باروری مردان

چگونه مورفولوژی یا شکل اسپرم را بهبود ببخشیم؟

مورفولوژی اسپرم یا شکل اسپرم در طی تجزیه و تحلیل اسپرم ارزیابی می شود. داشتن تعداد زیادی اسپرم غیرطبیعی می تواند به معنای آن باشد که اسپرم کمتری قادر به باروری تخمک خواهد بود ، که ممکن است دستیابی به بارداری را دشوار کند.

بهبود مورفولوژی اسپرم همراه با تعداد و تحرک اسپرم، قسمت مهمی در درمان ناباروری مرد می باشد. چندین استراتژی وجود دارد که با آن می توانید  مورفولوژی اسپرم را  بهبود بخشید از جمله اصلاح رژیم غذایی ، مصرف مکمل ها و ایجاد تغییر در سبک زندگی.

رژیم غذایی سالم را دنبال کنید تا مواد مغذی محافظت کننده اسپرم بیشتری دریافت کنید:

غذاهایی که می خورید می توانند بر باروری شما تأثیر مثبت یا منفی داشته باشند ، بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم است.

  • تا حد امکان از غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای سرخ شده ، فست فودها و غذاهای فرآوری شده منجمد یا کنسرو شده  خودداری کنید.
  • غذاهای ناسالم را با افزودن ماهی بیشتر در رژیم غذایی جایگزین کنید.
  • از مصرف محصولات سویا خودداری کنید.
  • مصرف لبنیات پرچرب  را محدود کنید.
  • اگر به آجیل حساسیت ندارید ، بیشتر گردو بخورید.
مورفولوژی

روزانه ۲ تا ۳ وعده از غذاهایی که غنی از ویتامین C هستند استفاده کنید:

ثابت شده است که ویتامین C کیفیت کلی اسپرم  از جمله مورفولوژی اسپرم را افزایش می دهد ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که روزانه مقدار زیادی غذای غنی از ویتامین C مصرف می کنید.

مردان ۱۹ سال به بالا روزانه به ۹۰ میلی گرم ویتامین C نیاز دارند. برخی از منابع خوب ویتامین C عبارتند از:

  • مرکبات ، مانند پرتقال ، گریپ فروت ، لیمو و لیموترش
  • فلفل
  • طالبی
  • انبه
  • کلم بروکلی
  • گل کلم
  • سیب زمینی های شیرین

روزانه ۲ تا ۳ وعده غذای غنی از ویتامین E مصرف کنید:

دریافت ویتامین E کافی نیز می تواند به پیشرفت مورفولوژی اسپرم کمک کند. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E برای مردان ۱۴ سال به بالا ۱۵ میلی گرم است ، بنابراین هر روز ۲ تا ۳ وعده غذای غنی از ویتامین E مصرف کنید. برخی از منابع خوب ویتامین E شامل این موارد است.

  • دانه های آفتابگردان
  • بادام ها(هندی، رمینی)
  • کره بادام زمینی
  • کدو تنبل
  • مارچوبه
  • فلفل دلمه ای قرمز

از ۲-۳ وعده روزانه گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی ، لیکوپن دریافت کنید:

لیکوپن  به بهبود مورفولوژی اسپرم کمک می کند ، بنابراین مهم است که در رژیم روزانه خود مقدار زیادی لیکوپن دریافت کنید. میزان توصیه شده لیکوپن در روز ۱۰،۰۰۰ میکروگرم است که می توانید آن را در ۲ تا ۳ وعده گوجه فرنگی یا محصولات پایه گوجه دریافت کنید. گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی بهترین منبع لیکوپن هستند ، بنابراین  آنها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. برخی از راه های دریافت لیکوپن عبارتند از:

  • خوردن گوجه فرنگی خام یا پخته شده
  • پخت و پز با گوجه فرنگی کنسرو شده ، سس گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی
  • نوشیدن آب گوجه فرنگی

به جای انواع دیگر چربی از روغن زیتون استفاده کنید:

مطالعات نشان داده اند که روغن سویا تأثیر منفی بر مورفولوژی اسپرم دارد، اما وقتی روغن زیتون جایگزین میشود، مورفولوژی اسپرم بهبود می یابد. اگر تمایل به استفاده از محصولاتی دارید که حاوی روغن سویا هستند ، سعی کنید به سراغ محصولاتی بروید که دارای روغن زیتون هستند یا از روغن زیتون برای پخت و پز و طعم دادن به غذاها استفاده کنید.

  • به عنوان مثال ، سعی کنید به جای استفاده از سس سالاد که از روغن سویا درست شده است ، روغن زیتون را به سالادها اضافه کنید.
  • از غذاهای فرآوری شده حاوی روغن سویا در لیست مواد تشکیل دهنده خودداری کنید.

از یک مولتی ویتامین روزانه استفاده کنید:

مطالعات نشان داده اند که مصرف یک مولتی ویتامین روزانه بهبود چشمگیری در مورفولوژی اسپرم ایجاد می کند .

روزانه از مکمل CoQ10 استفاده کنید:

یک مطالعه نشان داده است که مکمل های CoQ10 باعث بهبودی مورفولوژی اسپرم می شود. CoQ10 را می توانید از منابع غذایی مانند گوشت ، ماهی و غلات کامل دریافت کنید ، اما نه به میزان مکمل.  در صورت استفاده از سایر داروها ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا CoQ10 ممکن است با برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد.

سعی کنید روزانه مکمل کارنیتین مصرف کنید:

کارنیتین باعث بهبود کیفیت کلی اسپرم می شود. روزانه یک مکمل ۲ گرمی کارنیتین مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که حداقل ۲ ماه طول خواهد کشید تا شاهد بهبود کیفیت اسپرم در اثر مصرف کارنیتین باشید.

  • کارنیتین در برخی از غذاها مانند گوشت قرمز ، ماهی و تخم مرغ نیز وجود دارد ، اما نه به میزان مکمل.
  • در صورت استفاده از هر دارویی حتماً ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

یک مکمل جینسینگ روزانه اضافه کنید:

جینسینگ مدتهاست که به عنوان یک مکمل کمک باروری تبلیغ می شود. جینسینگ ، میل جنسی و کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد، بنابراین مصرف یک مکمل جینسینگ روزانه ممکن است ارزش امتحان را داشته باشد. ابتدا اطمینان حاصل کنید که جینسینگ با داروهایی که مصرف می کنید تداخل دارویی نداشته باشد.

برای بهبودی مورفولوژی اسپرم سالم مرتباً ورزش کنید:

ورزش منظم به نفع سلامت کلی شما خواهد بود و این ممکن است به بهبود کیفیت اسپرم نیز در طول زمان کمک کند. سعی کنید نوعی ورزش را که از آن لذت می برید پیدا کنید و آن را در بیشتر روزهای هفته انجام دهید. در حالت ایده آل ، شما باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش متوسط داشته باشید.

  • پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شنا و کلاس های ایروبیک را امتحان کنید یا ببینید چه چیزی را دوست دارید. یافتن چیزی که واقعاً از آن لذت می برید ، پایبندی به آن را بسیار آسان می کند.
  • برای خود یک برنامه ی ورزشی تنظیم کنید ، مانند تمرین در باشگاه قبل یا بعد از کار ، یا بعد از شام با همسرتان پیاده روی کنید.

اگر سیگاری هستید سیگار را ترک کنید:

سیگار کشیدن  با کاهش تعداد اسپرم ، کاهش تحرک و افزایش اشکال غیر طبیعی اسپرم باعث بروز ناباروری در مردان می شود. با پزشک خود در مورد گزینه های ترک سیگار صحبت کنید.

 رابطه جنسی ایمن را انجام دهید:

ابتلا به STI (عفونت مقاربتی) مانند کلامیدیا یا سوزاک ، می تواند اثرات طولانی مدت بر باروری شما داشته باشد. اگر در یک رابطه با یک نفر نیستید ، اطمینان حاصل کنید که هر وقت رابطه جنسی دارید از کاندوم سالم استفاده می کنید و به طور منظم آزمایش STI را انجام می دهید.

author-avatar

درباره حسین واثقی

دکتری فیزیولوژی تولید مثل علاقمندی من در زمینه تخصصی بیشتر مباحث ژنتیکی و اپی ژنتیکی مرتبط با ناباروری و بحث انجماد سلول های جنسی هست. همکاری من با مجموعه پزشکی ناباروری اسپو در موضوعات اقتصاد ناباروری، بازارهای پیش روی ناباروری در دنیا و معرفی استارتاپ ها و مراکز تحقیقاتی ناباروری است.

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.