تاثیر ناباروری در اعتماد به نفس مردان

یکی از مشکلاتی که در طول دوران زندگی یک مرد می تواند برایش اتفاق بیفتد مسئله ناباروری است. ناباروری یک بیماری چند وجهی است و همراه خود همیشه مشکلات دیگری هم به وجود می آورد. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده. افرادی که بیماری های جسمی و فیزیولوژیکی را تجربه می کنند. یک سری عوامل روان­شناختی هم برای آن ­ها پیش می آید. ناباروری هم یکی از مشکلاتی است که در زندگی افراد ممکن است پیش آید.  علاوه بر اینکه احتمالا زندگی مشترک زوجین را تهدید کند. افراد را تحت همان عوامل روان­شناختی قرار دهد. متاسفانه مردانی که تجربه ناباروری را دارند دچار یک سری بحران­های روحی- روانی هم می شوند.که در زندگی مشترک و شخصی آن­ ها مشکلاتی بوجود می ­آید که از بین آن ها می توان به پایین آمدن اعتماد به نفس اشاره کرد.

باروری

چرا مردانی که دچار ناباروری هستند اعتماد به نفس خود را از دست می دهند؟                                           

داشتن اعتماد به نفس در زندگی نشان از آن دارد که فرد قادر است و می تواند مسائل شخصی و اجتماعی خود را بهتر کنترل کند.پیش ببرد و در امورات خود موفقیت لازم را کسب کند. اما ممکن است خواسته یا ناخواسته در زندگی مشکلی پیش بیاید که باعث برهم خوردن روند عادی زندگی شود و آن طور که باید فرد نتواند امورات زندگی خود را کنترل کند و دچار بحران و مشکلات بعدی شود. اما مردانی که دچار ناباروری هستند با گذشت زمان ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. هنگامی که مردان از مشکل خود اطلاع پیدا می­کنند استرسی را تجربه می کنند که موجب از هم پاشیدگی روحی آن ها می شود.همچنین حس ضعف و ناتوانی در آن ها به وجود می آید. قرار گرفتن در معرض استرس و ناامیدی از جمله عواملی است که در کاهش اعتماد به نفس دخیل هستند. علاوه براین؛ مردانی که ناباروری را تجربه می­کنند و ناامید هستند از اینکه که دیگر نمی توانند بچه دار شوند یک سری حساسیت نسبت به نگرش اطرافیان، دوستان و جامعه در خود احساس می کنند. همچنین فکر می کنند که مورد قضاوت و یا ترحم قرار می­گیرند؛ از اینکه آن­ها فردی بیمار یا ضعیف هستند و همین مسئله هم باعث می شود که آنها اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و نتوانند آن­طور که باید در جمع دوستان و یا جامعه حضور داشته باشند.

 تاثیر ناباروری بر اعتماد به نفس مردان

عدم پیگیری درمان در مردان نابارور درگیر با پایین بودن اعتماد به نفس

مردانی که قدرت باروری ندارند. باید دائما به پزشک برای تحت درمان قرار گرفتن مراجعه کنند و تحت کنترل پزشک باشند. بعضی از مردان شاید برای اینکه کسی از مشکل آنها خبر نداشته باشد احتمالا یا از ادامه درمان خودداری می کنند و یا بصورت پنهانی به دکتر مراجعه می کنند وداروهای خود را دور از دید افراد نگه می دارند ومصرف می کنند که این عامل هم می تواند با پایین بودن اعتمادبه نفس ارتباط داشته باشد.

ادامه مطلب
بیش فعالی جنسی چگونه عملکرد جنسی مردان را تحت تاثیر قرار می دهد؟

تاثیرات پایین بودن اعتماد به نفس در مردان نابارور در زندگی مشترک                       

مردان نابارور که اعتماد به نفس خود را از دست می دهند ممکن است در رابطه با شریک زندگی شان، خودشان را دست پایین بگیرند.  احساس سرخوردگی داشته باشند و دائم در زندگی مشترک فکر کنند که همسرشان نسبت به آن ها برتری خاصی دارد.این باعث می شود بار سنگینی از افکارات و رفتارهایی را متحمل شوند. اعتماد به نفس پایین در مردان نابارور باعث می شود که در برقراری رابطه جنسی با شریک­شان دچار مشکل شوند. یا حتی وارد رابطه نشوند که باز این مسئله هم می ­تواند زمینه ای برای مشکلات دیگر باشد. همچنین اعتماد به نفس پایین باعث احساس انزوای اجتماعی، اختلال در مهارت­های شغلی واجتماعی و ناتوانی در مقابله با استرس های زندگی نیز می گردد. اعتماد به نفس پایین عامل ایجاد کننده احساس تنهایی در افراد نابارور هم می تواند باشد. افرادی که احساس تنهایی را تجربه می کنند به وفور می توانند دچار دیگر عوامل روان­شناختی هم شوند. بنا بر طبق تحقیقات انجام شده اعتماد به نفس پایین با گذشت زمان می تواند منجر به بروز افسردگی شود که در مقالات آینده به موضوع  افسردگی و ناباروری مردان خواهیم پرداخت.

تاثیر کاهش اعتماد به نفس بر زندگی مشترک

اعتماد به نفس پایین در مردان نابارور و تغییرات هورمونی

مطمئنا احساس مثبت و خوش­بینانه در زندگی موجب می شود که افراد امورات زندگی خود را طوری تنظیم کنند و پیش ببرند که باعث نرمال و عادی بودن زندگی­شان گردد که این مسئله باعث اعتمادبه نفس بیشتری می شود  و این امر با سطح بالای هورمون اندورفین ارتباط دارد. هرچقدر که ترشح اندورفین در بدن زیاد باشد. حال روحی بهتر و مساعدتر می شود وکاهش آن می­ تواند اثرات منفی در روان افراد ایجاد کند. مطالعات مختلف ثابت کرده است که ضربات روحی می­تواند در سطح کاتکولامین­ ها واندورفین ها تغییراتی ایجاد کند. که این مسئله هم باروری را دچار اختلال می کند.
اعتماد به نفس پایین در مردان نابارور می تواند باعث شود که مردان تحرک کمتری داشته باشند. همینطور از ورزش کردن دست بکشند. تحرک و ورزش کردن علاوه برتقویت اعتماد به نفس و عملکرد جسمی در افزایش سطح تستوسترون هم نقش دارد. تستوسترون بالا باعث باکیفیت شدن مایع منی مردان می شود .هر چقدر که سطح هورمون تستوسترون پایین باشد این مسئله می­ تواند بر باروری اثر بگذارد.

تغییرات هورمونی مردان نابارور در اثر کاهش اعتماد به نفس

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد ناباروری در مردان می­ تواند یکی از مسائلی باشد که در پس آن مشکلات دیگری هم می ­تواند پیش بیاید که باید به آن ها توجه کرد. ناباروری علاوه بر اینکه از بعد فیزیولوژی باید مورد بررسی و درمان قرار گیرد. باید به عوامل روان­شناختی همراه آن نیز توجه شود. کاهش اعتمادبه نفس جزو عواملی است که در پس ناباروری برای مردان پیش می آید. و اثرات مختلفی روی این بیماری دارد. اعتماد به نفس پایین هم باعث مشکل در ایجاد رابطه جنسی با شریک جنسی می شود. و هم مشکلات دیگری را برای زندگی شخصی و اجتماعی به وجود می آورد. و بستر را برای پدید آمدن دیگر عوامل مرتبط با موضوعات روانشناختی فراهم می آورد. با توجه و تمرکز بر راهکارهای روان­شناختی و تغییر سبک زندگی و استفاده از مشاوران روان شناسی می توان در راه کارهایی را برای مقابله ارائه داد. و شانس بارور بودن را افزایش داد.

ادامه مطلب
چرا مردان نابارور دچار افسردگی می شوند؟

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

2 فکر در مورد “ تاثیر ناباروری در اعتماد به نفس مردان

  1. هانیه گفت:

    سلام خسته نباشید قرص های سیتالوپرام10 والپروازلام5٪تاثیری روی باروری مردان داره؟؟

    1. حسین واثقی گفت:

      برای دریافت مشاوره دارویی میتوانید با مشاوران ما از طریق شماره واتس آپ 09370647608 در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده