محصولات رایج پاک کننده چگونه می توانند بر باروری مردان تأثیر بگذارند؟

پاک کننده

آیا می دانید؟ تولید جهانی پلاستیک از 50 میلیون تن در اواسط دهه 1970 امروزه نزدیک به 300 میلیون تن رسیده است. ما از بسیاری از پاک کننده ها و محصولات مشابه بدون توجه به تأثیرات منفی احتمالی آنها بر روی باروری در خانه استفاده می کنیم و در واقع دانسته چشم پوشی می کنیم در حالی که بسیاری از آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که موجب آسیب  می شوند

برخی از این محصولات پاک کننده روزمره ممکن است به باروری شما آسیب  جدی برسانند. این مواد به عنوان مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز (EDC)  شناخته می شوند و شامل ترکیباتی هستند که به طور گسترده استفاده می شوند مانند بیس فنول A ، فتالات و پارابن. تحقیقات نشان می دهد EDC می تواند بر سلامت باروری زنان و مردان تأثیر بگذارد ، که به طور بالقوه می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد.

از صدها هزار ماده شیمیایی ساخته شده توسط بشر ، تخمین زده می شود که حدود 1000 مورد ممکن است خاصیت غدد درون ریز داشته باشند.

تشخیص باقی مانده های ED در سرم انسان ، پلاسمای سمینال و مایعات فولیکولی این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است قرار گرفتن در معرض محیط در معرض ED بر روی باروری انسان تأثیر بگذارد

محققان اثر دی- (2-اتیل هگزیل) فتالات (DEHP) را که از پرکاربردترین مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز است ، مطالعه کردند. این ماده در مجموعه گسترده ای از محصولات صنعتی و مصرفی از جمله لوله کشی و لوله های پلی وینیل کلراید (PVC) ، مواد آرایشی ، وسایل پزشکی و اسباب بازی های پلاستیکی یافت می شود. این مطالعه نشان داد که موشهای نر در معرض DEHP مقدار تستوسترون در خون و اسپرم کمتری در مایع منی  نسبت به موش های نرمال دارند. در نتیجه ، آین موش ها در سنی باروری خود را از دست دادند که به طور معمول  باید بارور باشند.

ادامه مطلب
پروتامین اسپرم و ناباروری مردان

برهم زننده های غدد درون ریز توانایی تقلید از اثرات هورمون های تولید مثل را دارند و به طور آشکاری می توانند در سیستم غدد درون ریز که منجر به اختلالات تولید مثل در سطوح مختلف می شود تداخل ایجاد کنند و با توجه به عملکردهای تولید مثل در مردان ، بیشترین تأثیرات در اثر تجزیه فرآیندهای واسطه استروژن یا آندروژن ایجاد می شود.

چندین مطالعه تجربی ارتباط بین کیفیت پایین اسپرم و افزایش سطح ED در محیط را نشان داده است. ED ها ممکن است با تداخل در سلولهای زایا و سلولهای حامی اسپرم ، نه تنها اسپرماتوژنز را مختل کنند ، بلکه ممکن است بر استروئیدوژنز در سلولهای لیدیگ نیز تأثیر بگذارد.

بررسی های مختلف نشان داده است که برخی از گروه های ED ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق مکانیسم های مختلف ، در بیوسنتز هورمون های استروئیدی و اسپرماتوژنز دخالت کنند. اختلال در عملکرد این فرایندها می تواند باعث مردانگی ناقص ، میل جنسی سرکوب شده ، کاهش ظرفیت استروئیدزایی ، ایجاد ناهنجاری های مختلف در اسپرم شود و متعاقباً کاملاً از توانایی تولید مثل انسان جلوگیری کند.

پاک کننده

ما در اسپو  آخرین مطالب سلامت باروری  را با شما به اشتراک می گذاریم و شما را تشویق می کنیم که در مورد بهداشت پیش از بارداری و باروری با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

قرص و مکمل تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده