چگونه تعداد اسپرم را چک کنیم؟

بسیاری از زوجین برای به دنیا آوردن فرزند تلاش می کنند. از آنجا که بسیاری از مسائل می تواند در بارداری مشکل ایجاد کند، هر دو شریک باید از نظر مسائل باروری ارزیابی شوند. اگر در باردار شدن مشکل دارید، ممکن است بخواهید تعداد اسپرم خود را آزمایش کنید.  می توانید برای اندازه گیری تعداد اسپرم خود از آزمایشاتی که می توان در خانه انجام داد، استفاده کنید. با این حال، اگر به پزشک خود مراجعه کنید، ارزیابی دقیق تر و کامل تری دریافت خواهید کرد.

چگونه تعداد اسپرم را چک کنیم؟

تست را درخانه انجام دهید:

مشخص شده است که آزمایشات اسپرم در خانه در حدود 95٪ دقیق است. در فنجانی که کیت برای شما فراهم می کند خودارضایی کنید و آزمایش را دقیقاً همانطور که در دستورالعمل نشان داده شده است انجام دهید. پیش از این دستورالعمل ها را با دقت بخوانید تا بدانید چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید.

  • به طور کلی ، شما نمونه خود را در یک فنجان جمع آوری می کنید، پس از مدت زمان مشخصی نمونه را به کیت آزمایش منتقل می کنید و نتایج را می خوانید. همچنین ممکن است مجبور شوید راه حل دیگری به نمونه اضافه کنید، اما این به آزمایش بستگی دارد.
  • آزمایشاتی از این دست در بسیاری از داروخانه ها در دسترس است
نکاتی که فرد در هنگام انجام آزمایش اسپرم به آنها توجه می کند

نتایج تست را ارزیابی کنید:

نتایج معمولا باید در حدود 10 دقیقه بدست بیاید. غلظت اسپرم طبیعی بیش از 20 میلیون در میلی لیتر در نظر گرفته می شود. اگر نتایج شما کمتر از این مقدار است ، برای انجام کامل آزمایشات ناباروری با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از آزمایش ها به شما نشان می دهند که تعداد اسپرم شما نرمال است یا کم. بنابراین دستورالعمل ها را با دقت بخوانید.

ادامه مطلب
سبک زندگی مردان و عوامل تاثیر گذار آن در بهداشت باروری مردان

برای بررسی اسپرم با یک متخصص مشورت کنید:

آزمایشات در خانه سایر عوامل موثر بر باروری را اندازه گیری نمی کنند. اگر در بارداری مشکل دارید ، حتی اگر آزمایش در خانه نتایج طبیعی را نشان می دهد ، به یک متخصص باروری مراجعه کنید. آزمایشات در خانه فاکتورهای زیر را بررسی نمی کند.

  • چه مقدار مایع منی را در یک زمان خارج می کنید (حجم مایع منی)
  • درصد اسپرم های زنده شما (زنده مانی)
  • اسپرم چقدر خوب حرکت می کند (تحرک)
  • شکل اسپرم (مورفولوژی)
تشخیص ناباروری مردان با اسپرموگرام

برای گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی به پزشک مراجعه کنید:

 پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی شما سوال می کند و یک معاینه بدنی انجام می دهد. پزشک دستگاه تناسلی شما را بررسی می کند ، و ممکن است در مورد سابقه جنسی و رشد جنسی از شما سوال کند.

تجزیه و تحلیل منی :

در تجزیه و تحلیل مایع منی، نمونه ای از مایع منی شما در زیر میکروسکوپ بررسی می شود. یک تکنسین آزمایشگاه ، پزشک یا رایانه تعدادی اسپرم در مربع های لام نئوبار را شمارش می کند. این روش رایج ترین آزمایش شمارش اسپرم است.

تست را تکرار کنید:

تست های تجزیه و تحلیل مایع منی معمولاً حداقل در دو بازه زمانی معین حداقل دو بار تکرار می شوند. این به این دلیل است که تعداد اسپرم تا حدودی متفاوت است و پزشک شما نیاز به نمایش دقیق تعداد اسپرم در طول زمان دارد.

  • نمونه دوم معمولاً یک تا دو هفته پس از نمونه اول جمع آوری می شود.
ادامه مطلب
اختلال نعوظ در مردان

در ظرفی که پزشک به شما می دهد خودارضایی کنید:

وقتی نوبت به انجام آزمایش اسپرم می رسد ، پزشک یک فنجان یا ظرف مخصوص به شما می دهد. خود ارضایی کنید و انزال خود را در ظرف بگیرید. برای جلوگیری از نشت کردن ، حتما درب آن را بگذارید.

در صورت امکان ، این کار را در کلینیک انجام دهید. در صورت نیاز ، ممکن است بتوانید شمارشگر را با خود به خانه ببرید. از پزشک خود بخواهید که دستورالعمل های خاصی را در مورد نگهداری ظرف و زمان بازگرداندن آن به مطب، به شما ارائه دهد.

برای آزمایش از کاندوم مخصوص ساخته شده برای گرفتن منی استفاده کنید:

برخی از کلینیک ها ممکن است بتوانند کاندوم خاصی را برای پوشیدن در هنگام رابطه جنسی در اختیار شما قرار دهند. این کاندوم منی شما را برای معاینه جمع می کند.

جمع آوری نمونه اسپرم از چند راه ممکن است اشتباه باشد. در مورد نحوه جمع آوری نمونه دقیق از پزشک خود جزئیات خاصی را بخواهید. این راهنماها را به بهترین وجه دنبال کنید:

  • دوش بگیرید و قبل از نمونه گرفتن دست های خود را بشویید.
  • از روان کننده استفاده نکنید ، چرا که می تواند در نحوه حرکت اسپرم تداخل ایجاد کند. علاوه بر این ، برخی از روان کننده ها حاوی اسپرم کش هستند که می توانند نمونه شما را خراب کند.
  • قبل از جمع آوری نمونه خود حداقل دو روز انزال نکنید. 
  • 10 روز قبل از گرفتن نمونه از مصرف سیگار ، نوشیدن و مصرف دارو خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام انزال شما درون ظرف قرار دارد. اگر از دست دادید ، یک روز صبر کنید و دوباره امتحان کنید.
ادامه مطلب
آیا می دانید الیگواسپرمیا (تعداد کم اسپرم) یکی از علل ناباروری در مردان می باشد؟

نویسنده: زهرا روستا/ دکتری جنین شناسی

گجت آزمایش اسپرم در خانه اسپو

مقالات مرتبط

1 فکر در مورد “ چگونه تعداد اسپرم را چک کنیم؟

  1. حسین گفت:

    ترجمه دقیق و مطلب بسیار مفیدی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده