حجم نرمال مایع منی در مردان به چه میزان است؟

یکی از اولین پارامترهای مورد مطالعه در سمینوگرام مرد، حجم مایع منی است. اگرچه حجم مایع منی به طور مستقیم به میزان اسپرم موجود در انزال اشاره نمی کند، اما چیزی که در اینجا مهم است، بررسی مقدار اسپرم انزالی برای رسیدن به رحم و دستیابی به لقاح و باروری طبیعی می باشد. معمولا وقتی در یک مرد حجم نرمال مایع منی کم می باشد، توصیه پزشک و متخصص، رعایت سبک زندگی مناسب است.

چگونه حجم اسپرم تجزیه و تحلیل می شود؟

حجم نمونه ی  انزالی بر حسب میلی لیتر با پیپت آزمایشگاهی اندازه گیری می شوند. به طور متوسط مقدار مایع منی در هر انزال در مردان بین 2 تا 4 میلی لیتر است. البته این حجم، بسته به جنبه های مختلف مانند پرهیز جنسی، استرس و غیره می تواند متفاوت باشد.

حجم مایع منی

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حجم انزال از 1.5 میلی لیتر، طبیعی تلقی می شود. نتایج بالاتر از این مقدار، تغییرات موثری را بر باروری نشان نمی دهند. با این حال، حجم انزال کمتر از این مقدار باعث ایجاد اختلالی به نام هیپواسپرمیا می شود.

حجم مایع منی
تجزیه و تحلیل نمونه انزالی

تغییرات در باروری مردان

همانطور که در زیر خواهیم دید، تغییراتی در رابطه با میزان انزال وجود دارد که می تواند ظرفیت تولید مثل مردان را به خطر بیندازد. در بخش های بعدی، هر یک از این تغییرات را توصیف می کنیم.

  1. هیپواسپرمیا
ادامه مطلب
راهکارهایی برای بهبود کیفیت نمونه های ذخیره شده در بانک اسپرم

هیپواسپرمیا یا مقدار کم مایع منی، باعث ناباروری مردان می شود. زیرا اگر کمتر از 1.5 میلی لیتر از حجم انزال دفع شود، عبور اسپرم از ناحیه آمپولا، در لوله های رحمی یعنی جایی که تخمک وجود دارد، دشوار است.

بهترین تکنیک کمک باروری مورد استفاده در افراد مبتلا به هیپواسپرمیا، تکنیک ICSI ، است. توسط این تکنیک مردانی که دارای تعداد کم اسپرم هستند توانایی باروری دارند. چرا که برای انجام این تکنیک مقدار بسیار کمی اسپرم مورد نیاز است.

حجم مایع منی
نمونه منی در فرد هیپواسپرمیا

لازم به ذکر است که، قبل از تشخیص هیپواسپرمیا باید اطمینان حاصل شود که نمونه به درستی بدست آمده و کل انزال جمع آوری شده است. همچنین برای دستیابی به نمونه با حجم نرمال باید حداقل 2 روز از انزال جلوگیری کرد. در غیر این صورت حجم انزال کمتر از حد نرمال خواهد بود.

حجم مایع منی
  1. آسپرمیا

یکی دیگر از عوارض جدی مرتبط با حجم انزال، آسپرمیا است. در این حالت مرد قادر به انزال نیست. و باید علت این عارضه در بیضه ها بررسی شود.

آسپرمیا دو علت اصلی دارد:

  • انزال رتروگراد: مایع انزالی خارج نمی شود، بلکه به داخل مثانه می ریزد.
  • انسداد یا عدم وجود هر یک از مجاری انزال.
حجم مایع منی
علل آسپرمیا
  1. هایپراسپرمیا

در این حالت مایع منی بیش از مقدار طبیعی انزال برای یک مرد تولید می شود. هنگامی که مقدار مایع منی تخلیه شده از 6 میلی لیتر بیشتر باشد، ما آن فرد را هایپراسپرمی می نامیم.

هایپراسپرامیا منجر به ناباروری نمی شود و معمولا به علت اندازه بزرگ سمینال وزیکول است. چرا که بیش از 70٪ حجم انزال توسط سمینال وزیکول ساخته می شود. همچنین هایپراسپرمیا ممکن است به دلیل التهاب و یا پرهیز طولانی مدت انزال نیز ایجاد شود.

ادامه مطلب
یکی از شایع ترین نقایص دستگاه تولیدمثل، کریپتورکیدیسم یا بیضه نزول نکرده
حجم مایع منی

چگونه حجم انزال را افزایش دهیم؟

خروج مقدار کم انزال می تواند بدلیل جنبه های مختلفی اعم از هورمونی و یا آناتومی حاصل شود. انسداد مجاری انزالی یا کمبود آندروژن از دلایل اصلی آن است. بسته به دلیل هیپوسپرمیا، درمان آن متفاوت است.

داروهایی وجود دارند که می توانند به بهبود هیپوسپرمیا کمک کنند. اما به طور کلی توصیه می شود، از مصرف دخانیات یا الکل خودداری کنید و یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.

همچنین نوشیدن آب فراوان و آب میوه های طبیعی و همچنین مصرف میوه ها و سبزیجات تازه به دلیل داشتن ویتامین C زیاد و آنتی اکسیدان توصیه می شود.

حجم مایع منی
توصیه هایی برای افزایش حجم منی

همچنین توصیه می شود، از روی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانتی بسیار بالا در رژیم غذایی استفاده شود. برخی از غذاهای غنی از روی که می توانند به افزایش میزان انزال کمک کنند شامل صدف ، لوبیا ، گوشت گاو یا آجیل هستند. لازم به ذکر است که این عادات سالم ممکن است در برخی از مردان کمک کننده باشد، اما در موارد شدیدتر  موثر نباشند.

چگونه می توان حجم اسپرم را افزایش داد؟

هیچ اقدام مشخصی برای افزایش حجم اسپرم وجود ندارد. چیزی که حائز اهمیت است، چگونگی بهبود کیفیت اسپرم می باشد. عواملی که کیفیت اسپرم را کاهش می دهند عبارتند از: تنباکو ، الکل، داروها، رژیم غذایی نامناسب، ریتم زندگی بسیار استرس زا، قرار گرفتن مداوم و مستقیم در معرض اشعه یا عوامل شیمیایی مضر برای سلامتی.

به منظور بهبود کیفیت منی، بهترین کار داشتن یک زندگی سالم است. که شامل:

  • غذای متعادل و سالم (مصرف منظم غذاهای غنی از آنتی اکسیدان را تشویق کنید)
  • حفظ وزن سالم (وزن اضافی برای کیفیت منفی منفی است)
  • کاهش استرس
ادامه مطلب
اپی ژنتیک ناباروری مردان

با این وجود، آسیب شناسی هایی از جمله آژنزیس وازدفران، عفونت در غدد مانند وزیکول سمینال یا پروستات و … وجود دارند که می توانند باعث کاهش میزان انزال شوند. بنابراین بهترین کارمشورت با پزشک متخصص است.

آیا باروری طبیعی با حجم انزال کم امکان پذیر است؟

کاهش حجم انزال یا هیپواسپرمیا زمانی اتفاق می افتد که حجم مایع منی زیر 1.5 میلی لیتر باشد. از جمله شایع ترین علل هیپواسپرمیا می توان به سن مرد، جراحی پروستات، التهاب لگن و سیستم تولید مثل مردان اشاره کرد.

گاهی اوقات هیپواسپرمیا با کاهش غلظت اسپرم (الیگوزواسپرمیا) نیز همراه است، که به طور قابل توجهی احتمال دستیابی به باروری طبیعی را کاهش می دهد و به درمان های کمک باروری نیاز دارد.

حجم مایع منی

 آیا حجم انزال همیشه یکسان است؟

خیر، حجم انزال بین مردان مختلف و حتی در یک مرد متفاوت است و عواملی مختلفی می توانند باعث تغییر در حجم مایع منی شوند.

نویسنده: زهرا روستا/ دکتری جنین شناسی

قرص های مکمل غذایی

مقالات مرتبط

83 فکر در مورد “ حجم مایع منی

  1. claire گفت:

    من برعکس دیگران ، اصلا دوست ندارم ، میل جنسی و مایع منی داشته باشم . و دو قرص فیناستراید 5 و سیپروترون کامپاند را روزی 2 عدد و در مجموع 4 عدد مصرف می کنم ، در مورد عوارض و ضررهاش خبر دارم ، پس لطفا در موردش توصیه ایی به من نکنین . فقط در خواستی که دارم این است که این قرصها را تا کی ( چند ماه و حتی سال) و چه مقدار باید مصرف کنم ، که به نتیجه قطعی و بدون بازگشت برسم ، همه دنبال افزایش میل جنسی و مایع منی نیستند . ممنون اگر دقیق و کامل جواب بدین .

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      سلام . در صورتی که از عوارض داروها مطلع هستید برای مدت زمان مصرف می توانید از پزشک تون که این داروها رو نسخه کرده است در رابطه با مدت زمان مصرف سوال بفرمایید. تاثیرات این داروها برگشت پذیر می باشد. سالم و شاد باشید

      1. صاحب گفت:

        سلام
        من ۵۴ ساله هستم چهار ماه است در منی خون دیده میشود سونوگرافی کلیه
        ام آر آی و ام آر اس و آزمایش pda
        انجام دادم دکتر گفتند هیچ مشکلی در پروستات نداری
        اما داروی فینوسوار ارومکس مصرفمی کنم الان رنگ متی قهوه ای شده ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

        1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

          نیاز به بررسی تخصصی وجود دارد، با یک پزشک ارولوژیست مشورت کنید.

      2. امیر گفت:

        سلام مایع منی من ۱.۵ سی سی میباشد آیا برای فرزند آوری کافیست

        1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

          حجم منی به تنهایی نشان‌دهنده میزان سلامت باروری نیست. تعداد، تحرک و شکل اسپرم پارامتر‌های تاثیر گذار هستند یا باید آزمایش اسپرم در آزمایشگاه بدهید یا اگر می‌خواهید در خانه انجام بدهید از گجت آزمایش اسپرم در خانه اسپو می‌توانید استفاده کنید

  2. Amer گفت:

    برای این که حجم مایع منی کمتر بشه باید چیکار کنیم من مایعی که نزدیک دوقاشق غذا خوردی ازم خاارج میشه چیکار کنم ازم کمتر خارج بشهچن خحجم منی زیاده کمردرد شدید میشه

    1. حسین واثقی گفت:

      سلام. رژیم غذایی خود را با مشاوره با یک متخصص تغذیه تغییر دهید

      1. ناشناس گفت:

        سلام من نصف قاشق خوری مایع منی دارم بنظرتون این میزان قابل قبول هست؟

        1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

          ارزیابی اسپرم بر اساس تعداد و تحرک اسپرم انجام می‌گیرد توصیه می‌شود یک تست اسپرم انجام دهید. برای انجام آزمایش اسپرم در خانه می‌توانید از گجت اسپو استفاده نمایید.

  3. ناشناس گفت:

    سلام چیکار کنم مایع منی ام زیاد بشه .

    1. حسین واثقی گفت:

      برای افزایش حجم مایع منی می توانید یک رژیم غذایی پرکالری را انتخاب کنبد.

  4. احد گفت:

    سلام منی من حدودا ی قاشق غذا و نصفی میشه به نظرتون طبیعیه واسه فرزند اوری؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. حسین واثقی گفت:

      بله . حجم 2 میلی لیتر کافی است

  5. Ab گفت:

    سلام حجم مایع پسر ۱۵ساله چقدر است؟

    1. حسین واثقی گفت:

      حجم مایع منی می تواند بین 1 الی 6 میلی لیتر می باشد.

  6. Ab گفت:

    سلام حجم مایع پسر ۱۵ساله چقدر است؟و با چه راهی می‌توان آنرا جاری ساخت

  7. ارمین گفت:

    سلام و درود
    ایا سیگار باعث رشد نکردن الت و زود ارضایی میشه. چون از 10 سالگی تا 18 سالگی سیگار کشیدم .
    ایا راه هایی برای افزایش الت و دیر ارضایی هس
    ممنون میشم کمکم کنید??

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      سیگار با تغیر در پروفایل هورمونی شما در سلامت تولید مثل اثر مخرب دارد در رابظه با افزایش ظول و قظر آلت توصیه به مراجعه به پزشک ارولوژیست می‌شود، در رابظه با دیر ارضایی نیز می‌توانید از محصول کپسول دایان مکث دایان فارما استفاده کنید

  8. امیر گفت:

    سلام.یک قاشق غذاخوری برای فرزنداوری کافیه؟؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      حجم اسپرم به تنهایی نشان دهنده سلامت باروری نیست و شما باید تعداد، تحرک و شکل اسپرم‌ را هم بررسی کنید می‌توانید یک آزمایش اسپرم انجام دهید. برای انجام آزمایش اسپرم در خانه می‌توانید از گجت اسپو استفاده کنید

  9. سعید گفت:

    سلام من شمی درمانی شدم الان ی بیضه دارم میتونم صاحب فرزند بشم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      بله می‌توانید. اگر آزمایش اسپرم دارید بفرستید تا پارامتر‌های بالینی آن بررسی شود، اگر هم ندارید حتما توصیه می‌شود که یک آزمایش اسپرم با توجه به این که شیمی درمانی شده‌اید انجام بدهید. برای ارزیابی اسپرم در خانه می‌توانید از گجت اسپو استفاده کنید

  10. محمد گفت:

    سلام من یک مدت حجم پروستاتم بزرگ شده بود چند ماهی تحت نظر متخصص بودم و دارو مصرف کردم الان سکسم خیلی خوب شده اما منیم خیلی کم شده سنم نزدیک 60ساله آیا مشکلی پیش نمیاد

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      با توجه به سن شما بهتر است مکمل‌های ویتامینه مصرف نمایید.

  11. چراغعلی زارعی گفت:

    سلام من عمل واریکسول انجام دادم حجم مایع منیم کمه بایدچکارکنم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      بعد از عمل واریکوسل کاهش تعداد پیش می‌اید حتما باید نسبت به تغدیه بعد جراحی توجه جدی داشته باشید. بعد از سه ماه حتما یک آزمایش اسپرم بدهید یا از گجت اسپو برای ارزیابی در خانه استفاده کنید

  12. جمال حسینی گفت:

    سلام شهوتم خیلی زیاده خانمم خسته میشه چکار کنم که کم بشه

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      در وهله اول به یک سکس‌تراپ مراجعه کنید لزوما در واقع ویژگی منفی حساب نمی‌شود در وهله دوم نیز ورزش، دوش آب سرد و تمرینات کگل را انجام دهید

  13. آیهان گفت:

    در هر رابطه چه مقدار باید باشه یا مونده به دفعات ارضا شدن کم یا زیاد باشه

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      طولانی بودن معاشقه قبل از رابطه می‌تواند با ترشح هورمون‌های شادی به داشتن یک رابطه بهتر کمک کند، در نتیجه مدت زمان رابطه با کیفیت اسپرم می‌تواند ارتباظ مستقیمی داشته باشد. هم‌چنین توصیه می‌شود دفعات رابطه در طی هفته بیشتر از ۳ بار باشد.

  14. ناشناس گفت:

    سلام آیا ۲ قطره مایع منی اسپرم دارد؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      بله، دارد

  15. آرش دهقان گفت:

    سلام.رنگ مایع منی من برعکس دیگران هست.برای همه سفید هس.برای من سی درصد زرد هست و هفتاد درصد سفید.دلیلش چی میتونه باشع؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      ممکن عفونت داشته باشید، یک دوره آنتی بیوتیک زیر نظر پزشک مصرف کنید.

  16. راشد گفت:

    سلام خوبی یک مشکلی دارم که حجم منی من کم است یه راه حل برایم نشان دهید

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      تغذیه مکمل‌های ویتامینه، عدم مصرف الکل و سیگار و ورزش کردن توصیه می‌شود

  17. فرشادنوروزی گفت:

    سلام حجم مایع منی ام کم هست بایدچکارکنم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      چندین راه طبیعی برای افزایش حجم مایع منی وجود دارد. این شامل:

      نوشیدن مقدار زیادی آب و هیدراته ماندن در افزایش حجم مایع منی ضروری است.

      داشتن یک رژیم غذایی متعادل: خوردن غذاهای غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی به ویژه روی و ویتامین C می تواند به افزایش حجم مایع منی کمک کند.

      انزال منظم: انزال منظم می تواند به تحریک تولید مایع منی بیشتر و جلوگیری از تجمع مایع منی راکد در بیضه ها کمک کند.

      ورزش: انجام فعالیت بدنی منظم، مانند وزنه برداری یا تمرینات قلبی، می تواند به بهبود سلامت کلی اسپرم و افزایش حجم مایع منی کمک کند.

      اجتناب از الکل و سیگار: این عادات می توانند بر سلامت اسپرم تأثیر منفی بگذارند و حجم مایع منی را کاهش دهند. اجتناب یا به حداقل رساندن آنها می تواند حجم مایع منی را بهبود بخشد.

  18. میثم گفت:

    سلام حجم مایع منی ام کم هست بایدچکارکنم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      چندین راه طبیعی برای افزایش حجم مایع منی وجود دارد. این شامل:

      نوشیدن مقدار زیادی آب و هیدراته ماندن در افزایش حجم مایع منی ضروری است.

      داشتن یک رژیم غذایی متعادل: خوردن غذاهای غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی به ویژه روی و ویتامین C می تواند به افزایش حجم مایع منی کمک کند.

      انزال منظم: انزال منظم می تواند به تحریک تولید مایع منی بیشتر و جلوگیری از تجمع مایع منی راکد در بیضه ها کمک کند.

      ورزش: انجام فعالیت بدنی منظم، مانند وزنه برداری یا تمرینات قلبی، می تواند به بهبود سلامت کلی اسپرم و افزایش حجم مایع منی کمک کند.

      اجتناب از الکل و سیگار: این عادات می توانند بر سلامت اسپرم تأثیر منفی بگذارند و حجم مایع منی را کاهش دهند. اجتناب یا به حداقل رساندن آنها می تواند حجم مایع منی را بهبود بخشد.

  19. Alireza گفت:

    از کجا بدونیم آب منی خارج شده چند میلی لیتر است

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      شما می‌توانید هنگام خروج مایع منی آن را در یک ظرف مدرج تخلیه نمایید و از حجم آن مطلع شوید

  20. علیرضا گفت:

    چگونه متوجه اسپرم در آب منی بدنمان شویم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      می‌توانید یک آزمایش اسپرم انجام دهید تا از وجود اسپرم هم‌چنین تعداد، تحرک و شکل اسپرم خودتان مطلع شوید. این ارزیابی ‌را می‌توانید در خانه با استفاده از گجت اسپو نیز انجام دهید

  21. شمس گفت:

    سلام آب منی من زیاد است ولی دکتر میگه تخمه نداری چکار باید بکنم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      برای یک دوره مکمل فرتیل اید همراه با ویال خوراکی بایوتن چوافارم استفاده کنید.

  22. حسین گفت:

    سلام برای بار داری چند قطره اسپرم کافیه؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      حجم اسپرم بالای یک و نیم سی سی باید باشد. البته حجم به تنهایی نشان‌دهنده شانس باروری نیست. برای ارزیابی دقیق اسپرم خود می‌توانید از گجت اسپو استفاده نمایید

  23. میلاد گفت:

    سلام مایع منی من یک قاشق میباشد امکان بارداری میباشد

    1. حجم اسپرم بالای یک و نیم سی سی باید باشد. البته حجم به تنهایی نشان‌دهنده شانس باروری نیست. برای ارزیابی دقیق اسپرم خود می‌توانید از گجت اسپو استفاده نمایید

  24. ناشناس گفت:

    سلام من 17سلام هست واریکوسل هم دارم
    منی هم بین 8.9 قطره هست
    خوب هست یا بد؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      با توجه به وجود واریکوسل در صورت عدم درمان در آینده ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاید. توصیه می‌شود برای درمان واریکوسل اقدام کنید.

  25. ناشناس گفت:

    سلام آیا عفونت غدد بزاقی یا عفونت دهان باعث کم شدن مایه منی می‌شود لطفاً جواب دهید

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      تولید اسپرم در بیضه انجام می‌گیرد و به عفونت های دهان مرتبط نیست.

  26. hamed گفت:

    سلام آیا مصرف متادون برای باروری اسپرم مرد زیان آور است؟
    goodarzihamed41@gmail.com

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      پاسخ به ایمیل ارسال شد.

  27. mohbob گفت:

    سلام آیا استرس زیاد در نتیجه آزمایش مایع منی تاثیر دارد

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      بله استرس بر روی تعداد اسپرم، تحرک اسپرم و شکل اسپرم اثر منفی دارد، هورمون کورتیزول باعث تداخل هورمونی شده و باعث کاهش در تولید اسپرم در بیضه می‌گردد. از طرف دیگر استرس با تنش اکسیداتیو که به بدن وارد می‌کند باعث کاهش تحرک اسپرم شده و شکل اسپرم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است از مکمل های روی و ورزش برای کاهش استرس استفاده کنید.

  28. یاسین گفت:

    سلام خوبین آب منی من زیاد اس اما پرش نداره چرا نخس خو نداره

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      توصیه می‌شود با یک سکس‌تراپ مشورت داشته باشید، ممکن است پوزیشن‌های غلطی را برای رابطه انتخاب کرده باشید.

  29. رسولی گفت:

    من خیلی زود زود شهوتی میشم
    با زیاد سکس کردن
    در آینده ام خطرناک نیست؟؟؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      توصیه می‌شود با رعایت اصول بهداشتی و آزمایش اولیه در رابطه با بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز و hpv سلامت خود را ارزیابی نمایید.

  30. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    من مدتی هست ازدواج کردم ، مقدار منی همسرم اونقدر کم هست که گاهی موقع تمیز کردن خودم شک میکنم که اصلا به ارگاسم رسیده یا نه. این حجم کم در باروری موثره؟ باید چیکار کرد؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      حجم ۱ تا ۳ میلی‌لیتر برای باروری کافی می‌باشد و هیچ ارتباطی بین حجم اسپرم و ارگاسم نیز وجود ندارد در صورت پایین بودن حجم اسپرم در تعدد دفعات انزال احتمال انسداد مجاری وجود دارد توصیه می‌شود در صورت تکرار حتما به پزشک ارولوژیست مراجعه نمایید.

  31. ناشناس گفت:

    سلام من التم حدود 22سانته اب منی هم حدود 5سی سی دارم نرمال هستش

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      هیچ کدام از این دو پارامتری که فرمودین نشاندهنده نرمال بودن نیست، شما باید تعداد، تحرک و شکل اسپرم خود را ارزیابی نمایید و این پارامتر در آزمایش اسپرم مشخص می‌شود می‌توانید این آزمایش را در خانه با استفاده از گجت اسپو انجام دهید.

  32. احمد۲ گفت:

    سلام. منی تو بدنم خیلی کم تولید میشه، شاید ماهی یه بار انزال داشته باشم یا نه. چکار کنم؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      درود مکمل ایکس اید و انرژکس مصرف کنید.

  33. حسن گفت:

    سلام من یه شغل پر استرس دارم آتشنشانم ، مدتیه آب منی که ازم خارج میشه کم شده و بسیار غلیظ شده و پرتاب نداره خیلی آزارم میده خجالت میکشم دکتر برم ، ممنون میشم راهنماییم کننین .

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      اگر نمی‌توانید به آزمایشگاه و دکتر مراجعه کنید تو بازار گجت اسپو وجود دارد که می‌توانید در خانه آزمایش اسپرم انجام بدید و از وضعیت باروری خودتون مطلع بشید. بعد از انجام آزمایش نتیجه رو با ما به اشتراک بگذارید تا راهنماییتون کنیم.

  34. ابراهیم گفت:

    سلام من آزمایش اسپرم دادم اسپرم دنسیتی 126 میلیونه ولی پروگرسیو اسپرمم 28 و موتیو اسپرمم 34 که غیر طبیعی هست. حجم مایع منی هم کمتر از یک میلیمتره و واریکوسل باقطر 3.5 میل دارم. برای افزایش حجم منی دارویی هست که مصرف کنم؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      برای افزایش حجم منی می‌توانید از قرص دبل بول و انرژکس استفاده کنید

  35. Javad گفت:

    سلام من نمی‌دونم چرا موقع آزمایش اسپرم مقدار خیلی کمی منی خارج شد حدود ۱.۵ میلی و خیلی شفاف و روان بود. در حالت عادی خیلی بیشتر و غلیظ میاد .
    جواب تست ک اومد اسپرم صفر بود
    آیا احتمال داره جواب تست اشتباه شده باشه و بخاطر شرایط آزمایشگاه و استرس بوده باشه

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      بله به خاطر شرایط نامناسب اتاق نتوانسه اید نمونه مناسب را تهیه کنید. از گجت اسپو استفاده کنید

  36. عبدالله آذر نوش گفت:

    س منی من صفر شد ولی داروی گیاهی خوردم رفت 30درصد بعد یک سال نخورم اسپرم شدصفر دکتر گفته باید تخمک گذاری کنم آیا راهی هست بالابردن اسپرم یانه لطفاً کمک کنی سن من شد 39سال دیگه راهی هست لطف کنی خدای کنی کمک کنید

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      از روش های کمک باروری استفاده کنید

  37. Black heart گفت:

    سلام ببخشید من روزی شده که بیشتر از ۲۰ بار ان به انزال رسیدم اما با این حال چند روز پشته سر هم ایا این مورد میتونه برای باروری در مردان مثل من مشکل به وجود بیاره و هم چنین اگر این میزان انزال رو به یک بار در پنج ماه برسونم برای من مشکلی به وجود میاره تقریبا یه مدتی حدود چند ماه سیگار میکشیدم

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      برای بررسی بهتر از یک آزمایش اسپرم در خانه انجام دهید. برای این منظور می توانید از دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو استفاده کنید

  38. پیمان گفت:

    سلام خانم دکتر
    من از اول بلوغ تا الان که سنی حدود ۴۳سال دارم اصلا جنب نشدم
    و وقتی که به بحث انزال و مقدار حجم منی پی بردم ،متاسفانه خیلی کمتر از چیزی بوده که نرمال و استاندارد هست
    چکار کنم که حجم منی زیاد بشه چون مسلما در پی اون ایجاد رابطه حنسی بهتر خواهد شد
    کارم صنعتی و استرس زا است و داروی کلونازپام ۱ میلی هر شب مصرف میکنم
    محبت بفرمایید در صورت امکان نظر محترمتون رو بفرمایید

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      حجم منی اگر در کیفیت رابطه جنسی شما تاثیر میگذارد میتوانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. حجم منی بر روی کیفیت باروری زیاد تاثیر ندارد و حجم بالای 2 میلی لیتر کافیست. البته می تواند به دلیل انسداد مجاری نیز باشد. یک سونوگرافی بیضه داشته باشید.

  39. محمود گفت:

    سلام
    مایع منی من چیزی حدود ۵ قاشق غذا خوری هست و دفعات خروج تقریبا هر روز هست، آیا در آینده آسیبی میزنه؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      حجم بالای منی در شما به دلیل اندازه بزرگ سمینال وزیکول است. خیر آسیبی نمی زند. برای بررسی می توانید از دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده