آیا باید در طول همه گیری کووید19 به انجماد اسپرم ادامه دهیم؟

از دسامبر سال 2019، مواردی از بیماری”ذات الریه ناشی از یک ویروس ناشناخته” در شهر ووهان، استان هوبی، چین گزارش شد. کووید 19 عامل تهدیدکننده سلامت انسان‌ها و مسبب خسارات جانی و مالی جوامع بشری است. تاکنون مطالعاتی در ارتباط با کووید 19 و سلامت باروری مردان صورت گرفته است در این مقاله ما به بررسی انجماد اسپرم مبتلا به کووید 19 در طول پاندمی می‌پردازیم.

مردانی که مبتلا به بیماری‌های ویروسی هستند ویروس در مایع منی آن­‌ها وجود دارد تاکنون 27 ویروس شناسایی شده است. یکی از آن‌ها ویروس زیکا است که تا 1 سال پس از بهبودی در اسپرم مردان بدون علامت باقی می‌ماند. وجود ویروس در مایع منی تحت تأثیر پاسخ ایمنی دستگاه تولید مثل، واسطه‌های التهابی باعث تغییر در سد خونی بیضه‌ای ، سرکوب سیستم ایمنی بدن و پایداری ساختاری ویروس می‌شود.

آیا باید در طول همه گیری کووید19 به انجماد اسپرم ادامه دهیم؟

برای مردانی که مبتلا به  COVID-19 هستند ، با توجه به اینکه فقط تیترهای بسیار کمی از SARS-CoV-2 در سایت‌های غیر تنفسی مانند مدفوع تشخیص داده شده است ، وجود قابل توجهی از ویروس کووید 19 در منی را کم می‌دانیم.

با این حال، اگر بخواهیم انجماد اسپرم را در طول همه گیر کووید 19 نگهداری کنیم ، آیا پذیرش خطر آن کم است؟

اکثر ویروس‌ها در صورت نگهداری در دمای بسیار پایین ، در غلظت‌های مناسب پروتئین ، زنده می‌مانند. به عنوان مثال ویروس آنفلوانزا حتی پس از 40 سال در انجماد می‌تواند عفونی باقی بماند. ویروس آنفلوانزا و SARS-CoV-2 ویروس‌های RNA پوشیده شده هستند. بنابراین SARS-CoV-2 همچنین می‌تواند در صورت انجماد و سپس گرم شدن ، زنده بماند. یک نکته مثبت  تا به امروز، هیچ موردی از آلودگی متقابل ویروسی بین نمونه‌های مایع منجمد شده ثبت نشده است. بنابراین خطر آلودگی متقابل SARS-CoV-2 بین نمونه‌های منی ناچیز است.

آیا باید در طول همه گیری کووید19 به انجماد اسپرم ادامه دهیم؟

با این حال، باید بپذیریم که SARS-CoV-2 می‌تواند در نمونه‌های اسپرم و در نیتروژن مایع در زمان انجماد وجود داشته باشد. بنابراین ما توصیه می‌کنیم که در این زمان، با استفاده از دستگاه‌های بسیار ایمن و ظروف انجمادی‌، مایع منی را ذخیره کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران ما در وبسایت اسپو ارتباط برقرار کنید. همچنین جهت ارتباط آسانتر با مشاوران می‌توانید صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده