هیدروسل بیضه (آب آوردن بیضه) چیست؟ علائم ، علل و درمان

مقدمه

هیدروسل بیضه شامل تجمع مایعات غیرطبیعی در برخی از مناطق بدن است. در مورد هیدروسل بیضه، بیشترین میزان افزایش مایعات در کیسه بیضه است که موجب تورم می شود. هیدروسل می تواند یکطرفه یا دوطرفه باشد و شدتش از خفیف تا بسیار شدید متغیر می باشد.

هیدروسل بیضه

آیا هیدروسل بیضه خطرناک است؟

تقریباً از هر 10 نوزاد پسر یک نوزاد به طور مادرزادی در بدو تولد دچار هیدروسل می‌باشد، اما اغلب آن ها در طی یك ماه اول بدون درمان بهبودی می‌یابند. علاوه بر آن مردان نیز (اغلب بالای 40 سال) به علت التهاب یا صدمه‌ به كیسه بیضه، ممكن است به هیدروسل مبتلا شوند. التهاب ممكن است ناشی از عفونت اپیدیدیم (اپیدیدمیت) یا عفونت بافت بیضه (اركیت) باشد.

هیدروسل معمولاً دردناك نبوده ولی چنانچه فرد دچار تورم كیسه بیضه شود باید به پزشك مراجعه نماید تا علل دیگر همچون سرطان بیضه و حالات دیگر را بررسی نماید. بنابراین تمام مردان مبتلا به هیدروسل باید تحت سونوگرافی بیضه قرار بگیرند. در بسیاری از موارد، هیدروسل با فتق كشاله ‌ران همراه است ودر این موارد به علت ضعف دیواره شكمی، قسمتی از روده به داخل كیسه می‌رود كه نیاز به درمان دارد. هيدروسل معمولا خطرناک نیست و معمولا زمانی توصیه به درمان می شود که باعث درد یا سنگینی زیاد یا احساس خجالت در فرد به دلیل بزرگی بیش از حد شود.

هیدروسل بیضه (آب آوردن بیضه) چیست؟ علائم ، علل و درمان

انواع و دلایل

بیضه ها درون کیسه ای به نام کیسه بیضه هستند. در آنجا ، آن ها در مقدار کمی مایع غوطه ور شده اند که به آن ها کمک می کند تا متحرک شوند و در برابر ضربات آسیب پذیر نباشند. ما در مورد هیدروسل بیضه زمانی صحبت می کنیم که مقدار مایعات در این منطقه بیشتر از حد طبیعی باشد. دو علت اصلی هیدروسل وجود دارد که دو نوع اساسی این آسیب شناسی را ایجاد می کند: هیدروسل مادرزادی و هیدروسل اکتسابی.

ادامه مطلب
آیا میدانید دلیل ۵۰ درصد از ناباروری زوجین مردان هستند؟

هیدروسل بیضه مادرزادی (مرتبط)

هیدروسل مادرزادی هیدروسل است که در نوزادان تازه متولد شده ظاهر می شود. این متداول ترین نوع هیدروسل بیضه است و به عنوان هیدروسل ارتباطی نیز شناخته می شود. زمانی اتفاق می افتد که تونیک واژن بیضه کاملاً بسته نباشد. بنابراین ارتباط با حفره صفاقی حفظ می شود و این منجر به جریان مایع در حفره کیسه بیضه می شود. در طی رشد طبیعی، بیضه ها از طریق یک لوله از شکم به کیسه بیضه پایین می آیند. در این حالت، هیدروسل ها هنگامی تشکیل می شوند که این مجرا بسته نشود و مایعات از شکم از طریق مجرای باز جریان یابد و در بیضه جمع شود. به همین دلیل ، بیضه متورم به نظر می رسد.این نوع هیدروسل مشابه یک فتق است اما در یک فتق، مجرای کیسه بزرگ بوده و روده نیز می تواند به همراه مایعات به درون کیسه پایین بیاید. همانند یک فتق، نوع مرتبط این بیماری نیز نیازمند جراحی است.

هیدروسل اکتسابی

برخلاف نوع قبلی، این به عنوان هیدروسل غیر ارتباطی شناخته می شود. دلیل اصلی تجمع مایعات، التهابی است که به دلایل مختلفی از جمله عفونت، پیچش بیضه، ضربه، اپیدیدیمیت، تومور و غیره ایجاد می شود. جراحی در ناحیه بیضه مانند وازکتومی ، مداخله واریکوسل یا فتق نیز ممکن است دلیل هیدروسل باشد.
هیدروسل اکتسابی در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد. این غالباً در مردان 40 سال به بالا ظاهر می شود.

علائم و تشخیص

تظاهرات بالینی هیدروسل، التهاب یا تورم بدون درد بیضه آسیب دیده یا هر دو بیضه، در مورد هیدروسل دو طرفه است. گاهی اوقات، این التهاب می تواند باعث درد و قرمزی در ناحیه شود. با این حال، این علائم معمولاً خفیف هستند و مانع انجام کارهای روزمره نمی شوند. تشخیص هیدروسل باید توسط متخصص ارولوژی انجام شود، وی آزمایشات زیر را انجام می دهد:

ادامه مطلب
التهاب بیضه

– لمس کردن
مایع در گردش بیضه را بسیار نرم می کند و هنگام لمس قابل توجه نیست. هنگامی که کیسه بیضه با دقت لمس می شود ، پزشک تورم را درک می کند ، اما حجم بیضه در داخل کیسه بیضه طبیعی است.
– آزمایش عبور نور از میان كیسه بیضه
یک آزمایش تشخیصی است که شامل استفاده از یک منبع نور در پشت کیسه بیضه برای روشن کردن آن است. وقتی هیدروسل بیضه وجود دارد ، کیسه بیضه روشن می شود زیرا با مایع شفاف پر می شود.
– سونوگرافی
برای تأیید تشخیص و بررسی عدم وجود تومور بیضه استفاده می شود.

هیدروسل بیضه (آب آوردن بیضه) چیست؟ علائم ، علل و درمان

ارزیابی تکمیلی تشخیص هیدروسل

از آنجاییكه مایع هیدروسل معمولاً شفاف است، پزشك برای تشخیص هیدروسل از آزمایش عبور نور از میان كیسه بیضه استفاده می‌كند.گذر نور نشان دهنده وجود مایع شفاف است، ولی تشخیص قطعی نیست، چون ممكن است حالات دیگر همچون فتق نیز وجود داشته باشد. در صورتیکه پزشك مشكوك به ایجاد هیدروسل به علت وجود التهاب باشد،

آزمایشات خون و ادرار مشخص خواهند كرد كه آیا علت هیدروسل اپیدیدمیت است یا خیر؟ در مواردی که مایع احاطه كننده بیضه‌ها، مانع لمس بیضه‌ها ‌شود از روش‌های تشخیصی دیگر نظیر سونوگرافی استفاده خواهد شد. سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی با فركانس بالا، برای ایجاد تصاویر اجزاء داخل بدن، انجام می‌شود برای بررسی احتمال وجود توده یا علل دیگر تورم كیسه بیضه به كار می‌رود.

هیدروسلكتومی

هیدروسلکتومی برداشتن هیدروسل بصورت یك جراحی بدون نیاز به بستری طولانی با بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. برای این كار جراح برشی را بر روی كیسه بیضه یا پایین شكم ایجاد می‌كند و ضمن تخلیه مایع، اصلاحات لازم را انجام می‌دهد

ادامه مطلب
چگونه نمونه مایع منی را جمع آوری کنیم؟

اقداماتي که بلافاصله بعد از عمل جراحی هیدروسل باید انجام شود :
۱ – تا چند روز رانندگي نکنید
۲ – جسم سنگین بلند نکنید.
۳ – منطقه رو خشک و تمیز نگه دارید حداقل براي ۳ روز .
۴ – بعد از ۳ روز مي توانید حمام کنید. در حمام به آرامي بیضه ها را بشوئید.
۵ – استفاده از لباس زیر تنگ را تا ۲ هفته ادامه دهید.

هیدروسل بیضه (آب آوردن بیضه) چیست؟ علائم ، علل و درمان
آیا هیدروسل موجب ناباروری می‌شود؟

هیدروسل به خودی خود عامل ناباروری نیست، اما ممكن است همراه با عوامل زمینه‌ای در بیضه مثل عفونت یا توده باشد كه این عوامل، تولید یا عملكرد اسپرم‌ها را دچار اختلال می‌كند.

را ه پیشگیری از هیدروسل

به همه آقایان توصیه می‌شود در صورت بروز هرگونه مشکل در ناحیه تناسلی و ادراری، به سرعت به پزشک اورولوژی مراجعه کنند تا درمان‌های لازم در موعد مقرر برایشان انجام شود. متاسفانه بسیاری از آقایان هنگام بروز مشکلات مردانه خجالت می‌کشند به پزشک مراجعه کنند و به همین دلیل روند درمان را به تعویق می‌اندازند و این موضوع گاهی به قیمت گزافی تمام می‌شود.

قرص های تقویت باروری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه

دستگاه آزمایش اسپرم در خانه اسپو

دیگه نیاز نیست بری آزمایشگاه توی خونه با خیال راحت انجام بده