تاثیر خرنوب بر تولید مثل مردان

مقدمه

در این مقاله به بررسی اثرات خرنوب بر تولید مثل مردان می پردازیم.تولید مثل، که از اولویت هاي اصلی سازمان بهداشت جهانی است، اساس بقاي انسان است. عوامل زیادي وجود دارند که می توانند پتانسیل تولید مثلی را کاهش و یا کاملاُ از میان ببرند و سبب ناباروري شوند. ناباروري به عدم رخداد بارداري در یک زوج، پس از یک سال نزدیکی بدون استفاده از روش هاي پیشگیري از بارداري اطلاق می شود. حدود 10 تا 15درصد زوج ها به این مشکلات مبتلا هستند که در 40 درصد موارد، ناباروري مردان، علت اصلی و در 20 درصد موارد هر دو عامل زنانه و مردانه مطرح است.

حدود یک چهارم زوج هاي ایرانی، ناباروري اولیه را در طول زندگی مشترکشان تجربه می کنند. یکی از دلایل ناباروري در مردان آستنوزواسپرمی با منشا نامشخص است. این وضعیت با کاهش حرکت اسپرم یا نبود حرکت اسپرم در مایع منی مشخص می شود.

در سال هاي اخیر تولید بیش از حد گونه هاي واکنش پذیر اکسیژن(ROS) به وسیله لوکوسیت ها و نیز اسپرم هاي غیرطبیعی در مایع منی و به دنبال آن ایجاد استرس اکسیداتیو یکی از دلایل ناباروري در مردان مطرح گردیده است. رادیکال هاي آزاد از مسیرهاي مختلف متابولیکی در هر سلول هوازي ساخته می شوند اما منشا اصلی آن ها در مایع سمینال مردان سلول هاي سفید و اسپرم هاي غیرطبیعی و نابالغ می باشند.

از آنجایی که آنتی اکسیدان ها نقش محوري در دفاع سلول ها علیه رادیکال هاي آزاد دارند، بنابراین احتمال می رود که کاهش فعالیت آنتی اکسیدان هاي سیستم فیزیولوژیکی بدن با کاهش کیفیت سلول هاي اسپرم مرتبط باشد.یافته هاي متعددي نشان می دهد که گونه هاي فعال اکسیژن می توانند پارامترهاي متعدد اسپرم از جمله مرفولوژي و حرکت اسپرم ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

ادامه مطلب
آیا می دانید الیگواسپرمیا (تعداد کم اسپرم) یکی از علل ناباروری در مردان می باشد؟

تاثیر خرنوب بر تولید مثل مردان
خرنوب

خرنوب(Carob) با نام علمیCeratonia silique یکی از گیاهان خانواده Fabaceae است که در 15 سال اول زندگی خود هیچ میوه ای نمی دهد. میوه ای به رنگ قهوه ای با طعم بسیار شیرینی دارد و حاوی حدود 14 عدس بسیار سخت است. این گیاه در کشورهای خاص آسیایی از جمله چین ، مالزی ، ترکیه و ایران رشد می کند.این گیاه به طور گسترده در استان فارس رشد می کند.در واقع میوه خرنوب غلاف قهوه ای به طول 10-25 سانتی متر است که وزن آن از 80-90٪ غلاف و 10-20٪ دانه تشکیل شده است.

ترکیبات خرنوب

خرنوب داراي سطوح بالایی از کربوهیدرات ، پروتئین و سطح پایینی از چربی و شامل حدود 7درصد فیبر خام می باشد. همچنین منبع غنی از آهن،کلسیم، سدیم، پتاسیم، فسفر و گوگرد و نیز ویتامین هاي E،D،C، نیاسین(B3)، اسید فولیک(B9) و پیریدوکسین(B6) است. پودر خرنوب شامل 11 ترکیب فنولی است، که پیروکالول، کاتکول و اسیدکلروژنیک را به مقدار زیاد و مقادیر کمی از سایر ترکیبات فنولی مثل کومارین، سینامیک، فرولیک و اسید گالیک را دارد. همچنین داراي 17 اسیدهاي چرب می باشد، عمدتا از چهار اسیدچرب شامل: اولئیک، لینولئیک، پالمتیک و اسید استئاریک است.به علاوه حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم ، سدیم ، کلسیم ، آهن و فسفر است.

تاثیرات دارویی خرنوب

مطالعات نشان می دهد که خرنوب فشار خون ، دیابت و یبوست را بهبود می بخشد. علاوه بر این دارای خواص ضد سرطانی ، ضد تنگی نفس و آسم ، ضد باکتری و آنتی اکسیدان قوی است. مطالعات نشان داد که افزودن 10 و 20 درصد پودر خرنوب به رژیم غذایی ، پارامترهای لیپیدی و هیستوپاتولوژی قلب ، کبد و کلیه را بهبود بخشید. مطالعات دیگر خواص آنتی اکسیدانی قوی و همچنین سایتوتوکسسیتی(cytotoxicity) عصاره خرنوب و کاهش آسیب DNA توسط سلول های سرطانی را گزارش کرده اند. تجویز خرنوب باعث بهبود هیستوپاتولوژی روده بزرگ ، کاهش سطح مالون دی آلدئید و افزایش سطح آنزیم های آنتی اکسیدان در کولیت اولسراتیو شد. علاوه بر این ، ضد خواص التهابی و نوروتوکسیک برای خرنوب گزارش شده است.

ادامه مطلب
زود انزالی و درمان آن

تاثیر خرنوب بر تولید مثل مردان
خرنوب و باروری

طبق نتایج مطالعات انجام گرفته، در طول دهه هاي گذشته کیفیت اسپرم کاهش یافته است.ریزمغذي هاي مختلفی در متابولیسم اسپرم نقش دارند.محتواي بالاي اسیدهاي چرب غیر اشباع در غشاي پلاسمایی اسپرم را دلیل حساس بودن بالاي اسپرم نسبت ROS می دانند. اسپرم ها توسط پراکسیداسیون لیپید غیر فعال می شوند که همراه با تغییر در عملکرد غشا، تغییر در متابولیسم و مورفولوژي و تحرك و باروري است. هم اسپرم و هم مایع سمینال حاوي آنتی اکسیدان هایی هستند که قادر به مقابله با اثرات مضرROS هستند.مطالعات نشان داده اند که مردان نابارور به احتمال زیاد نسبت به مردان بارور داراي ظرفیت آنتی اکسیدانی پایین تری هستند.

در مطالعه ای مشخص شد که دریافت خرنوب می تواند باعث افزایش غلظت و تحرك اسپرم و کاهش استرس اکسیداتیو و عوامل التهابی بشود.همچنین در مطالعه دیگری مشخص شد که این گیاه بر آپوپتوز بیضه ها نیز موثر است.به نظر می رسد مکانیسم تأثیر احتمالی عصاره میوه خرنوب بر آپوپتوز بیضه از طریق تأثیر بر ژن های درگیر در آپوپتوز است. علاوه بر این ، تأثیر آن بر سطح مالون دی آلدئید و سیستم آنتی اکسیدانی بدن منجر به تغییر در سطح استرس اکسیداتیو می شود. دریافت گیاهان با ظرفیت آنتی اکسیدانی میتواند یکی از راه هاي مقابله با آسیب هاي اکسیداتیو اسپرم در این گروه از مردان نابارور باشد.

در طب سنتی فارسی ، از میوه خرنوب به عنوان داروی ضد عفونی کننده و برای افزایش حجم منی انسان برای درمان ناباروری مردان استفاده می شود. اخیراً نشان داده شده است که عصاره آبی غلاف خرنوب تأثیر مثبتی بر پارامترهای تولید مثل مردان دارد. در مطالعه دیگری که انجام شده است ، استفاده از عصاره هیدروالکلی دانه های خرنوب باعث افزایش سطح هورمون های جنسی و تراکم اسپرم در توبول های مایع ساز می شود.

ادامه مطلب
ویروس کرونا ممکن است منجر به ناباروری در مردان شود!

شواهد نشان می دهد که سرب برای سیستم تولید مثل مردان سمی است. قرار گرفتن در معرض سرب باعث تولید گونه های اکسیژن فعال (ROS) ، پراکسیداسیون لیپید و کاهش آنتی اکسیدان ها می شود که منجر به ایجاد استرس اکسیداتیو در بافت بیضه می شود. همچنین ، سرب پارامترهای اسپرم وفعالیت اسپرماتوزوئیدها را کاهش می دهد. قرار گرفتن در معرض سرب با کاهش سطح AMP درون سلولی اسپرم و کلسیم و کاهش فسفوریلاسیون تیروزین پروتئین های اسپرم، عملکرد طبیعی اسپرم را مختل می کند. همچنین،گزارش شده است که عصاره غلاف خرنوب تأثیر مثبت احتمالی در برابر سمیت سرب دارد و ممکن است در جذب سرب تداخل ایجاد کند

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده