کرونا و ناباروری؛ تاکنون هیچ مطالعه جامعی نشان دهنده تاثیر کرونا بر ناباروری نیست

آیا کرونا می تواند در باروری مردان تاثیر داشته باشد؟

این سوالی است که این روزها بسیار پرسیده می شود. تا به امروز همه مطالعاتی که بر روی کرونا انجام شده است نشان دهنده عوارض سنگین این ویروس بر روی ریه می باشد. اما آیا این ویروس بر عملکرد دستگاه تولید مثلی مردان نیز می تواند تاثیر گذار باشد؟ برای پاسخ به این سوال مطالعات اولیه ای انجام شده است. نتایج آن نشان دهنده احتمال آسیب به لوله های اسپرم ساز بیضه ها می باشد. اما این که این مطالع[bookly-cancellation-confirmation]ات تا چه اندازه معتبر می باشد هنوز نمی توان نتیجه گیری کرد.

کرونا و ناباروری؛ تاکنون هیچ مطالعه جامعی نشان دهنده تاثیر کرونا بر ناباروری نیست

ناباروی مردان

ناباروری، یکی از مشکلات مهم در زندگی 25 درصد از زوج هاست. تقریباً علت 40 درصد موارد ناباروری مربوط به مرد و باقی موارد مربوط به زن یا هر دو است. با کاهش نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد در کشور توجه به مقوله ناباروری باید جدی تر دنبال شود. نزدیک به پنج میلیون زوج نابارور در کشور می تواند در آینده معضل جدی باشد. در آقایان پس از ۴۰ سالگی کمیت و کیفیت اسپرم کاهش پیدا کرده و خطر بروز ناهنجاری در جنین نیز افزایش می‌یابد. بنابراین به‌رغم مشکلات اقتصادی، توصیه می شود که جوانان ازدواج و فرزندآوری را به تأخیر نیندازند. دلایل بسیار زیادی می تواند موجب ناباروری مردان گردد. با شیوع ویروس کرونا محققان مطالعاتی را انجام دادند تا تاثیر ویروس بر تولید مثل مردان را بررسی نمایند. اما تاکنون مطالعه جامعی که نشان دهد ویروس کرونا موجب اختلال در عملکرد جنسی مردان می شود گزارش نشده است.

ادامه مطلب
اپیدیدیمیت یا التهاب اپیدیدیم وناباروری مردان

مکانیسم اثر احتمالی کرونا بر ناباروی مردان

گیرنده هایی که ویروس کرونا به منظور ورود به سلول ایجاد شده اند. در سطح سلول های سازنده هورمون جنسی مردانه، یعنی تستوسترون نیز وجود دارند. این احتمال مطرح شده که ممکن است ابتلا به این ویروس موجب عوارضی بر عملکرد جنسی مردان شود. ویروس کرونا همراه با تب شدید می باشد و تب بالا و مداوم می تواند روی سلول های اسپرم ساز بیضه ها تاثیر مخربی داشته باشد. اما اگر ابتلا به این ویروس ها باعث ایجاد التهاب در بیضه شود، آثار مخرب آن طولانی مدت خواهد بود. از طرف دیگر تاثیر استرس و فشار عصبی بر نابارروی است. این امر می تواند باعث تجمع اکسیدان ها و اختلال در تعادل آنتی اکسیدانی سلول اسپرم شده و منجر به آسیب آن شود. اما تاکنون گزارش جامعی برای این مورد نیز ارایه نشده است. به طور کلی هنوز شواهد کافی درباره‌ی ابتلا به کووید ۱۹ و تأثیر آن بر ناباروری در دست نیست.

ارتباط کرونا و ناباروری مردان

مطالعات محققین در رابطه با تاثیر کرونا روی ناباروی

گزارش‌های ابتدایی حاکی از آن است‌که مکانیسم محتمل به دلیل حضور ویروس در بدن و ایجاد عفونت ویروسی در دستگاه تناسلی که حاوی مقدار زیاد آنزیم ACE2 (پروتئين  آنزيم آنژيوتانسين) می‌باشد. از طریق این  پروتئين، ویروس وارد بدن می شود. یک مطالعه روسی کاهش 38 درصدی اسپرم مردانی که دچار کروناویروس شده اند را گزارش کرده است. مطالعه ای  هم توسط چینی ها انجام شده است و در پایگاه مدیکال اکسپرس منتشر شده است. ویروس را در اسپرم ۶ نفر از ۳۸ مردی که به کووید ۱۹ مبتلا بودند مشاهده کرده‌اند که حال چهار نفر از آنها وخیم و دو نفر دیگر در حال بهبودی بوده است. اما هنوز مشخص نیست که  میزان ماندگاری این ویروس در اسپرم افراد مبتلا تا چه زمانی‌ است.

ادامه مطلب
هیدروسل بیضه (آب آوردن بیضه) چیست؟ علائم ، علل و درمان

نتیجه گیری

با توجه به شکاف موجود در دانش، بیماران نابارور باید در مورد مزایا و معایب شروع درمان ناباروری طی پاندمی کرونا مشاوره شوند. ارزیابی مستمر اسپرم با استفاده از گجت های ارزیابی اسپرم در خانه می تواند به مردان برای آگاهی از سلامت باروری شان در دوران کرونا کمک شایانی نمایند و نگرانی آن ها را برطرف کند. هم چنین باید سطح استرس و نگرانی و ترس از کرونا که می تواند روی سطح و تعادل هورمون های جنسی تاثیر داشته باشد کنترل شود.

محصولات تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده