آیا میدانید افزایش سن بر کاهش قدرت باروری مردان موثر است؟

عباراتی مانند «عجله کنید پیش از آنکه دیر شود» اغلب برای ترغیب زنان بالای سی سال به بچه‌دار شدن بکار می‌رود و در مقابل، مردها عباراتی چون «هنوز وقت زیادی دارید» را می‌شنوند. نقش زمان در باروری زنان از گذشته‌های دور مشخص شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بر خلاف باورهای گذشته زمان بر باروری مردان نیز اثر دارد. با بالارفتن سن قدرت باروری آنان نیز کم می‌شود.

افزایش سن و کاهش قدرت باروری مردان

میانگین سن پدران رو به افزایش است!

از دهه هفتاد میلادی میانگین سن پدر و مادر شدن افزایش چشمگیری یافته و از ۲۴ سال به حدود ۳۰ سال و بالاتر رسیده است. اکنون میانگین سن پدران در کشورهای اروپایی ۳۳.۴ سال است و از هر شش مرد یکی برای نخستین بار پس از ۴۰ سالگی پدر می‌شود. بررسی نرخ باروری مردان در سنین مختلف نشان می‌دهد که میزان آن در ۴۰ سالگی نسبت به ۲۵ سالگی به نصف می‌رسد.

همچنین افزایش سن مردان سبب می‌شود تا خطر سقط خودبه‌خود جنین، ابتلاء به سندروم داون، تولد زودرس نوزادان و برخی از بیماری‌های روانی در فرزندان آنها افزایش یابد. مشکل ناباروری مردان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مشکلات کلی ناباروری زنان و مردان را شامل می‌شود، در حالی که در باور عمومی جوامع، زنان مسئول اصلی ناباروری هستند.

مردان مسن در معرض خطر ناباروری هستند

مردان مسن‌تر در معرض خطر ناباروری هستند. بنابرین با احتمال بیشتری مشکل‌های ژنتیکی را به فرزندان خود انتفال می‌‏دهند. بالا بودن همزمان سن زن و مرد، خطر نقص هنگام تولد را افزایش می‌دهد. خطر ابتلا به سندرم داون را می‌توان به عنوان یک مثال مهم در نظر گرفت. خطر زایمان کودک مبتلا به سندرم داون با افزایش سن زنان بالا می‌رود. تحقیقات انجام‌شده در بیش از ۳۰۰۰ کودک، نشان داده است که وقتی زن در سن ۳۵ سالگی یا بیشتر از آن قرار دارد، سن مرد اهمیت بیشتری برای باروری پیدا می‏کند. به ویژه این شرایط در زمانی که سن زن ۴۰ سال یا بالاتر باشد، باز هم بیشتر می‌شود.

آیا میدانید افزایش سن بر کاهش قدرت باروری مردان موثر است؟

پدران مسن‌تر با احتمال بیشتری برای داشتن فرزندی با مشکلات زیر روبه‌رو هستند:

اوتیسم
 اختلال دوقطبی
 روان‌گسیختگی یا اسکیزوفرنی
 آكندروپلازی (achondroplasia)؛ شايع‌ترين علت كوتاهي قد در انسان
 لوسمی در دوران کودکی

ادامه مطلب
چرا مردان نابارور دچار رفتارهای پرخاشگر و عصبانیت می شوند؟

افزایش سن و شانس پدر شدن!

با اینکه مردانی حتی در 95 سالگی هم بچه دار شده اند اما حقیقت این است که بعد از 41 سالگی شانس پدر شدن به سرعت کاهش می یابد. بعد از 45 سالگی وضعیت واقعا بدتر می شود و مردانی که تاکنون صاحب فرزند نشده اند، باید بدنبال راه حل باشند. در فاصله بین 41 تا 45 سال احتمال پدر شدن از 60 به 35 درصد کاهش پیدا می کند. همین موضوع نشان می دهد افزایش سن چه تاثیری روی کیفیت اسپرم ها دارد.

مطالعات مقایسۀ تعداد اسپرم‌های با قابلیت شنای خوب در مردان بین ۳۰ تا ۳۵ سال با مردان بالای ۵۵ سال، کاهش ۵۴ درصدی تحرک اسپرم را با افزایش سن نشان می‌دهد. همچنین پرهیز از رابطۀ جنسی می‌تواند کیفیت مایع منی را کاهش دهد و رابطۀ جنسی مکرر منجر به ایجاد اسپرم‌های سالم خواهد شد.

مردان مسن‌تر در معرض خطر ناباروری هستند.

نتیجه گیری

بهترین راه حل برای مردانی که مشکوک به داشتن مشکلات باروری هستند، آزمایش‌های لازم را به صورت مستمر لازم است. برخی مردان ممکن است بیماری‌هایی مربوط به بیضه داشته باشند که از آن بی‌اطلاع هستند. این مورد در آینده می تواند مشکلات جدی ای برای آنها ایجاد نماید. به عبارت دیگر مردان باید ارزیابی اسپرم را جدی بگیرند.

محصولات تقویت باروری

مقالات مرتبط

1 فکر در مورد “ آیا میدانید افزایش سن بر کاهش قدرت باروری مردان موثر است؟

  1. حسین گفت:

    سلام
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده