سرطان بیضه و ناباروری در مردان

سرطان بیضه: علل ، علائم ، تشخیص و درمان

سرطان بیضه یک بیماری نادر است، اما به طور عمده مردان جوان در سنین باروری را تحت تأثیر قرار می­ دهد. این تومورها در بیشتر موارد قابل درمان هستند. متخصصان برای تشخیص علائم مانند یک توده، لمس خود بیضه­ ها را توصیه می­ کنند. در صورت تأیید سرطان بیضه، به همه این مردان توصیه می­شود قبل از درمان ضد سرطان­، مایع منی خود را برای حفظ باروری خود منجمد کنند.

سرطان بیضه و ناباروری در مردان

1-انواع سرطان بیضه

سرطان بیضه در سنین 15 تا 40 سال،  در مردان شایع است. اگر چه میزان مرگ و میر آن کاهش یافته است، اما واقعیت این است که سرطان بیضه، باروری مردانی را  که در سنین باروری و مایل به بچه دار شدن هستند، تحت تاثیر قرار می­دهد. سرطان بیضه و به ویژه روش­های درمانی برای ریشه کن کردن آن مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی به طور جدی بر قدرت باروری مردان تأثیر می­گذارد.

سرطان بیضه و ناباروری در مردان

پیش ­بینی و درمان سرطان بیضه اساساً به نوع تومور بستگی دارد. بیش از 90٪ تومورهای بیضه در سلول­ های زایایی تولید می­ شود، جایی که اسپرماتوژنز یا تولید اسپرم انجام می شود. به همین دلیل ، این تومورها را تومورهای سلول­ های زایا نیز می ­نامند که به نوبه خود در انواع زیر متفاوت است:

1-1-سمینوما

سمینوما حدود 40٪ از تومورهای بیضه را تشکیل می­دهد. مشخصه آن­ها تومورهای کند رشد می­باشد و معمولاً به سایر قسمت­های بدن گسترش نمی­ یابند. یکی از مارکرهای تومور این نوع سرطان هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی(hCG)  که غالباً افزایش یافته و برای تشخیص سرطان بیضه استفاده می شود.

علاوه بر این، سمینوم­ ها به دو زیر گروه طبقه بندی می ­شوند:

  • سمینوم کلاسیک

این سمینوم شایع­ترین می­ باشد و معمولاً در مردان بین 25 تا 45 سال دیده می­شود.

  • اسپرماتوکیست سمینوما

این بیماری بسیار نادر است و در سنین بالاتر، در حدود 65 سالگی اتفاق می­افتد. از آنجایی که این تومورها دارای رشد آهسته رشد می ­باشند، پیش­ بینی آن ­ها بسیار خوب است و به پرتودرمانی بسیار حساس هستند.

ادامه مطلب
کرونا و ناباروری؛ تاکنون هیچ مطالعه جامعی نشان دهنده تاثیر کرونا بر ناباروری نیست

1-2- غیر سمینوما

تومورهای غیر سمینوما 60٪ تومورهای بیضه را تشکیل می­ دهند و در سنین پایین­ تر، بین 15 تا 35 سال ظاهر می­شوند. این تومورها با سرعت بیشتری رشد می­کنند و بنابراین شدیدتر هستند.زیر گروه ­های اصلی تومورهای سلول­ های زایای غیر سمینوما به شرح زیر است:

  • سرطان جنین

این تومور بسیار تهاجمی است، زیرا تومور معمولاً به سرعت به سایر اندام­ ها سرایت می­ کند. مارکرهای تومور برای این نوع سرطان hCG و آلفا فتوپروتئین (AFP)  هستند.

  • کارسینومای کیسه زرده

این نوع سرطان در بین کودکان و جوانان شایع است و از توانایی بالایی برای بهبودی برخوردار است. مارکر اصلی تومور نیز آلفا فتوپروتئین است.

  • کوریوکارسینوما

این یک تومور بسیار نادر است که مردان بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. خیلی سریع رشد می کند و می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. نشانگر اصلی تومور hCG است.

2- عوامل خطر

دلایل دقیق سرطان ناشناخته است، اگر چه مشخص است که به سبک زندگی یک فرد ممکن مرتبط باشد و احتمال ابتلا به نوعی تومور را افزایش دهد. عوامل خطر سرطان بیضه به شرح زیر است:

  • کریپتورکیدیسم: بیضه نزول نکرده پس از تولد.
  • سابقه خانوادگی سرطان بیضه
  • عفونت HIV
  • عوامل محیطی: مردانی که در اثر کار در معرض مواد شیمیایی یا تابش قرار می­گیرند.
  • تغییرات ژنتیکی: مانند سندرم کلاین فلتر که باعث رشد غیر طبیعی بیضه­ ها می ­شود.
  • نژاد یا قومیت: میزان ابتلا به سرطان بیضه در مردان سفیدپوست بیشتر از مردان آمریکایی-آفریقایی است.

لازم به ذکر است که داشتن یک یا چند عامل خطر به معنای ابتلا به سرطان بیضه در یک مرد نیست.

3- علائم و تشخیص

اول، همه متخصصان در این زمینه بر اهمیت تشخیص به موقع سرطان بیضه اصرار دارند تا بتوانند درمان سریع را برای برداشتن تومور بدون تأثیر جدی بر سلامت مرد انجام دهند. برای این منظور، توصیه می­شود که همه جوانان، از سن مدرسه به بعد، به طور مکرر بیضه خود را لمس کنند تا علائم سرطان مانند ظهور یک توده در ناحیه بیضه را تشخیص دهند. علائم و نشانه­ های دیگری که باید در تشخیص سرطان بیضه مراقب آن­ها باشد شامل موارد زیر است:

  • تورم یا توده بدون درد در بیضه
  • تغییر در اندازه، شکل و / یا بافت بیضه
  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • علائم معمول توسط ناحیه بیضه
  • درد در زیر شکم، کمر یا کشاله ران
  • تجمع مایعات در کیسه بیضه
  • بزرگ شدن یا حساسیت پستان
سرطان بیضه و ناباروری در مردان

با وجود تمام موارد گفته شده، برخی از مردان هیچ علائمی از سرطان بیضه ندارند و سرطان بیضه فقط با آزمایش پزشکی برای بیماری ­های دیگر قابل تشخیص است. به عنوان مثال، با انجام سونوگرافی بیضه در یک مطالعه ناباروری مردان. شما می­ توانید تمام اطلاعات دقیق در مورد تشخیص و خودآزمایی برای تشخیص این نوع تومورها را در مقاله زیر بدست آورید: خودآزمایی به عنوان اقدامی پیشگیرانه علیه سرطان بیضه

ادامه مطلب
تاثیر داروی پنتوکسی فیلین بر ناباروری مردان

4- درمان

درمان سرطان بیضه عمدتا به نوع تومور، مرحله آن و اینکه آیا روی یک یا هر دو بیضه تأثیر می­ گذارد بستگی دارد. در زیر شرح مهمترین درمان های ضد سرطان آورده شده است:

عمل جراحی

برداشتن بیضه (ارکیکتومی رادیکال اینگوینال) برای همه انواع و مراحل سرطان بیضه نشان داده شده است. میزان درمان آن بسیار زیاد است، اگرچه گاهی اوقات لازم است که برای جلوگیری از عود ، جراحی را با شیمی درمانی یا رادیوتراپی ترکیب کنیم.

پرتودرمانی

در تومورهای نوع سمینوما بسیار موثر است. پرتوهای پرانرژی به سمت ناحیه بیضه هدایت می شوند و سلول های سرطانی را از بین می برند. میزان بهبودی آن در مراحل اولیه بیش از 95 درصد است ، اما به تومورهای غیر سمینوما بسیار حساس نیست.

شیمی درمانی

هنگامی که تومور به سایر قسمت­های بدن گسترش یابد، این روش درمانی انتخابی است. این شامل تجویز داروهایی (بلاومایسین ، کاربوپلاتین، اتوپوزید یا سیس پلاتین) برای از بین بردن سلول­های سرطانی است.

5- تأثیرات بر باروری

سرطان بیضه مشکلات عقیم سازی مردان را ایجاد نمی­کند. با این حال، این درمان­های سرطان است که باعث می­شود بسیاری از پسران پس از بهبودی در بچه دار شدن دچار مشکل شوند. تأثیرات آن بر باروری مردان به نوع درمان بستگی دارد. اول ، برداشتن بیضه عملکرد جنسی مردان یا پارامترهای بنیادی را تغییر نمی دهد. بیضه باقیمانده قادر به تولید همان مقدار اسپرم و هورمون های جنسی برای پاسخگویی به تمام نیازها است.

از طرف دیگر، پرتودرمانی و شیمی درمانی بر اسپرماتوژنز هر دو بیضه تأثیر می­ گذارد و بسته به میزان درمان، ممکن است باعث ناباروری موقتی یا دائمی شود. به همین دلیل، بهترین راه برای فرزند دارشدن در آینده، حفظ باروری با انجماد مایع  منی است. فقط لازم است که مرد بعد از 3-5 روز پرهیز ، نمونه مایع منی را در آزمایشگاه بگذارد.

ادامه مطلب
اثر قرص زینک بر باروری مردان

6-علائم سرطان پیشرفته بیضه چیست؟

تشخیص علائم سرطان بیضه همیشه آسان نیست ، چه در مراحل اولیه و چه در مراحل پیشرفته تر که سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است. با این حال ، برخی از علائم این متاستاز ممکن است به شرح زیر باشد:

کمر درد در صورت گسترش به غدد لنفاوی.

مشکل تنفس ، سرفه ، یا درد قفسه سینه در صورت متاستاز ریوی.

درد شکمی در صورت وجود متاستاز در کبد.

سردرد یا گیجی هنگام سرطان به مغز گسترش می­یابد.

سرطان بیضه و ناباروری در مردان

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

6 فکر در مورد “ سرطان بیضه و ناباروری در مردان

  1. مینا گفت:

    سلام خسته نباشید و ممنون از سایت خوبتون
    من یه سوال داشتم اینکه پسربچه ای ک تو سن پایین هردو بیضه اش رو بخاطر گسترش پیدا کردن سرطان خون از دست بده عملا درمانی براش وجود نداره؟

    1. حسین واثقی گفت:

      از اسپرم اهدایی می توانید استفاده کنید

  2. ناشناس گفت:

    سلام حالتون خوبه من ۲۰ سالمه
    و الان بالای بیضم سمت راست ی توده ای جریان چیه چه کار باید بکنم?

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      برای معاینه فیزیکی به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید. وجود هرگونه توده کوچک در بیضه می‌تواند در آینده مشکل‌ساز باشد.

  3. j گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۱۵ سالمه و اخیرا متوجه توده یی در بیضه سمت چپ شدم
    و از گفتن این موضوع به خانوادم خجالت میکشم و واقعا اذیت میشم بنظر شما چه کار کنم تکلیف چیه؟

    1. کارشناس علمی داروخانه باروری اسپو گفت:

      خجالت چرا! سلامتی بزرگترین دارایی شماست! درمیان گذاشتن این موضوع باعث میشه که سریعتر درمان کنید چون سن پایینی هم دارید. با پدر خودتون در میان بذارید نگران نباشید. ترس و خجالت در موضوع سلامتی مفهومی نداره دوست عزیزم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده