الیگوآستنواسپرمیا یکی از علل ناباروری در مردان

الیگوآستنواسپرمیا

الیگوآستنوزواسپرمیا OA ، اولیگوآستنواسپرمیا نیز نامیده می شود . یکی از دلایل اصلی ناباروری در مردان می باشد که در آن دو پارامتر منی تغییر می یابد: تعداد اسپرم و تحرک اسپرم. بنابراین ، الیگوآستنواسپرمیا نتیجه زمانی است که الیگواسپرمیا و آستنواسپرمیا با هم ترکیب شوند . دستیابی به بارداری طبیعی با الیگوآستنواسپرمیا پیچیده است . اما خبر خوب این است در صورت عدم امکان بارداری ، زوجین می توانند به روش های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) روی بیاورند تا فرزندار  شوند.

تعریف

الیگوآستنوزواسپرمیا یا الیگوآستنواسپرمیا (OA) نوعی اختلال اسپرم است که همزمان دو اختلال را ایجاد می کند:

الیگوزواسپرمیا: تعداد اسپرم کمتر از 15 میلیون اسپرم در میلی لیتر.

آستنوزواسپرمیا: با تحرک غیرطبیعی اسپرم همراه است، در این اختلال بیش از 60٪ اسپرم ها، اسپرم های بی حرکت هستند ، یا قادر به حرکت در جهت مستقیم نیستند.

به طور خلاصه ، در مردان با OA، تحرک و تعداد اسپرم کاهش یافته است. در  این اختلال، احتمال برخورد اسپرم به تخمک برای لقاح بطور قابل توجهی کاهش می یابد و در نتیجه ناباروری رخ می دهد.

الیگوآستنواسپرمیا و ناباروری مردان

علت

تشخیص علت OA دشوار است. در واقع ، تا زمانی که زوجین تصمیم به بچه دار شدن بگیرند، به طور معمول توسط مردی که مبتلا به آن است، مورد توجه قرار نمی گیرد.

در هر صورت ، موارد زیر از مهمترین دلایل بروز OA در مردان است:

  • عادت های سمی ، از جمله مصرف دخانیات ، الکل
  • قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی سمی
  • عفونت مجاری منی
  • عدم رعایت رژیم غذایی متعادل
  • درمان های سرطان (رادیوتراپی و شیمی درمانی)
  • عدم تعادل هورمونی
  • ضربه به بیضه
  • اختلالات بیضه ، مانند واریکوسل
  • بیماری های ژنتیکی ، از جمله سندرم کلاین فلتر (KS) ، یا ریز حذف کروموزوم Y
ادامه مطلب
محصولات رایج پاک کننده چگونه می توانند بر باروری مردان تأثیر بگذارند؟

درمان

بسته به شدت OA ، یا اگر مشکلات باروری دیگری در زن و مرد وجود داشته باشد، گزینه های درمانی متفاوت خواهد بود. به طور کلی ، هیچ درمانی برای oligoasthenozoospermia وجود ندارد.

با این حال ، در خفیف ترین موارد ، تغییر ساده عادات سبک زندگی و مصرف مکمل های ویتامین و آنتی اکسیدانها می تواند بر روی افزایش کیفیت اسپرم تاثیر بگذارد .

3-1 – درمان طبیعی

درمان های طبیعی شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل ، ترک عادت های سمی و افزودن مکمل ها به رژیم غذایی است. نمونه های دیگر درمان های طبیعی عبارتند از: دم کردن گیاه دامیانا در چای ، یا پودر ماکا پرو. کارآیی این روش ها از نظر علمی اثبات نشده است.

الیگوآستنواسپرمیا یکی از علل ناباروری در مردان

3-2- روش های کمک باروری

در موارد شدید OA ، یا وقتی زن و شوهر نتوانند به طور طبیعی به بارداری برسند ، تنها گزینه برای تشکیل خانواده برای آن ها روش های کمک باروری (ART) است.

اساساً ، دو روش درمانی باروری وجود دارد که برای این مردان مناسب است:

IUI: فقط در موارد خفیف تا متوسط OA مورد استفاده قرار می گیرد.

IVF با ICSI: در مردان با OA متوسط یا شدید مورد استفاده قرار میگیرد.

الیگوآستنواسپرمیا یکی از علل ناباروری در مردان

آیا با اولیگواستنوزواسپرمی می توان به بارداری رسید؟

الیگوآستنوزواسپرمیا دلیل ناباروری مردان است که در آن دو پارامتر منی تحت تأثیر قرار می گیرند: غلظت و تحرک اسپرم. هنگامی که غلظت زیر 15 میلیون در میلی لیتر باشد و بیش از 60 درصد اسپرم ها با تحرک کم وجود داشته باشد ، ما در مورد الیگوآستنوزواسپرمیا صحبت می کنیم.

ادامه مطلب
6 نکته برای اسپرم سالم تر

بنابراین ، الیگوآستنواسپرما ترکیبی از اختلالات الیگوزواسپرمیا و آستنوزواسپرمیا در نظر گرفته می شود ، که وضعیت باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. دستیابی به بارداری طبیعی توسط مردان مبتلا به الیگوآستنوزواسپرمیا پیچیده است ، هرچند غیرممکن نیست.

در صورت عدم حاملگی ، زوجین مبتلا به  الیگوآستنوزواسپرمیا برای فرزند دار شدن باید به روش های لقاح آزمایشگاهی (IVF) روی آوردند. اساساً دو روش درمانی مناسب برای این بیماران وجود دارد: تلقیح داخل رحمی (IUI) در موارد الیگواستنوزواسپرمیا خفیف و IVF / ICSI برای بیماران با الیگواستنوسپرمیا متوسط یا شدید.

آیا اولیگواستنوزواسپرمیا با کلومید قابل درمان است؟

این امر به علت ایجاد الیگواستنوزواسپرمیا (OA) بستگی دارد.ماده اصلی سازنده کلومید،کلومیفن سیترات است.این دارو عملکرد بیضه ها را تحریک می کند و باعث اسپرماتوژنز در مردان مبتلا به عدم تعادل هورمونی می شود. به عنوان مثال ، کلومید در موارد انتخابی در مردان مبتلا به هیپوگنادیسم ، درمان انتخابی است.

آیا بین واریکوسل و اولیگواستنوزواسپرمی رابطه ای وجود دارد؟

بله. واریکوسل دلیلی بر کیفیت پایین اسپرم است ، که می تواند منجر به اختلالات اسپرم مانند الیگوآستنوزواسپرمیا شود. در این حالت کیفیت اسپرم پس از انجام جراحی برای درمان واریکوسل افزایش می یابد.

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده