردد. یکی از این تغییرات کم کاری و پرکاری تیروئید است.کم کاری و پرکاری تیروئید هر دو از عواملی است که در ناباروری نقش دارند. همچنین کاهش و افزایش تیروئید باعث تغییرات خلق و خو می شود که افسردگی از جمله پیامدهایی است که در اثر تغییرات هورمونی تیروئید به وجود می آید.

ادامه مطلب
ناباروری در مردان

همچنین هورمون تستوسترون در مردان مسئول حفظ فعالیت جنسی است و همچنین در تنظیم خلق وخو نقش دارد که کاهش سطح این هورمون می¬تواند منجر به این بیماری گردد. تستوسترون مهم ترین هورمون در ظرفیت جنسی مردان است و همچنین هورمونهای LH و FSH در تولید مثل نقش دارند که کاهش این هورمون ها باعث اختلال در عملکرد هیپوفیز و هیپوتالاموس و استرس شدید می گردد که این مسئله باروری را تحت تاثیر قرار می دهد و همینطور منجر به افسردگی می شود.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد در تحقیقات متعدد آمده است عوامل روانشناختی زیادی می تواند در مسئله ناباروری دخیل باشد و بارور بودن را تحت تاثیر قرار دهد. افسردگی از جمله مشکلاتی است که در پی عوامل متعدد و مشکلات و بحران ها به وجود می آیدکه می تواند اختلالاتی در روند زندگی افراد ایجاد کند. ناباروری از جمله مشکلاتی است که در پی آن می توان آثار بسیاری از عوامل روانشناختی را دید و افسردگی مهمترین بیماری است که افراد نابارور آن را تجربه می کنند و اثرات منفی آن را در زندگی خود می بینند. اما کسانی که افسردگی به سراغ آن ها می آید باید سعی در درمان آن داشته باشند و به آن بی توجهی نکنند و در کنار درمان دارویی که انجام می دهند روان درمانی را هم شروع کنند. همچنین با توجه کردن بر جنبه ی مثبت زندگی و تاکید بر سبک ها و مهارت های زندگی می توانند هم بر عوامل روانشناختی خود غلبه کنند و هم با مشکل جسمی و فیزیولوژیکی خود کنار بیایند و آن را بپذیرند و سعی شان بر آن باشد که زندگی پیشین خود را ادامه دهند.

ادامه مطلب
چرا مردان نابارور دچار رفتارهای پرخاشگر و عصبانیت می شوند؟

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده