حساسیت در روابط متقابل چیست؟ و چه نقشی در عملکرد جنسی دارد؟

روابط متقابل چیست ؟حساسیت در آن به چه معناست؟

روابط متقابل  زمانی رخ می دهد که من به نوعی با شما رابطه برقرار کنم و شما هم به من جواب بدهید. به زبان علمی، شروع ایجاد رابطه محرک نامیده می شود و واکنشی که به این محرک داده می شود پاسخ نام دارد. اریک برن رابطه ی متقابل را به عنوان ((واحد اساسی برخورد اجتماعی))تعریف می کند .اما گاهی ممکن است که یک سری عوامل باعث برهم خوردن این روابط متقابل  شود که یکی از آن ها حساسیت به وجود امده در این روابط است.حساسیتی که گاهی اوقات باعث می شود فرد افکار و رفتار دیگران را آن طور که باید متوجه نشوند و باعث سو تعبیر در این مورد باشد.استرس وافسردگی ودیگر عوامل روانی هم می تواند در این امر تاثیر گذار باشند.

حساسیت در روابط متقابل

حساسیت در روابط متقابل وکارکرد آمیزش جنسی

آمیزش جنسی به عملی گفته می شود که برای لذت جویی و تولید مثل انجام می شود در پژوهشی هایی که انجام گرفته است مشخص شده است که ارتباط معناداری بین کارکردهای جنسی ونوع ارتباط طرفین وهمسران وجود دارد. یعنی زمانی آمیزش جنسی سالم اتفاق می افتد که طرفین روابط متعادلی با یکدیگر داشته باشند .و از عواملی که می تواند در ایجاد این رابطه متعادل نقش داشته باشد می توان به سن ،فرهنگ ،سبک زندگی ،جامعه و…. اشاره کرد.که هر کدام از اینها به نحوی تاثیر و نقش در ایجاد روابط متقابل دارند که در برقراری رابطه ی جنسی هم می توانند تاثیر گذار باشند.

ادامه مطلب
خلق پایین در مردان نابارور ناشی از چه عواملی می تواند باشد؟

تفاوت طرفین با یکدیگر باعث می شود که پاسخ مناسب به خواست ها و نیازهای همدیگر ندهند همچنین وجود افسردگی و اضطراب و…. هم باعث می شود در راستای روابطی که بین زوجین است ،مشکل ایجاد شود که همین مسئله هم کارکرد جنسی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

حساسیت در روابط متقابل و تاثیر آن بر باروری

همان گونه که گفته شد حساسیت هایی که در روابط متقابل به وجود می آید می تواند با گذشت زمان و به مرور در کارکرد و کنش های جنسی زوجین تاثیر بگذارد. حال این اثرات به صورت های گوناگونی امکان پذیر هستند مانند لذت نبردن از رابطه ی جنسی، طی نکردن چهار مرحله ی عملکرد جنسی ،کاهش اعتماد به نفس.  هر گونه اختلال در عملکرد جنسی باعث می شود ،قدرت باروری مردان کاهش پیدا کند و تعداد اسپرم های آنها پایین بیاید و یا همسران آنها در اثر این مشکلات دچار سرد مزاجی شود وپاسخ جنسی آنها مختل شود.

کدام عوامل در این راستا تاثیر می گذارند ؟

قبلا اشاره کردیم که عواملی مانند فرهنگ ،سن ، سبک زندگی،جامع،وضعیت جسمی و….می توانند در ایجاد حساسیت هایی در روابط دخیل باشند که در این مبحث میخواهیم اشاره ای به چند مورد ان ها داشته باشیم.

سن:سن یکی از عواملی است که در این مورد تاثیر به سزایی می تواند داشته باشد.زوجینی که فاصله ی سنی آن ها بیشتر باشد طبیعتا  در درخواست ها ،فانتزی ها وهمچنین تجربه ی هیجانات هم ممکن است فاصله ی زیادی باهم داشته باشند. و در فهم و عمل خواست های همدیگر هم دچار مشکل  شوند. چون فکر و دوره ی سنی آن ها باعث می شود. که هر کدام در مرحله و دوره ای از زندگی باشند که دنیای متفاوتی با یکدیگر دارند.ولی هر چقدر این فاصله کم باشد افکار ونیاز ها هم نزدیک تر به یکدیگر می تواند باشد.

ادامه مطلب
اختلال نعوظ در مردان

فرهنگ: تفاوت فرهنگی هم از دیگر عواملی است که می تواند یک سری حساسیت هایی در روابط زوجین مخصوصا در بحث آمیزش جنسی آن ها به وجود آورد. سکس های خشن و انواع پوزیشن ها می تواند در فرهنگی عادی و رایج باشد ولی در فرهنگ دیگر غیر عادی جلوه یابد بنابراین دونفری که نوع آمیزشهای جنسی آنها متفاوت است می تواند آنها را دچار مشکل کند.

وضعیت جسمی:یکی از مواردی که شاید بیشترین توجه فرد می تواند بر آن  باشد وضعیت جسمی و جنسی طرفین است.یعنی اگر یکی از طرفین از لحاظ وضعیت جسمیو جنسی ،مشکل ویا موردی داشته باشد که طرف مقابل نتواند آن را نادیده بگیرد ویا خود فرد نتواند با آن کنار بیاید . به مرور آن ها دچار مشکل در ایجاد رابطه ی جنسی می شوند. و این امر باعث می شود که آن ها در عملکرد جنسی خودشان  گونه که باید احساس رضایت نداشته باشند که همین امر باعث به وجود آمدن یک سری از مشکلات دیگری می شود.

حساسیت در روابط متقابل

سخن آخر

عده ای از افراد هستند که در روابط متقابل خود و روابط جنسی خود بعضی موارد را نادیده می گیرند وتوجه خاصی به آن ها ندارند که شاید در نظر آن ها خیلی مسئله  ی قابل توجهی نباشد.اما در اصل به مرور زمان و گذشت دوره ای از این روابط شکل گرفته یک سری حساسیت هایی در روابط به وجود می آید وهمان مسائل  کوچک باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری وبزرگتری می شوند.گاهی اوقات هم که در چنین مواقعی اگر اعتراض ویا مشکل، مشهود نباشد طبیعتا طرفین تمام خواست ها ، نیازها و افکار خود را در رابطه سرکوب کرده و اعتراضی به این موضوع ندارد و با آن کنار می آید که همین مسئله باعث می شود فرد آسیب روحی و جسمی ببیند.اما وقتی پس از گذشت زمان زوجین به این مسئله توجه کنند متوجه می شوند که بعضی موارد مانند سن آن ها ،سبک زندگی وفرهنگ آن ها متناسب با رابطه ای که در آن قرار دارند هماهنگ نیست وآن ها هیچ احساس رضایتی از این مورد ندارند. مخصوصا مردان که بیشتر دوست دارند خواست آن ها  عملی شود اگر در این مواقع گیر کنند دچار بحران ومشکل می شوند وممکن است که عملکرد جنسی انها مورد هدف قرار بگیرد.در هر حال افراد می توانند با استفاده از مشاورین مربوطه قبل از اینکه روابط شکل بگیرد یک سری مسائل را حل کنند وبا آمادگی بیشتر و راحت تر بتوانند در مسیری قدم نهند که زندگی آیندهآن ها تحت تاثیر قرار دهد.

ادامه مطلب
سبک زندگی مردان و عوامل تاثیر گذار آن در بهداشت باروری مردان

قرص و مکمل تقویت جنسی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده